• hurricanee

17årig dela rum med syster? Ok?

Hejsan kära ni... Hjälp mig nu... Behöver tips och råd från alla vinklar och hörn!

Ska förklara situationen från punkt och prickar... Det är såhär att jag och mannen min samt våra 4 barn ska flytta. Barnen är på 17år, 10, 9 & 8månader. 17åringen har inte samma pappa som deras andra jag bor med nu. Så hon bor varannan vecka, men det gör inte dom andra pga privata problem. Tidigare bodde vi i ett hus med 2 sovrum (ena hade vi & yngste, andra hade 9åringen) samt hall/sovrum/vardagsrum (där 10åringen hade sitt "rum") på övervåningen, och en liten bod på tomten där våran äldste bodde! Det var väl alla helt OK nöjda med. Förutom grabben som inte var HELnöjd, som bodde i hallen..

Vårat nya dröm-hus som vi fick till ett bra pris har dessvärre 1 rum för lite, det finns 3sovrum & en hall som innan. Vi har tänkt att vi delar rum med yngste som innan, han på 10 år bodde i hallen så han får utan tvekan eget rum. Så långt har vi kommit.

Min dotten, den äldste (17), VÖGRAR dela rum eller bo i hallen... Hon har gråtit och säger att vi är dåliga föräldrar som inte respekterar att hon faktiskt (...) är i en ålder där man vill stänga in sig, man träffar killar, Vänner, man vill kunna vara själv.. Det känner jag helt igen mig i... Hon skyller också på att hon snart flyttar hemifrån så då kan vi "skita i henne, då är problemet borta" blir så ledsen... Hon blir också väldigt arg och frustrerad när syskonen säger att hon ändå aldrig är här.. Så dom tycker att dom borde få förtur eftersom DOM bor här hela tiden men icke hon...Det tycker hon är HELT fel... Jag med... Men mannen tycker de ligger något i det.. Han håller med barnen och tycker hon är gammal nog att dra sig i kragen och bo i hallen.

Våran 9åring VÄGRAR ju också. Hon spelar mycket spel på hennes dator så hon säger att hon vill kunna vara på sitt rum och göra det, samt leka själv med sina kompisar.

Då kommer vi till slutsaken, 9åriga tjejer och äldste vem får vad? Ska dom alternativt dela rum, dom går ju trots allt bra ihop, Ska jag ge 17åringen eget rum? Borde jag ta till mig de och säger? Förstår ju faktiskt vad hon menar.... Och hur hon tänker...

Blir gaaaalen så jag spricker... hjälp! Vad tycker ni? Och hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden 17årig dela rum med syster? Ok?
  • Anonym (Aj)

Kanske inte så lyckat att köpa ert för litet hus igen? Och den lille lär ju växa upp och behöva ett rum. Hade ni tänkt bygga ut, eller vad?

Friggebod till 17-åringen?

9 och 10-åring får dela rum så länge 17-åring bor hemma?

Ni sover i bäddsoffa i vardagsrummet eller hallen och låter barnen få rummen tills vidare?

• Almina

Finns det ingen möjlighet att bygga en friggebod på tomten även vid det nya huset?

• Ego Lovers

Jag förstår inte hur man resonerar i att köpa ett hus där inte alla får plats. Indirekt har du sagt till din dotter att hon inte platsar i er familj genom att köpa ett för litet hus. Även om du inte sagt det eller menar det på det sättet så tolkar nog din dotter ert husköp på det sättet och jag tycker helt ärligt att ni inte tagit hänsyn till er familjeförhållande när ni köpte huset utan enbart på tycke och smak.
    Den mogne och vuxne här ÄR faktiskt din dotter som inser att huset ni köpt är på tok för litet. Hur kan man ens köpa ett för litet hus så barnen får bo i hallen? Ett ställe ALLA måste passera. Och er lille behöver ju snart också ett rum och helt plötsligt har ni två rum för lite i ert drömboende. Hur tänkte ni om framtiden? Din äldsta dotter kanske inte flyttar hemifrån förrän hon är runt 20-22 för bostad är bristvara. Och då har ni en knatte på 3-6 år som också behöver rum samt två till tonåringar.

Ni får bygga ut eller åka ner till ett byggvaruhus och köpa en friggebod. Nu får de vara 15 kvm så får ni vinterbona den och ge den till din dotter

• Anonym (X)

Det klart att en 17 åring ska ha eget rum. Hade jag vart 17 åringen hade jag flyttat till den andra föräldern på heltid hellre än att dela rum. Inte snällt att låta de yngre dela heller, så

hur tänker ni när när ni köper ett hus som inte alls passar hela familjen?

• Anonym (Sanslöst)

Håller med övriga i tråden - hur tänker man? En hall är en genomgångspassage och inte ett rum! Om ni prompt måste vara white trash, så köp en beg husvagn, ställ på tomten och låt 17-åringen få bo där själv.

• Maddi

3 sovrum och ni behöver sammanlagt 5 egentligen om den minsta ska ha eget senare. Om 17 åringen sen flyttar till eget saknas de väl fortfarande ett sovrum till er? Hur tänker ni?

självklart sover ni i hallen, fast de kanske inte är så roligt att sova där va? Men era barn ska acceptera de? Eller så får den stora något eget.

Jag förstår att de är ont om plats och man är tvungen att hitta lösningar så som att sova i hallen om man inte har råd att flytta till större. Men ni ska flytta och ordnar inte ens rum till alla. Jag förstår att 17 åringen känner sig sviken och utanför.

• Sockervaddspinnen

Bygg en friggebod eller köp en begagnad husvagn att ha på tomten.

• Monkii

Dela av vardagsrummet så att det blir tillräckligt med rum för de yngre och ge 17åringen eget rum. Ert sovrum blir även vardagsrum.

Ingen ska behöva bo i en hall...skärp er.

• Sira

Vad exakt är det som gör att huset är ert drömhus? Eller menar du att "ert" betyder din och din mans och möjligen det yngsta och näst yngsta barnens?

Har ni räknat med att 17-åringen flyttar hemifrån om ett år? Det är väldigt få 18-åringar som kan göra det men i så fall är väl en rimlig lösning att hon får ett av rummen tills dess, 9- och 10-åringen delar rum (tills 10-åringen flyttar hemifrån ) och den minste delar sovrum med er ett år till.

Mer rimligt att anta är ju att 17-åringen får bo kvar hemma ett par år till av anledningar som studier/svårt att få jobb/bostadsbrist osv men då kanske bästa lösningen för henne vore att flytta till den andre föräldern. Hon kan ju inte känna sig särskilt välkommen hos er...

Jag får liksom inte ihop hur ni kan köpa ett hus där inte hela familjen får plats och kalla det för ert drömhus? Att vara tvungen att flytta till mindre tillfälligt pga ekonomi eller medan man letar efter/bygger drömhuset är ju en sak men det verkar ju inte vara fallet här...

Är något rum tillräckligt stort för att delas av till två mindre? För det kunde ju vara ett alternativ om trädgården är för litet för en friggebod (som väl var ett bra förslag tycker jag, hade jag gärna tagit som 17-åring).

• Anonym (.....)

17-åringen behöver eget rum, 8 och 9-årigen får dela, ni tar det andra sovrummet med bebisen till bebisen är så pass stor att den behöver eget rum då flyttar ni ut i hallen eller vardagsrummet.

• EcceHomo
    Anonym (.....) skrev 2015-07-21 11:53:15 följande:

17-åringen behöver eget rum, 8 och 9-årigen får dela, ni tar det andra sovrummet med bebisen till bebisen är så pass stor att den behöver eget rum då flyttar ni ut i hallen eller vardagsrummet.

Håller med, 17-åringen behöver eget rum! Men kanske 8 eller 9-åringen kan få låna det när hen inte är där. Jag tycker verkligen ni ska prioritera att en tonåring ska få något eget över de yngre. De har faktiskt inte samma behov. Dessutom det fyra år till att ni har ytterligare en tonåring och då är det inte så otroligt att 17-åringen kan ha hittat något eget. Se till att vara aktiva och hjälpa med att ställa i bostadskö!
  • EcceHomo
    EcceHomo skrev 2015-07-21 17:49:20 följande:

Håller med, 17-åringen behöver eget rum! Men kanske 8 eller 9-åringen kan få låna det när hen inte är där. Jag tycker verkligen ni ska prioritera att en tonåring ska få något eget över de yngre. De har faktiskt inte samma behov. Dessutom det fyra år till att ni har ytterligare en tonåring och då är det inte så otroligt att 17-åringen kan ha hittat något eget. Se till att vara aktiva och hjälpa med att ställa i bostadskö!

Menade såklart 9 och 10-åringen!
  • Anonym (asdf)

Ett drömhus som inte passar familjen? Bra jobbat...

Tycker ni föräldrar kan bo i köket eller något. Alternativt att ni skaffar en lägenhet åt den äldsta.

Svar på tråden 17årig dela rum med syster? Ok?