Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Frida Li skrev 2015-09-08 06:59:32 följande:

Ska du jobba fram till förlossningen? Har man för avsikt att arbeta men blir tex sjukskriven så får man ändå räkna sin sjukskrivningstid i dom 6 månaderna. Man kan ju inte hjälpa om man blir sjukskrivning. Jag har dock ett yrke där havandeskapspenning blir godkänd o jag födde för tidigt förra gången så jag kommer antagligen sluta jobba i slutet av januari

Har funderat på att söka graviditetspenning, hade du svårt att få igenom din? Har du några tips om hur man kan formulera sig?

Tack för klargörande om SGI! Verkligen många regler att tänka på. Men om jag förstår dig rätt så kan jag som arbetat heltid sedan juni 2014 gå ner i tid närmare BF utan att det sänker min SGI om jag inte får igenom graviditetspenning?
  • Carabellis kusp
    shecity skrev 2015-09-08 11:50:12 följande:

Nu ska även jag våga hoppa in på tråden. Har läst den sedan den startades men ej vågat skriva. Men nu känner jag att jag behöver skriva av mig. Fick reda på att jag var gravid när jag var 8 + 5 och BF 24/3-16 så har knappt smäll graviditeten ännu. Sedan jag fick reda på att jag var gravid har det funnits en oro. Främst för att jag har noll symtom, det ända som jag har haft lite är möjligtvis lite tröttare och något känsligare luktsinne, annars är symtomen på graviditet helt borta. Någon mer som känner igen sig?Har KUB på torsdag och är så nervös så jag knappt kan sova. När jag gjorde mitt senaste UL när jag var 8+5 så såg allting väldigt bra ut. Enligt doktorn inga tecken på att jag behöver oroa mig. Men detta är min första graviditet och oron finns där hela tiden. Någon som har något tips på hur jag ska ändra mitt tänk till lite mer positivt?Tack för att ni finns och att alla delar med sig :)

För de allra flesta går det faktiskt bra får man komma ihåg! En annan aspekt är att om du sköter dig med kost, alkohol osv så är alla andra avvikelser utanför din kontroll, så försök att inte oroa dig för det du ändå inte kan påverka. Välkommen till gänget!
  • Carabellis kusp
    Dubban skrev 2015-09-08 12:34:06 följande:

Jag gläds med alla er som redan gjort ul och fått se pigga friska bebisar. Imorgon är det min tur att ta reda på om det finns någon där inne och jag är nervös! Vill ju gärna ha anledning att få vara kvar i den här gruppen.

NellieMeja skrev 2015-09-08 13:57:06 följande:

I morgon är det dax för kub å börjar bli väldigt nervös. Åå hoppas att allt är bra med bebisen

Håller tummar för lyckade ul!
  • Carabellis kusp

Jag fick svar på min karyotypanalys idag och fostret har inga avvikelser. Ett extra hjärtultraljud kommer att göras i vecka 20, men annars verkar allt vara ok. Funderar på att köpa en liten body eller nåt för att försöka relatera till att jag faktiskt är gravid.

• Carabellis kusp

Grattis!!

NellieMeja skrev 2015-09-09 13:54:05 följande:

Har varit på kub nu. Å fick toppen resultat. Det bästa man kunde få. Å så härligt å få se bebisen

• Carabellis kusp
    Dubban skrev 2015-09-09 19:29:07 följande:

Jag arbetar på förskola och idag pratade jag med en av "våra mammor". Hon väntar barn och är beräknad 30 mars och pratar redan vitt och brett om detta. Lite roligt att stå där och lyssna på alla hennes tankar kring graviditeten samtidigt som jag själv, i största hemlighet, är beräknad två dagar före henne :) Det är en ganska mysig hemlighet det här och jag funderar nu på hur länge man ska hålla på det...

Det finns inget rätt eller fel ang att berätta tycker jag. Jag berättade direkt för några vänner och min ursprungsfamilj. Med dem har jag delat all ångest kring kasst kub mm.
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-09-10 09:43:20 följande:

LYCKLIG!! Vi fick se en liten fin, pigg, supersöt bebis igår på vårt KUB-ultraljud. Hen vinkade och sprattlade och ville inte alls ligga still. Känner mig helt kär! Dessutom fick vi bra siffror (för min ålder) så nu ska jag verkligen pusta ut, våga tro på det här och njuta! Tack söta ni som frågat hur det gått och hållit tummar. (Jag får inte familjeliv att funka på mobilen och jag använder bara dator på dagtid typ, därav sen uppdatering.)

Just det, blev flyttad igen så nu är jag i v.12+5 helt plötsligt. Vet inte om jag riktigt tror på det (då skulle jag haft ÄL 8 dagar efter mens...) men de sa att det är den dateringen BM kommer gå på så vi får väl göra det vi också..

Stort grattis till er som som jag fick positiva besked igår och stort lycka till ni som ska iväg idag och de närmsta dagarna.

Vad roligt att höra! Grattis!

Jag använder inte appen, men det funkar bra via webbläsaren i mobilen tycker jag!
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-11 10:36:40 följande:

JAAAA, är så glad! Fick svar på NIPT-testet och vår lilla inneboende är frisk (från det som testades där iaf)!! Vilken lycka! Går med ett fånigt leende på läpparna och småfnittrar.

Har också gjort glukosbelastningen med utmärkta värden, så nu ska jag hem o fira med en rejäl frukost!

Vad roligt att höra! Stort grattis! Underbar vecka för alla
  • Carabellis kusp
    CatEyes skrev 2015-09-11 16:45:14 följande:

Vad kul att höra att det går så bra för alla :)

Nu har jag fått tid för RUL, blir den 12/10. Är sååå nyfiken på om det är en pojke eller flicka som bor därinne. Känns som att det blir mer verkligt då.

Dock så känns det lite jobbigt för att alla säger att det måste bli en flicka nu (vi har en pojke sen innan). För oss spelar det ingen roll, det viktigaste är att barnet är friskt!

Konstigt det där med könshetsen. Vi som har en flicka och väntar vår andra får säkert en del gliringar framöver. Jag har altid trott att jag ville ha en av varje, men den förlamande ångest jag levde med när jag trodde att barnet var kromosomskadat, har fått mig att glömma allt sådant. Om jag får ett friskt barn är jag så evigt tacksam. Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar det ena eller andra, men när utomstående hetsar om sånt blir man trött.
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-09-11 19:36:43 följande:

... det tacksamt! :)

Råkade få iväg det förra inlägget lite för tidigt ;)

Vilken vecka är du i CatEyes? BF? Jag får vänta ända till december på RUL...! Går nog fort till oktober! :)

Men vilken vecka kommer du att vara i då? Och när är ditt BF?
Svar på tråden Marsbebis 2016