17årig dela rum med syster? Ok?
Vad exakt är det som gör att huset är ert drömhus? Eller menar du att "ert" betyder din och din mans och möjligen det yngsta och näst yngsta barnens?
Har ni räknat med att 17-åringen flyttar hemifrån om ett år? Det är väldigt få 18-åringar som kan göra det men i så fall är väl en rimlig lösning att hon får ett av rummen tills dess, 9- och 10-åringen delar rum (tills 10-åringen flyttar hemifrån ) och den minste delar sovrum med er ett år till.
Mer rimligt att anta är ju att 17-åringen får bo kvar hemma ett par år till av anledningar som studier/svårt att få jobb/bostadsbrist osv men då kanske bästa lösningen för henne vore att flytta till den andre föräldern. Hon kan ju inte känna sig särskilt välkommen hos er...
Jag får liksom inte ihop hur ni kan köpa ett hus där inte hela familjen får plats och kalla det för ert drömhus? Att vara tvungen att flytta till mindre tillfälligt pga ekonomi eller medan man letar efter/bygger drömhuset är ju en sak men det verkar ju inte vara fallet här...
Är något rum tillräckligt stort för att delas av till två mindre? För det kunde ju vara ett alternativ om trädgården är för litet för en friggebod (som väl var ett bra förslag tycker jag, hade jag gärna tagit som 17-åring).