• Tiredmom

Väcka förälder

Hej

Jag har två barn, 4 och 5 år. Den stora väcker mig varje morgon, även om jag har försökt att förklara för honom att även jag behöver få sova ut på helgerna ibland.

Den lilla börjar leka direkt hon vaknar utan att komma in och väcka.

Kan tillägga att jag sedan jag födde barnen tagit i princip alla vaknätter och mornar, har dessutom utvecklat hypotyreos, vilket bidrar till min trötthet.

Hur kan jag få barnet att förstå att mamma behöver få soooovaaa? ????

Hur är det i era familjer?

PS. Jag älskar mina barn över allt annat, men har hört om andra som lärt sina barn att titta på tv en stund på morgonen utan att väcka Föräldrarna.

• Svar på tråden Väcka förälder
  • Eleonor01
    Tiredmom skrev 2015-07-19 08:32:42 följande:

Hej

Jag har två barn, 4 och 5 år. Den stora väcker mig varje morgon, även om jag har försökt att förklara för honom att även jag behöver få sova ut på helgerna ibland.

Kan tillägga att jag sedan jag födde barnen tagit i princip alla vaknätter och mornar, har dessutom utvecklat hypotyreos, vilket bidrar till min trötthet.

PS. Jag älskar mina barn över allt annat, men har hört om andra som lärt sina barn att titta på tv en stund på morgonen utan att väcka Föräldrarna.

Sova? Skärp dig å gå upp å ta hand om dina barn
  • Speakers Corner

Är du ensam med dom?
    Annars om ni är två kan ni väl bytas om att gå upp så en av er får sova ut. 
    Turas om helt enkelt. 

• amalie79

En fyraåring är ju inte så stor, det kanske kommer? Men annars:

-gör färdiga mackor åt dem som de kan ta om det är hungriga de är.

- visa dem hur man sätter på tv och Barnkanalen om de gillar sånt.

När min sambo med barn flyttade hem till mig började jag jobba ganska omgående på detta, fanns inte på kartan att jag tänkte stiga upp 6 de helger de var hos oss. Så länge de inte kunde klockan så körde jag med att "det är natten", fram tills ungefär åtta. De lärde sig ganska snabbt, men de var ju lite större, 6 och nästan 8 då. Men det tog säkert ett år innan de faktiskt var tysta också.

• lövet2

Barnen är för små ännu, för att förstå det där konceptet med att man behöver tillräckligt med sömn. Pappan är däremot inte för liten, så du får förklara för honom. Se till att han börjar ta en morgon varje helg. När det är din morgon, så kan du förbereda TV:n (eller vad ni nu använder). Kliv upp när 5-åringen väcker dig, sätt på en film, ta fram något enkelt för dem att äta framför TV:n och lägg dig i soffan hos dem. Sedan somnar du om en timme.

• Jestanes

Är du ensamstående?

Kanske är du i så fall tvungen att helt enkelt gå och lägga dig tidigare på kvällarna. Annars är ju den självklara lösningen att barnen är med den andra föräldern på morgonen.

• amalie79

Jaha, jag läste fel, det är femåringen som väcker dig. Men samma sak ändå.

Kanske är det ett sällskapssjukt barn, som min sambos äldste? Är han ensam hör väcker han en till sist, även om han kan fixa frukost själv.

Man kan ju testa att muta barnet också, det funkar med den lille. Låter du oss sova får du ta en kaka när du vaknar typ. När han måste följa med nånstans med mig så stoppade jag alltid en kexchoklad i väskan och viftade med. Fast det tillhör inte bra barnuppfostran kanske :) men som bonusförälder gör man vad man kan ibland för att det ska funka och vara lugnt bara.

Finns det en förälder till? Då får väl den ta den?

• Studentpappa
    Tiredmom skrev 2015-07-19 08:32:42 följande:

Hej

För oss som har barn som inte gillar att vara själva är det väl bara att gilla läget? Om du försökt förklara att du vill sova och visar hur tvn fungerar och barnet ändå inte vill så är det som sagt bara att gilla läget. 

Dottern väcker mig varje natt och vill ha sällskap på toaletten, vi brukar säga åt henne att hon kan gå på toaletten själv för det klarar hon. Ibland gör hon det men oftast inte. Hon vaknar även 0530-0600 varje dag och jag har hittills fått sova till halv åtta en gång på tre veckors semester. Men va tusan snart har dom flyttat hemifrån och då kan vi sova länge ;)
  • hallontryffel

Lever du tillsammans med barnens andra förälder får du prata med din partner om att gå upp varannan gång.

Har du ingen att dela morgonansvaret med kanske du kan "halvsova" en stund när de tittar på Barnkanalen.

Dessutom får du i så fall (som andra skrivit) gå och lägga dig tidigare på kvällen.

• Läskande

Ehh..what? Man går upp med barnen såklart. Du får nog vänta 5år till . Eller lägg dig samtidigt som barnen. Trist såklart. Men så att du får de timmars sömn du behöver.

• Minza83

Mina söner är 5&6 och vi sätter bara på tvn åt dem och sen sitter de där snällt tills vi vaknar :) vi har sovrummet bredvid vardagsrummet och jag är lättväckt :)

Förstår hur du tänker ts! Prova att slå på en barnfilm/Barnkanalen/Netflix och lägg dig i soffan bredvid och sov vidare där en stund?

• Velmaja

Men barnet är ju inte så stora så klart man går upp med dom? Man kan väl slå på en film i soffan och mysa lite om man är trött. Vaknar min 8-åring före mig brukar han oftast väcka mig, men vi har alltid morgonmys i soffan med film och frukost på helgerna. Men oftast är jag vaken innan honom.

• amalie79

Så pass stora barn vet väl själva hur man slår på tv osv, är nog snarare att de är sällskapssjuka

• mammalovis

Frågan är väl vad ditt barn vill? Med äldsta gick det få att krypa ner i sängen och mysa när hon var mindre.

Här vaknar 4,5-åringen först. Antingen leker hon på sitt rum, går till pappan som sover i soffan och får se på Barnkanalen eller också stövlar hon in till mig och kräver frukost. Jag försöker hyscha på henne då lillasyster är lättväckt. Ibland går det få lite respit, ibland är det bara att trava upp. Just under graviditeten är jag tröttare även om jag kan vakna runt fem, men det innebär ju inte att jag är pigg och vill gå upp då. Oftast ligger man ju och halvslumrar och hör vad som händer, men visst har det hänt att hon snott godis på morgonkvisten (misstänkt plastprassel i och för sig).

Lillasyster på 2 år går raka vägen till pappa när hon vaknar, mamma är totalt ointressant, då han sätter på tv. Jag kan väl tycka att jag inte behöver ta alla frukostar när vi är lediga, så ibland ligger jag medvetet kvar i sängen, annars brukar det bli tjat frukost efter en stund. Sambon är nattuggla så han tycker han har rätt att sova fram till 10-11 ibland.

• Alexi

Vår 4,5-åring vill inte gå ner och vara där ensam, finns inte på kartan. 6-åringen kan göra det utan problem men det är nästan alltid den yngste som vaknar först. Maken och jag går upp varannan dag.

Är de aldrig hos sin pappa?

• Gladskit

Jag tror det är svårt, och kanske inte helt lämpligt heller. Jag vet själv att jag INTE hade velat ha min 3-4-5-åring ranta runt själv på morgonen. Gud vet vad han hittat på då. Han har bl.a. satt igång och skulle koka tevatten och ägg åt mig en gång. Jättegulligt menat men jag är glad att jag hann upp (satt väl på toaletten och var på väg upp med honom) innan han fick igång spisen!

Däremot har vi gjort så när jag varit trött eller han vaknat extra tidigt (typ 05:15) att vi gått till vardagsrummet i pyjamas och så har jag lagt mig med ryggen mot tvn och haft honom innanför så att säga i soffan och så har jag kunnat dåsa 1-1,5h till medan han kollat på film. Då är man ju där fastän man får chansen att fortsätta vila.

• MammaL

Hej, jag förstår dig!

Jag är ensamstående med två killar på 3,5 och 6 år. Samma här att alltid jag tagit nätter och tidiga morgonar när pappan bodde med oss. Den lille vaknade alltid 5 ! Man blir utsliten tillslut.

Sen min yngsta blev strax efter 3 år så började jag ställa fram en vattenflaska och smörgås på bordet när jag gick och lade mig så när han sen vaknade så tog han flaskan och smörgåsen och gick och knäppte på tv:n som jag hade kvällen innan ställt in på Barnkanalen. Jag kunde ligga kvar i sängen och vila. Somnade dock inte om i början utan bara njöt av att få ligga kvar i sängen.

Nu fyller han 4 snart och jag somnar om en liten stund när han går upp och kollar tv. Är dock väldigt lättväckt så jag vågar somna om nu. Det funkar bra hos oss och jag tycker absolut inte att de är för små för att vara uppe en liten stund på morgonen själva framför tv:n så de kan ha en piggare och gladare mamma hela dagen:)

• Jenita659

Det kanske är så att du får gå upp med barnen när de vaknar? Att förvänta sig att barn som inte ens har börjat skolan ska klara sig själv är att missuppfatta sin föräldraroll. Jag har dotter med svår sömnstörning och många funktionshinder och med 5 timmars sömn i sträck anser jag att man har fått en hel natts sömn. Skillnaden är om barnet vaknar varje timme och då kan man prata om sömnbrist.

• Casslo08

Jag brukar kliva upp och göra frukost som barnen får äta framför tvn medans jag "dåsar" i soffan brevid dem. Att ligga kvar i sängen utan att bli väckt när man har 4 och 5 åringar känns inte helt rätt. För mig iaf.

Svar på tråden Väcka förälder