• aztec

Marsbebis 2016

AKF skrev 2016-01-05 09:10:44 följande:

Flera har skrivit om graviditetspenning men inte så mkt om sjukskrivning.

Jag har problem med bitvis svår foglossning när jag är igång för mycket, t.ex arbetar en hel dag. Det spelar ingen roll om jag tar vilopauser unde dagen. Mitt jobb är inte fysiskt ansträngande i så många delar av dagen och vissa anpassningar har gjorts redan, så jag tror att det blir svårt att få grav.penning. Men, att inte kunna röra sig pga smärta, inte kunna ta hand om mitt barn eller något annat efter att ha varit på jobbet är inte riktigt så jag vill ha det resten av graviditeten. Är det någon som vet hur det ser ut med chanserna till sjukskrivning? Hört att FK kan vara hårda kring detta.

Jag har tagit paus i mina studier denna grav så behöver ingen sjukskrivning denna gång. Men jag fick det på 50% pga foglossning fram tills dess jag gick på gravidspenning med min förra grav.. läkaren sa innan att försäkringskassan inte brukar godkänna/vara hårda på sjukskrivning ända fram till bf (månad innan antar jag?) då de säkert vill att man ska ta ut föräldrapenning istället.

Men klagat hos bm? Besökt sjukgymnasten? När du gjort det så be om att få träffa läkare, förhoppningsvis får du en förstående läkare, så de skriver en bra sjukskrivning till försäkringskassan. Räckte för mig sist :) lycka till.
  • aztec

Någon annan som får ont i underlivet ibland? Tror inte det är foglossning då jag får ont i själva "hålet" host. Ända som hjälper är om jag sätter mig ner eller sätter handen för att "hålla emot" och pressa mot underlivet, känns jätteskumt.

• aztec

Hade tid för tillväxtultraljud imorse, +20% (tänkte faaaaaan en stor bebis, storasyster var minus 17%) men så upptäcker bm att barnet hjärta slår i 220..

Får sätta på en ctg och därefter träffa läkare. Ställer diagnosen "förmaksflimmer" på bebisen. Bebisens hjärta slår inte som den ska men inget strukturellt fel på det.

Okej. Blir uppkopplad på ekg? Mitt hjärta slår normalt.

Slutsats, blev nu inlagd på kardiologi avdelningen, uppkopplad på någon apparat 24/7, jag måste börja äta en hjärtmedicin så den kan gå över till bebisen för att få dens hjärta att börja slå rätt. Dock måste jag ligga inlagd tills på fredag åtminstone för att se så inte mitt hjärta blir knas och hoppas på att det hjälper!! Annars vet jag inte, värsta scenario är att de får plocka ut bebisen och fixa det då. Men de verkar optimistiska :)

Tänker mycket på Om jag inte hade haft tul idag, hade bm upptäckt detta då? :/ hade kunnat gå så långt som hjärtsvikt på bebisen.

Men ja, hoppas på det bästa nu :)

• aztec

Är i 32+5 idag enligt min app :) och hade en tid hos barnmorskan imorgon egentligen, så ja, förhoppningsvis hade hon kunnat upptäcka det då :)

• aztec
    Reflexen skrev 2016-01-14 18:41:03 följande:

Hoppas du och liten mår bättre, Aztec!

Kram

Tack!

Det är ingen förändring än så de ha tripplat dosen nu så vi får se imorgon. Värsta är att inte veta vad som väntar :/

Foglossning och sladdar kopplade på kroppen 24/7 och sjukhussängen är inte heller den bästa kombination. Hoppas på mer sömn inatt!

Saknar min stora tjej som är hemma också :( idag hade hon och hennes kompis gått över gatan ensamma (i ett villa område) så hon var sååååå stolt i telefonen att nu var hon en stor tjej! :(

PS. Har alla tecknat försäkring? Vi gjorde dagen innan detta upptäcktes. Verkligen tur i oturen!
  • aztec
    Carabellis kusp skrev 2016-01-14 21:37:53 följande:

Det låter dramatiskt. Men bra att du är på kardiologen så att inget lämnas åt slumpen! Men sjukhussängar är kriminellt obekväma! Får din dotter hälsa på dig?

Jag har inte tecknat nån försäkring, vilken tog du?

Ja eftersom jag jag ligger på intensiven så är det fria tider :) Skönt det! Inte sett henne sen i onsdags morse men de skulle komma förbi ikväll, så längtar.

Jag har trygg hansa! Hade och har den med dottern, men går att teckna sen v 21 men drogs ut på tiden denna gång. Användes inte med dottern så skönt att vi precis hann denna gång, som sagt vet man ju aldrig vad som kan hända. Den betalar tex mina kostnader för att jag måste ligga kvar osv.

Fått ökad dos nu men händer inget med bebisen än, läkarna har skjutit upp hemgång till söndag nu :( vi får se vad som händer :)
  • aztec
    Reflexen skrev 2016-01-15 16:25:00 följande:

Så skönt att du ska få besök ikväll, Aztec! Det behövs nåt som är typ normalt i en värld av kaos (sjukhusvistelsen menar jag med kaos, alltså).

Vad jobbigt att de inte lyckats ställa in medicinen ännu, hoppas de hittar rätt snart. Finns det någon gräns, som att om de inte kan ställa in medicinen så plockar de ut bäbisen efter någon viss tid? Håller tummarna för er!

Tack! Men det som är så jobbigt, vet ingenting :/ kommer en bm på morgonen bara och lyssnar på hjärtljuden på bebisen annars hör jag inget alls från dem. Men läkarna på barn/foster som beslutade att jag skulle höja dosen direkt. Hjärtavdelningen har bara hand om mig och de kan inte svara på några frågor. Börjar bli frustrerande :/ som sagt låter det som om på läkaren här att detta ska funka men Om de inte gör det har jag ingen aning vad som sker :/
  • aztec
    Madski skrev 2016-01-15 18:32:15 följande:

Du kanske kan få bli uppkopplad till ctg så att man kan följa bebis mer!? Visst var det Uppsala du var på?

Ja, är i uppsala! Men fick prata med en läkare nu på kvällen iaf. Sagt att jag blir utskriven från hjärtintensiven på söndag och sen beroende på effekten på medicinen, om bebisens hjärtslag blir bra så blir jag hemskickad (hoppas) eller om de är fortfarande dåliga så blir inlagd på förlossningen istället. Hur och vad som sker där vet jag nog inte förens på måndag i sånnafall :/

Värsta mardrömmen är att behöva ligga där fram till V 38 och sen behöva göra kejsarsnitt.
  • aztec

Blivit flyttat till BB nu, jag vet ingenting och känns som om alla runt omkring vet något men inte kan eller får säga något :/ vill bara ha några svar... Men läkaren Kanske skulle komma förbi idag, annars imorgon!!??? :/

Saknar min man och dotter :( man ligger och grubblar så lätt när man är ensam :/

Svar på tråden Marsbebis 2016