• WhiteRose

Vi som försökt 10 månader

Hoppar gärna in här :) Jag är 26 och min man 29. Vi har kört oskyddat sedan aug 2014. Under dessa månader har min cykel varit 38 - 58 dagar lång, vilket lett till att jag sökte hjälp i mars.

Jag fick en remiss till privat gyn, och via VUL kunde hon se att jag förrmodligen har en mild form av PCO. Hon ville dock inte säga något innan jag tagit vissa blodprover, och dom avväntar jag svar på nu.

• WhiteRose
    Leonas skrev 2015-07-23 20:56:04 följande:

Tack för tipset, miamarina84, kommer över hit också då :) Lite kort om mig: 30år, sambo, försökt bli gravid sedan aug/sep förra året. Så nu i september tar vi nog också tag i utredning. Min känsla av resan hittills har nog varit rätt lika många andra: i början var det kul och pirrigt, sedan långtråkigt, sedan frustrerande, och sedan gett upp lite och nu ändå rätt avslappnad, då utredning närmar sig. Mest intressant tycker jag nog det varit att lära känna min kropp utan p-piller. Fått mycket acneproblem, men också mycket mer sexlust. Så det känns ju ändå bra i vårt uppdrag vi har ;) Håller alla tummar och tår för oss i tråden. Ska bli kul att följas åt! <3

Min resa har också varit sådan. Mycket spänning i början, nu när vi börjar närma oss ett år är det inte alls lika spännande längre, snarare frustrerande.

Jag fick också lite akneproblem i början utan p-piller, men det är borta nu. Och sexlusten är helt klart tillbaka, hehe :)
  • WhiteRose
    Leonas skrev 2015-07-23 22:24:47 följande:
    Hade du p-piller eller andra hormoner innan ni började försöka i augusti 2014? Själv har jag sedan aug/sep förra året haft perioder på mellan 34 och 65 dagar. När jag ringde barnmorska om det så sa hon "återkom efter att ni provat ett år" :/ Hur länge har du fått väntat på svar om blodproverna?
    Jag åt p-piller från 2011 och fram tills aug 2014.

Jag tog blodprover först hos min läkare, på 2. mensdagen. Dom såg normala ut, förutom att jag verkligen hade behov för D-vitamin (tar piller för det nu). Dom fick jag svar på efter cirka 1 vecka.

Men efter min remiss hos privat gyn, där hon skannade mig och såg tecken på PCO, har jag tagit ännu fler prover som jag inte fått svar på ännu då gyn är på semester. Hon kommer tillbaka först 10 aug :(
  • WhiteRose

Jag har fått svar av min läkare på de blodprover jag har tagit, och hon säger att alla hormonnivåer ser ut som de ska när man är i starten av sin cykel (gav prover på 2. mensdagen).

Så det känns ju skönt att höra, men får ända vänta till slutet av aug för att få det slutgiltiga svaret från privat gyn.

Och håller helt med om hur mycket man längtar när man ser och hör bebisar.. Ett par i vår byggnad har nyss fått en liten flicka, och ibland kan jag höra henne gråta när jag går ut på balkongen. Till och med det gör längtan ännu större.

• WhiteRose
    Nenna9 skrev 2015-07-29 10:43:13 följande:
    Men det later bra ju! Inte PCO vad det ser ut som? Nu när du tar blodproverna, är det er fertilitetutredning eller är det för att cykeln vart lång? Kram <3
    Tror tyvärr inte man kan se PCO endast via blodprover :/ Tycker också att det låter bra, men vill inte få några förhoppningar innan jag får det slutgiltiga svaret från privat gyn.

Det är för att min cykel är så lång. Kram tillbaka <3
  • WhiteRose
    miamarina84 skrev 2015-07-29 15:33:30 följande:
    När du tog blodprover för att kolla din hormon nivå , hördes det till utredningen eller gjorde dy det för att du ville osv?
    Jag fick en remiss till privat gyn från min läkare, då jag kom till henne och var orolig över min långa menscykel. Det är ingen utredning ännu tror jag, då min man inte har varit en del av undersökningarna.
  • WhiteRose

Tillbaka efter 3 veckors semester (en mensccykel på "bara" 46 dagar denna gång, jmf. med 55 dagar - kan vardagsstress påverka cykeln? hmm..)

Fått svar på mina blodprover, allt ser tack och lov normalt ut. Ska till gyn igen i sept, då hon gärna vill se mig igen - hoppas hon kan ge svar på varför min cykel är så lång och varför vi inte lyckats ännu, trots att mina prover ser bra ut och trots att vi försökt i snart 13 mån.

• WhiteRose

Har snart gått 1 år och 3 månader sedan jag slutade med p-piller, dvs. 15 månader. Under dessa 15 månader har jag haft mens 9 ggr. Trots att jag fick beskedet "väldigt mild PCO" av en privat gyn för ett par månader sedan, känns ju inte detta helt normalt.

I slutet av november ska vi till en fertilitsklinik, och där hoppas jag att vi kan få någon hjälp. Jag känner att det är något som inte helt stämmer, även om mina blodprover och hormonvärden ser helt normala ut.

Bara lite tankar såhär en måndag.. Kram på er <3

Svar på tråden Vi som försökt 10 månader