Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Livsfarliga omkörningar

Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-18 23:17:09 följande:

Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på.

När du kör om på en 2+1-väg så se till att gasa järnet förbi den bil du kör om. Sportpappa har förklarat varför.

Om du promt ska köra om genom att köra 4-5 km/h fortare än bilen du passerar så släpp då först förbi alla andra bilar du har bakom dig - så kan du köra om i lugn och ro senare. 

Sedan undrar jag varför folk som kör långsamt, inte sällan långsammare än tillåtet, inte bara svänger av en minut på en parkeringsficka och släpper fram den kö som bildats bakom dem av folk som vill köra fortare? Det skulle underläta mycket och ta bort många farliga omkörningar i trafiken.
  • Flash Gordon
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-19 11:05:19 följande:

Kanske värt att hålla i huvudet att man inte får köra fortare än hastighetsbegränsningen bara för att man vill köra om. Man ska inte gasa på och köra fortare än angiven hastighet bara för att man vill köra om en lastbil på 2+1 väg, ser polisen blir man lappad, har man otur ryker körkortet. Jag tänker inte riskera mitt körkort för att någon fartkåt snubbe i Audi vill spara in 30 sekunder på vägen mot Pärleporten....

Nä, man får formellt sett inte köra fortare än hastighetsbegränsningarna när man kör om. Sedan kan det ibland vara trafiksäkrare att bryta mot regelverket.

Men att köra om en lastbil som kör sina max 90 på en 110-väg och göra det i 95 är inte bra bilkörning när andra bilister ligger bakom och också vill om lastbilen.

Nu var det ett bra tag sedan jag tog körkortet men jag vill minnas att körskoleläraren sa att man ska köra om så fort som möjligt för att underlätta för andra.

Det enda man åstadkommer genom att hålla på sitt och sina rättigheter är farliga situationer. Kan man svälja stoltheten och ligga kvar bakom lastbilen och sedan köra om, när alla andra dragit förbi så har alla vunnit mycket i trafiksäkerhet.

Jag tror att förutom ren inkompetens så är stolthet och "jag ska minsann visa dem. jag flyttar inte på mig" det farligaste i trafiken.
  • Flash Gordon
    Anonym (K) skrev 2015-07-19 16:28:18 följande:
    Det är inte samma sak som att köra över hastighetsbegränsningen. Det förstår nog du också.

Nä, inte nödvändigtvis.

Ibland är det dock trafiksäkrare att köra lite för fort. Men om folk åtminstone körde om så snabbt de kan så skulle det underlätta i trafiken. Särskilt på 2+1-vägar som är lite speciella till sin karaktär då man vet under hur lång sträcka man kan köra om.

Det, istället för att köra med stilen: "Jag kör om när och hur jag vill och då får de andra vänta".

DET är bara dålig bilkörning.

.
    Anonym (K) skrev 2015-07-19 16:28:18 följande:

Kör man om en lastbil som håller 90, så kör man om i 110, om det är en 110-väg.

Det gör tyvärr långt ifrån alla. Då uppstår situationer. Helt i onödan.

Hittar man sedan på sina egna regler typ: "jag ligger längst fram så jag behöver inte bry mig om någon annan bakom redan har påbörjat sin omkörning för nu är det min tur" eller bara allmänt blir stressad av att köra om mellan ett fordon och ett räcke blir situationen givetvis än mer farlig.

.

Det behövs mer av "den bjuder jag på" i trafiken än "jag struntar i alla andra".
Svar på tråden Livsfarliga omkörningar