Inlägg från: pandoraDiem |Visa alla inlägg
  • pandoraDiem

Vi som försökt 10 månader

WhiteRose skrev 2016-03-02 08:44:00 följande:

Efter andra omgången av Pergotime (fortfarande enkeldos) var jag på VUL i går, och jag hade två äggblåsor på 20 och 19 mm (vi blev informerade om att det KAN betyda tvillingar OM det tar sig). Tog äl-spruta direkt efter och ikväll ska vi mysa på.

Ha en bra dag alla Kyss

Härligt! Håller tummarna för er :)
  • pandoraDiem
    Nenna9 skrev 2016-03-10 12:10:56 följande:

Hej alla fina, gravida och icke gravida:).
    Hur mår ni?
    Min mens kom igår tyvärr men det känns helt ok! Hade väl inte vågat tro att det skulle ta sig på första försöket nu efter operationen. Men hoppas gör man ju alltid:). Så vi tar nya tag:). Känner att vi mår väldigt bra iaf och känns skönt att veta att IVF finns till höst om vi inte lyckas innan, vilket jag ändå tror och hoppas att vi gör:). Vi försöker koppla av och njuter av varandra och ser fram emot en härlig vår och sommar. Antingen med gott vin el alkoholfria drinkar, det blir som det blir. Hursom är det tryggt att IVF finns där iaf. Målet är att bli gravida i år såklart:).
    Kram på er alla <3

Vad härligt att ni mår bra, du låter väldigt harmonisk :) Känner igen mig själv i dina tankar, jag kunde också slappna av mycket mer när vi fick reda på att vi skulle bli erbjudna ivf. Och klart ni ska hoppas, det mest sannolika är ju faktiskt att ni kommer att bli gravida i år, med eller utan ivf :)

Jag mår bara fint, har fått sett det lilla knytet i tisdags. 8 mm med ett tickande hjärta och på helt rätt ställe denna gång :) Trots att oron kan smyga sig på då och då tänker jag att jag ska försöka att njuta. Jag mår bättre av det än att ständigt oroa mig och om det skulle gå fel så kommer det inte göra mindre ont för att jag har oroat mig. Hur det än går så vet jag ju iaf att jag och mannen faktisk kan bli gravida tillsammans.

Kram!
  • pandoraDiem
    emzerus skrev 2016-03-10 19:21:24 följande:

Åh va underbart att ni fått se den lille med pickande hjärta o allt!! <3 När är du beräknad till? 

Så glad för er skull <3 

Tack :) är beräknad till sista oktober.

Hoppas så att det tar sig för dig denna gång. Angående symptom var jag tvärsäker på att mensen skulle komma, jag hade alla menssymptom jag brukar ha. Mitt tydligaste gravsymptom blev därför att mensen inte kom, vågade testa först när jag var 4 dagar sen. För övrigt har jag fortfarande som mensvärk till och från, antar att det är livmodern som växer. Hoppas nu att dina symptom betyder att nån har flyttat in i din livmoder :) håller tummarna!
  • pandoraDiem
    miamarina84 skrev 2016-03-10 17:05:22 följande:

Min kamrat var hos en spådam o där fråga hon om mig o barn osv. Damen sa att jag skulle få två barn, ett via ivf och det andra klarar vi själva då jag ibte har kvar spärren i huvudet som stör min fertilitet....

Själv tycker jag inte jag är så manisk o planerande osv. Tänker inte alltid bara på barn.

Menne har ni tips på hur jag ska få bort spärren spådamen pratar om?? Jag håller mig sysselsatt o kör inte maniskt på ägglossningstester osv.

Kram

Det enda tipset jag har att ge är att försöka hitta saker som du mår bra av. Den här resan är på många sätt skitjobbig, mycket tror jag pga att man faktiskt inte fysiskt kan påverka resultatet själv annat än det mest uppenbara (ha sex etc). Därför tror jag det är extra viktigt att bry sig om sig själv och de relationer man får styrka ifrån, liksom för att orka. Kram!
  • pandoraDiem
    lillskrutten skrev 2016-03-11 05:05:28 följande:

Mensen är här så gravtesten som visade 1-2v va falska.

Kommer byta strategi nu. Blir inga äl eller gravtest framöver. Inget skriva anteckningar och analysera symptom. Kommer även sluta va här.

Satsar på träning o andra saker i vardagen som är uppiggande så vet jag att en dag är det vår tur.

Vi har fått igång min äl så barn kommer det att bli. :)

Tråkigt att höra att mensen kom, men bra att du hittat en strategi du mår bra av. Lycka till nu!
  • pandoraDiem
    WhiteRose skrev 2016-03-18 09:21:18 följande:

I morse kom mensen med buller och bång, så 2 försöket med Pergotime lyckades inte heller. Hoppas på 3 gången gillt, annars går vi vidare med insemination.

Tråkigt med mens :( Hoppas du kan unna dig själv något speciellt i helgen som kan ge lite energi. Håller tummarna för tredje gången!
  • pandoraDiem
    emzerus skrev 2016-06-17 18:17:01 följande:

Vart gravid i mag men tidigt missfall igen... är nu på äl+1 o bim 1 juli då återstår o se. Har fått tid till fertilitetsmottagningen 17 augusti för ett första möte. Får se om de kan göra mer tester på oss där. Om inget är fel på mig eller mannen så får vi inte hjälp först det hått 2 år utan nån graviditet/missfall...

Är det ivf ni ska påbörja?

Skönt att ni fått tid innan sommaren iaf o hoppas ni får bra hjälp! <3

Men varför måste ni vänta i 2 år? trodde ett år var standard i hela landet. Vi fick komma till undersökning efter ett års försök och då hade jag ändå råkat ut för ett utomkvedes under det året. Stod på deras hemsida att det var ett års försök utan graviditet men verkade som att de inte var så hårda med det.

Hoppas verkligen att det tar sig för dig denna månad och att lilla fröet vill stanna kvar denna gång ?
  • pandoraDiem
    miamarina84 skrev 2016-06-17 16:05:14 följande:

Hur går det för er? Jag har fått tid på sahlsgrenska för första mötet på onsdag :) vill att det ska bli onsdag nu.

Skönt att det händer något för er! Förstår att du längtar. Massa lycka till!
  • pandoraDiem
    emzerus skrev 2016-06-17 19:36:58 följande:

Det är väl efter 1 år man får hjälp om man inte blivit gravid. Men vi har ju fått många missfall, 7 st sen vi började försöka i september 2014 och vi fick göra en missfallsutredning efter 3 missfall o har sen haft kontakt på kvinnokliniken. 

Fick höra att efter 1 år utan graviditet så kunde vi kontakta fertilitetsmottagningen där jag trodde att IVF kunde bli aktuellt. Så har "mörkat" de missfall som skedde i höstas samt det som skedde i maj i år. Ringde till fertilitetsmottagningen i måndags o de tar ju emot oss i augusti. men när jag frågade om ivf så sa hon att vi inte får hjälp via ivf först det gått 2 år sen senaste missfallet (alltså i augusti 2017). Men OM något skulle visa sig vara fel så kan vi få hjälp med ivf tidigare. 

Sjukt frustrerande men jag försöker hålla hoppet uppe ändå o tro på det bästa! 

Hur är det med dig? Hur mår du? 

Kram!

Okej, tycker det är så dåligt att det skiljer sig när man får hjälp beroende på vilket landsting man tillhör. Vi började försöka sommaren 2014, var på utredning hösten 2015 (som sagt trots utomkveds julen 2014) och skulle påbörja ivf våren 2016 trots att de konstaterade att vi kunde bli gravida själva. De konstaterade visserligen också att det antagligen skulle bli svårare dels för att jag bara har en äggledare, dels för att mannens spermier var lite deformerade och dels för att det tagit tid för oss att bli gravida. Sen är det väl i och för sig oundvikligt att köerna för att påbörja ivf ser olika ut på olika ställen men som jag förstått det så ska man kunna använda sig av vårdgarantin när man väl fått sin sin remiss till ivf. Men jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur det fungerar praktiskt.

Kom de fram till något på missfallsutredningen? Jag hoppas verkligen att ni får bra hjälp i augusti, min kontakt med fertilitetsmottagningen är enbart positiv så hoppas du också får bra bemötande och hjälp.

Har inte skrivit nåt här på länge så vet inte om jag berättat att vi är gravida. En vecka innan första mötet inför påbörjandet av ivfen. Känns fortfarande overkligt. Så trots en massa misslyckade försök (tappat räkningen) så kan det tydligen gå tillslut. Hoppas så att jag får läsa här snart att ni också är gravida.

Kram!
  • pandoraDiem
    emzerus skrev 2016-06-18 10:34:24 följande:

Då var det säkert därför, att ni hade vissa omständigheter som gjorde att ni skulel få hjälp m ivf. 

Missfallsutredningen som gjordes visade inte på några fel alls. Däremot har min man inte fått lämna spermieprov trots att vi efterfrågat det flera gånger. Så det hoppas jag att han får lämna nu när vi ska till fertilitetsmottagningen. Hoppas såklart inte att det är nå fel men om det skulle vara nå "fel" som kommer upp på någon av oss då får vi ju hjälp m ivf tidigare. 

Sen kan det säkert skilja på vilken hjälp man får beroende på vart man bor o vem man träffar...ska inte vara så tycker jag men tror att det kan vara så att vissa läkare är mer villiga att tänja lite på reglerna tex. 

Du skrev tidigare att ni lyckats o det är så härligt att höra! :) När är bebisen beräknad att komma? 

Grattis igen <3 

Tror absolut att mannen din kommer få lämna spermaprov. Förhoppningsvis ger de er någon slags plan efter mötet om hur ni ska gå vidare. Det tyckte jag var skönt, kunde släppa kontrollen lite på nåt sätt.

Tack :) om allt går vägen så ska bebisen komma 31 oktober :)
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader