• Rockabilly

Ivf

Hej jag min man ska påbörja ivf i oktober, så nu undrar jag lite hur det går till? Hur lång tid det tar? Osv.

När blev ni gravida med hjälp av ivf.

:D

• Svar på tråden Ivf
  • Cyanea

Hej och stort grattis till att ni snart påbörjar IVF! 

Ursäkta att det här blir långt...! 

Jag har gjort IVF sedan i augusti förra året på Sahlgrenska. Vi har totalt gjort 1 ET (färskförsök) och 3 FET (fruset embryo) varav en gång blastocyst (embryot odlat i 5 dagar). 

Jag har bara gjort så kallade "Långa protokollet". Man kan göra på andra sätt också som tar kortare tid. Jag började då med Suprecur. Det är en nässpray man tar tre gånger om dagen, en spray i varje näsborre. Den stänger av kroppens egen produktion av hormon som är kopplade till ägglossning. Man går in i ett slags klimakterium där kroppen är "nollställd" på vissa hormon. 

Under tiden som man tar sprayen går man på regelbundna blodprovstagningar för att kontrollera att hormonerna sjunker som de ska. När de ger klartecken (ofta efter ca 2 veckor med Suprecur) börjar man med sprutor. Sprutornas uppgift är att mogna många ägg samtidigt. Sprutan jag fick var som en insulinspruta med extremt tunn nål. Sprutan är laddad med många doser, så man vrider upp rätt dos innan man sprutar in det i magen. 

Just den delen var jag livrädd för, men det var helt i onödan. Min BM lärde mig att om man håller nålen på magen där man tänkt spruta i några sekunder innan man sticker sig så domnar nerverna bort. Jag kände aldrig ett smack av sprutorna, utan tyckte till och med att det var spännande. 

Medan du tar sprutorna går du på VUL för att kika på dina ägg. Då kan de se så att det inte bara är ett enda som verkar mogna och även så att du inte ser ut att bli överstimulerad. Dosen med sprutan justeras allteftersom. När lagom många ägg ser fina ut får du en exakt tidpunkt som du ska ta ägglossningssprutan. Den ska förvaras i kyl innan och måste tas ett visst antal timmar före äggplocket. Ett tips är att ta fram den ur kylen en bra stund innan så du slipper spruta in kall vätska. Den sprutan var för mig likadan som den jag tagit innan, så den kändes knappt heller. 

Sen åker du in och gör ditt äggplock. Är du orolig - berätta det för din BM så får du mer lugnande. Jag fick massor med både lugnande och smärtstillande, så det var betydligt smärtfriare än jag kunnat tro. De talar om hur många ägg de får ut sammanlagt redan innan du går hem. Jag fick ligga kvar en stund efter plocket och skämdes bort med smörgås och saft. Tidigare under dagen lämnar mannen in ett färskt spermaprov. 

Jag tror att jag började ta Lutinus vagitorier (progesteron) strax därpå. Det är för att lura kroppen att det skett en befruktning och det hjälper också till att behålla embryot när det förs tillbaka. Dessa tar man 3ggr per dag från innan ET tills du gör fösta ultraljudet om du blir gravid. 

Våra ägg befruktades med ICSI, alltså mikroinjektioner, men det kan också bli genom mer "naturlig" befruktning. 

Vi fick tillbaka vårt första embryo två dagar efter plocket. Då fick vi även reda på hur många som befruktats samt en första prognos på kvaliteten. Återförandet är enkelt. Det görs också i operationssal. En liten kateter förs upp i livmodern medan du själv håller i ultraljudet, så man kan se på skärmar exakt vad som händer. Sen förs ett litet strå med embryot in genom katetern och man ser en liten vit prick när den är på plats. Det är egentligen inte embryot man ser utan luften den kommer in med, men det är grymt fascinerande! 

Sen kommer den olidliga ruvningen och så småningom testdag. Lyckas du får du en tid för tidigt ultraljud i ca v. 8 för att kontrollera att hjärtat slår som det ska. 

Allt som allt tog den första behandlingen ca 6 veckor från Suprecurstart till gravtest, men det skiljer sig förstås beroende på om man kör långa eller korta protokollet och när officiell testdag är. När man gör återföranden med frysta embryon sätter man in dem när man har vanlig ägglossning, så då går det ganska fort. 

Sen tog sig inte vårt första eller andra embryo. Det tredje blev vår första graviditet någonsin, men det slutade i tidigt missfall. Sista gången togs alla våra ägg ut och odlades i några dar till, varpå en blastocyst sattes in. Den är fortfarande kvar och verkar må bra. Just nu är jag i mitten på vecka 13. 

Hoppas jag svarade på det du undrade över, återigen sorry för att det blev långt ;) 

• Cyanea

Var inte det förrän du provat ;) Vår BM var som sagt väldigt pedagogisk, så jag fick provsticka hos henne. Då jag inte fick ont och det var så lätt att göra kändes det som sagt helt tvärtom. Tänk vilken superkvinna du blir som fixar att spruta dig själv!! 

• Jag är bara jag

Jag har tatt sprutor 13 omgångar-de senaste 3 olika sorters sprutor- och man vänjer sig, Annars kan din man ta,det gör min. Glad

• Cyanea
    Jag är bara jag skrev 2015-07-22 16:55:32 följande:

Jag har tatt sprutor 13 omgångar-de senaste 3 olika sorters sprutor- och man vänjer sig, Annars kan din man ta,det gör min. Glad

Haha! Det är bra att man kan ha dem till nåt :P Min man ville hjälpa mig, men eftersom det varit ett stort stressmoment för mig envisades jag med "Kan själv!" ;) 
  • Jag är bara jag
    Cyanea skrev 2015-07-22 17:19:41 följande:
    Haha! Det är bra att man kan ha dem till nåt :P Min man ville hjälpa mig, men eftersom det varit ett stort stressmoment för mig envisades jag med "Kan själv!" ;) 
    De första 5 gångerna tog jag själv,men det blev värre och värre så jag bara satt där och stirrade på nålen till slut och då tog maken över. Bor väl lite sadist i honom kanske? De gör f.ö olika ont också. Värst är Orgalutran,den svider den!
  • Cyanea
    Jag är bara jag skrev 2015-07-22 17:22:16 följande:
    De första 5 gångerna tog jag själv,men det blev värre och värre så jag bara satt där och stirrade på nålen till slut och då tog maken över. Bor väl lite sadist i honom kanske? De gör f.ö olika ont också. Värst är Orgalutran,den svider den!
    Bra att du tog tillvara på sadisten i honom ;) Varför behövde du ta så länge? Och varför har du behövt prova så många olika? 

Jag blev överstimulerad och behövde ta Fragminsprutor en period. De sved rejält och jag fick massor med blåmärken :S Har du behövt prova dem också? 
  • Jag är bara jag
    Cyanea skrev 2015-07-22 17:31:41 följande:
    Bra att du tog tillvara på sadisten i honom ;) Varför behövde du ta så länge? Och varför har du behövt prova så många olika? 

Jag blev överstimulerad och behövde ta Fragminsprutor en period. De sved rejält och jag fick massor med blåmärken :S Har du behövt prova dem också? 
    7 IVF:er med egna ägg och 5 ED och då tar man alltid blodförtunnande plus Orgalutran eller Gonapeptyl. Dessutom progesteron i injektionsform. En stimulerad insemination också istället för ÄP som inte blev av. Jodu,de där blåmärkena är inte roliga!! Till slut finns inget omärkt ställe kvar på magen och då har jag ändå bara hunnit ta Fragmin typ 5 veckor,det är ju några månader ifall man blir gravid! Men nu ska vi inte skrämma ts,vid långa metoden tar man en spruta max 14 dar. Glad
  • Cyanea

Exakt så. Suprecur heter nässprayen, den tar du först för att nedreglera dina kroppsegna hormoner. Sen, efter ca 2 veckor, tar du sprutor för att mogna äggen. 

• Cyanea

Två varianter. Den första tar du en gång om dagen i ca 2 veckor (eller rättare sagt tills tillräckligt många ägg mognat tillräckligt). Sen slutar man med den sprutan och tar en engångsdos av en ägglossningsspruta. Sen inga fler. 

• Cyanea

Det beror nog på. För vår del gick vi ifrån första mötet med en planering med datum och tider samt recept, redo att sätta igång ganska snabbt. Tror att behandlingen drar igång ganska omgående, men det beror nog på hur fullbokad kliniken är och var i din cykel du är. 

• Jag är bara jag
    Cyanea skrev 2015-07-23 23:27:19 följande:
    Exakt så. Suprecur heter nässprayen, den tar du först för att nedreglera dina kroppsegna hormoner. Sen, efter ca 2 veckor, tar du sprutor för att mogna äggen. 
    Eller Synarela eller Suprefact. Mer än 15 dar ska man inte ta de äggblåsestimulerande sprutorna för då växer blåsorna för sakta.
  • Gweny

Om du söker på nätet så har många IVF-kliniker bra info på sina sidor. Även många som har bloggar. Dem 2 saker och här, som jag tog reda information.

Lycka till!

Svar på tråden Ivf