Kan farmors nya kärlek verkligen sova över?
Vi har ganska dålig kontakt med släkten, och därför sällan barnvakt. I sommar har tex ingen av våra barns släktingar orkat hälsa på. Dvs, barnen är inte så bekanta med vår familj. Det funkar ändå bra när vi ses. Om en månad ska barnens farmor passa barnbarnen (3 och 5) i vårt hem två nätter för vi ska på bröllop. Våra barn vaknar båda varje natt, vill sova inne hos oss.
Häromdagen berättade farmor att hennes nya kärlek ska följa med och hjälpa henne passa barnen. Vi har träffat honom en timme typ och han verkade väl trevlig, men nu ska karln alltså spendera en helg med barnen och dessutom sova med dem då, det känns liksom inte helt ok. Jag hade uppskattat om vi fått frågan från farmor innan detta "bestämdes". Det jag stör mig på är nog dels att hon inte vill ta hand om barnen själv, hon verkar inte uppskatta deras sällskap utan ska alltid ha en väninna eller liknande med de få gånger det ska barnvaktas. Så de kan dricka vin och tjattra om sitt, typ. Och sedan känns det obehagligt att hennes för oss obekanta karl nu ska sova i vår säng när våra barn kommer in och vill sova bredvid. Jag tror förvisso inte att han är pedofil. Så nervös är jag inte. Men usch, ligger dom där och gör vem-vet-vad och ungarna vaknar. De är ju ändå "nykära". Blä!
Det hade känts helt ok om hon antingen sett till att komma över och presentera oss ordentligt för varandra, eller bjudit in oss till dem innan. Eller om hon frågat. Vi har tyvärr ingen annan barnvakt och det är min systers bröllop vi ska på. Ska vi ta upp detta med henne, och hur?