emzerus skrev 2016-06-17 19:36:58 följande:
Det är väl efter 1 år man får hjälp om man inte blivit gravid. Men vi har ju fått många missfall, 7 st sen vi började försöka i september 2014 och vi fick göra en missfallsutredning efter 3 missfall o har sen haft kontakt på kvinnokliniken.
Fick höra att efter 1 år utan graviditet så kunde vi kontakta fertilitetsmottagningen där jag trodde att IVF kunde bli aktuellt. Så har "mörkat" de missfall som skedde i höstas samt det som skedde i maj i år. Ringde till fertilitetsmottagningen i måndags o de tar ju emot oss i augusti. men när jag frågade om ivf så sa hon att vi inte får hjälp via ivf först det gått 2 år sen senaste missfallet (alltså i augusti 2017). Men OM något skulle visa sig vara fel så kan vi få hjälp med ivf tidigare.
Sjukt frustrerande men jag försöker hålla hoppet uppe ändå o tro på det bästa!
Hur är det med dig? Hur mår du?
Kram!
Okej, tycker det är så dåligt att det skiljer sig när man får hjälp beroende på vilket landsting man tillhör. Vi började försöka sommaren 2014, var på utredning hösten 2015 (som sagt trots utomkveds julen 2014) och skulle påbörja ivf våren 2016 trots att de konstaterade att vi kunde bli gravida själva. De konstaterade visserligen också att det antagligen skulle bli svårare dels för att jag bara har en äggledare, dels för att mannens spermier var lite deformerade och dels för att det tagit tid för oss att bli gravida. Sen är det väl i och för sig oundvikligt att köerna för att påbörja ivf ser olika ut på olika ställen men som jag förstått det så ska man kunna använda sig av vårdgarantin när man väl fått sin sin remiss till ivf. Men jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur det fungerar praktiskt.
Kom de fram till något på missfallsutredningen? Jag hoppas verkligen att ni får bra hjälp i augusti, min kontakt med fertilitetsmottagningen är enbart positiv så hoppas du också får bra bemötande och hjälp.
Har inte skrivit nåt här på länge så vet inte om jag berättat att vi är gravida. En vecka innan första mötet inför påbörjandet av ivfen. Känns fortfarande overkligt. Så trots en massa misslyckade försök (tappat räkningen) så kan det tydligen gå tillslut. Hoppas så att jag får läsa här snart att ni också är gravida.
Kram!