• Nenna9

Vi som försökt 10 månader

pandoraDiem skrev 2015-09-22 16:04:20 följande:
    Jo, antagligen så är man väl inte helt infertil, men sen så är det ju så mycket annat det beror på också. Ett nytt liv är verkligen ett mirakel på alla sätt :)

Råkade ut för utomkvedes, embryot fastnade i min äggledare så blev tvungen att operera bort hela äggledaren.
    Men herregud så jobbigt. Måste vart jättetufft att gå igenom<3
  • Nenna9

Jag säger usch och fy för denna morgon/FM. Tårarna har sprutat och jag känner mig helt otröstlig. Läkaren från gyn ringde, tydligen hade deras läkare på avd endokrin för mkt patienter så har fått en remiss till Karolinska ist då de tyckte att detta bör behandlas snarast. Frågade henne om hon hade mer svar vad de trodde och hon är säker på att det är hypertyreos jag har då t4 var så högt som 35 (ska inte ligga över 23). Som hon sa kunde det bidra till att jag inte är gravid men framförallt är det farligt gör fostret om man inte behandlar. Hon tyckte jag skulle "pusha" på läkaren om hur vi försöker bli gravida så man kan stabilisera t4 under kortare period. Kan ev bli operation. "Normala" sättet att behandla är att man äter levaxin under längre tid för att få rätt dos och då ska man inte försöka bli gravida inom 1 år ungefär. Helt ärligt opererar jag mycket hellre om det går snabbare att bli bra. Vi får heller inte ställa oss i IVF kö innan detta är under behandling. Känner mig riktigt uppgiven och har brutit ihop totalt på jobbet idag.

• Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-22 11:11:56 följande:

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

Tror kanske du missförstod mig.. Jag har aldrig vetat att jag haft något sköldkörtelproblem och äter alltså ingen medicin mot detta. Det de måste höra är att stabilisera hormonerna så de hamnar inom ramen:). Har du haft problem med detta!
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-09-23 19:02:33 följande:
    Ne jag fatta nog rätt, att du fick reda på det nu under din utredning? Tycker det är synd att man får reda på saker och värden som inte är bra, tycker att man kan få testa sig även man ibte försökt ett år.
    A dö förstår jag. Håller med dig fullständigt! Jag är så himla glad att vi ändå började vår utredning tidigt med tanke på att jag har crohns (tarmsjukdom). Därför fick jag komma lite tidigare än ett år. Nu nöt jag lugnat mig lite är det ju betydligt bättre att man ser sådana hör saker som man faktiskt kan åtgärda innan man känner att man försökt och försökt.
  • Nenna9
    pandoraDiem skrev 2015-09-23 14:09:46 följande:
    Vad tråkigt att höra :( Jag hoppas verkligen att de tar tag i detta så snabbt som möjligt så ni kan fortsätta era försök (oavsett om det gäller hemmaförsök eller ivf eller annat). Förstår att du inte orkar hålla ihop, men sänder massa kärlek och hållna tummar på att det ska lösa sig så snabbt som möjligt (för jag tror att det kommer att lösa sig för er tillslut). Kram!
    Tack vännen<3
  • Nenna9
    EkoS skrev 2015-09-24 17:45:34 följande:

Hej tjejer,

Ett tag sen jag skrev här nu. Vi var på utredning för en månad sen, den visade på att min slemhinna var för tunn. Jag lessnade lite efter det och försvann härifrån. För säkerhets skull gjorde vi även en äggledarutredning. Läkaren sa att det eventuellt kan vara så att man spolar bort något från äggledarna, och att det kan finnas en lite större chans att man blir gravid efter en sådan spolning.

I dag plussade jag! 12 gången gillt. Jag är fortfarande lite orolig att slemhinnan är för tunn och att det inte går vägen, men det känns ändå skönt att veta att det går.

Jag håller verkligen tummarna nu för att det snart går för er andra i gruppen :)

Åh stort stort grattis!!!
  • Nenna9
    emzerus skrev 2015-09-24 20:49:55 följande:
    Men vännen :( Usch o fy vad frustrerande o vad jobbigt att du inte får prata med någon som vet mera o kan ge dig bra svar på vad som faktiskt gäller. Lider verkligen med dig!! Mår du dåligt? Alltså typiska symtom som följer med hypertyreos?
    Håller med det som miamarina84 skrev ovan att man skulle önska att man kunde få ta vissa prover mm redan när man börjar med barnverkstan för att se så man har optimala förutsättningar. Inte för att det hjälper er nu men ändå :(

har du fått tid till karolinska?

Tänker på dig vännen! <3 stor KRAM!!
    Ja igår kändes det verkligen hopplöst! Idag har jag pratat med 2 läkare, gyn och endokrina. Fertiliteten påverkas inte direkt som den gör vid hypotyreos ( som de vet iaf). Däremot är det ökad risk för MF och också att barnet kan få skador vid en graviditet. Därför behöver detta (i mitt fall t4) sänkas. Finns olika sätt att gå tillväga och förhoppningsvis behöver vi inte vänta 1 år innan vi får försöka igen men det är typ worst case. De trodde hursom att jag får komma inom ett par veckor och i samband med det tar jag blodprover innan för att kolla trakantiktoppar och röntga sköldkörteln för att se hur man ska behandla. Förhoppningsvis räcker det med att sätta in medicin kortare period alt operation då vi verkligen trycker på att vi försöker bli gravida( då ska de ta hänsyn till det) och då blir inte behandlingen lika lång. Jag mår bra, inga direkta symptom. Har ibland högre puls och därmed känner jag att hjärtat jobbar snabbare. Lite smått darrningar på händer också. Äter ju dessutom som en höst, skräpmat, godis, hur mycket som helst. Mer än mannen till och med. På jobbet brukar de alltid skoja om att hur mycket kan du äta egentligen och går inte upp ett gram i vikt? Men har alltid varit smal och inte direkt reflekterat över detta. Men allt detta är ju symptom. Men men vi får se, känns mycket bättre idag iaf:). Hur mår du vännen? Kramar <3
  • Nenna9

Idag har jag tagit ledigt från jobbet. Har känt mig slut, sovit dåligt sista nätterna. Nu har jag sovit ut och är påväg in till stan. Ska skämma bort mig med att fixa håret och få massage, sen blir det lite tjejkväll med tapas och vin. Imorgon ska jag och mannen ut och äta och bara rå om varandra. Skönt att försöka tänka på något annat. Önskar er alla en trevlig helg! Kram<3

• Nenna9
    emzerus skrev 2015-09-25 16:49:58 följande:

Jag har fått en tid för att kolla livmodern ordentligt 13 oktober. Sen har jag även läst på om vitamin- och mineralbrist. Men att få kolla upp om man har brist på nåt är inte det lättaste. Kvinnokliniken sa att det inte ingår i deras missfallsuterdning så jag ringde vårdcentralen o efter TJAT fick jag åtminstone tid för att kolla upp järn, kalcium o b12. Jag har läst flera som har haft upprepade missfall o som börjat äta magnesium o zink o då de sedan lyckats behålla en graviditet. Men just dessa kan jag inte få kollat om jag har brist på men jag köpte hem iaf o igår började jag o mannen ta magnesium o zinktillskott.
    Frågade på apoteket vad som kunde hända om man inte hade brist på det men tog tillskott ändå o det var ingen fara sa hon så vi kör på :)

I tex Tyskland är det standard att ge par med upprepade missfall magnesium o zinktillskott då många har brist på det men här kollar man inte ens upp det. Märkligt tycker jag!

Zink sägs även ge mannen bättre simmare :)

Så skönt att du fått tid till det nu! Och så bra att du "tjatade" till dig att de ska kolla. Tråkigt att det är då man ska behöva göra bara.. Och sådana vitaminer och mineraler är ofarligt så bättre att äta dom för att säkert veta att man får i sig allt:). Kram!!
  • Nenna9
    Leonas skrev 2015-09-27 12:48:27 följande:

Nu börjar det hända lite granb i tråden. Månfa utredningar på gång, några förhandsbesked och ett plus! Grattis EkoS! Håller tummarna för dig!

emzerus: Ja, nu har jag fått tag på gyn och de ska skicka oss något hälsoformulär att fylla i. Efter det blir det spermaprov bl.a. och så kommer de höra av sig med mer info efter formuläret är inskickat.

Har inte använt mig av äl-tester. Dags att prova :)

Lycka till alla med de olika tester, utredningar och kurer som provas! Blir så glad att höra när stöd ges o ett o annat plus uppstår! <3

Håller tummarna!!
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader