• Elenic

Marsbebis 2016

Smilla80 skrev 2016-03-17 10:09:53 följande:
    Men uff!! Hur fungerar det att gå, kan inte vara helt bekvämt att gå med känslan av en "kanonkula" mellan benen typ?! Jag märker att jag är mycket mer "nödig" nu också sedan ett par veckor tillbaka så visst trycker det på. Hoppas att din krämpa iaf innebär snar förlossning för dig! Ska vi satsa på helgen??
    Helt riktigt, det funkar inte sådär jättebra att gå... Inte att sitta heller faktiskt, om man inte sitter på något jättejättemjukt. Annars får man liksom "trycka upp" huvudet först med handen typ så att man inte sätter sig på det. Allvarligt! Helt sjukt...

Helgen vore klart vältajmat, storbarnen är hos sin pappa den här helgen, men jag har väl egentligen siktat in mig till påsk. ;)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-03-17 13:11:58 följande:

Carabellis: haha, älskar att du, med benen i luften (med inneskorna på), läxar upp (sorry, vägleder ) studenten till bättre bed side manners!

Den bilden gjorde min dag lite

Elenic: är inte helt enig med dig, tror att en överkänslig spruträdd patient kan vara precis vad studenterna kan behöva öva sig på ibland! Iaf om de har en vettig handledare som kan visa vad som blev bra/dåligt under passet.

Tror jag skulle tillåta en student öva suturer på mig om jag fått ett bra intryck av hen innan. Inte helt säker på att det skulle kännas helt ok om vi träffades först när hen redan har nålen i handen dock!

Ok, du har säkert rätt. Jag vet bara att när en student skulle sätta droppnål på mig en gång så blev det sådär... Hennes handledare frågade om det var ok och jag svarade typ "Ja, det är ok - om du gör det lika bra som din handledare gör och du absolut inte misslyckas, för du får bara en chans och gud nåde dig om du sticker fel." (Typ. Jag är världens snällaste men vill inte vara nåldyna åt någon då det krävs mycket ansträngning från min sida att ens acceptera nålarna.) Givetvis blev studenten skitskraj och jättedarrig, stack totalt fel vilket ledde till att det typ sprutade ut blod under huden så att min hand blev som en jättebulle som det stack ut en halvt intryckt droppnål ur, jag typ skrek och svimmade och den stackars studenten började storgråta. Det var nog inte den positiva upplevelse hon behövde för att vara mer trygg nästa gång hon skulle sätta nål... (Kände mig jätteelak, men reagerar liksom instinktivt i de lägena....Skäms fortfarande lite.)
  • Elenic
    AKF skrev 2016-03-17 19:08:57 följande:

Varit på sista (?!) besöket på MVC före förlossningen. Bebisen har flyttat ner men fortfarande ruckbar. Det blev ultraljud för att jag inte skulle svimma av, har så lågt blodtryck som går rätt i botten när bm klämmer och har sig. Det var fint att se bebisen vinka lite. Nu längtar jag!

Härligt!

Har också jättesvårt för det där klämmandet och tryckandet och blir jätteyr, ont gör det också... När vi var inne på förlossningen kollade de också med UL eftersom läkaren inte alls kunde känna huvudet. (Men det var för att det sjunkit ner så långt i bäckenet visade det sig... *oups*)

Längtar jag med!
  • Elenic

Ingen bebis här heller... Bf i övermorgon...
    Var på 3-årskalas igår em/kväll, och gick sen och la mig med barnen vid 21 då jag sovit så uselt natten till igår. Började som en jättebra natt och hade oväntat inte alls så ont i bäckenet. Men från 3 var det omöjligt att sova vidare - bebisen hade disco i magen, jag kände mig som jag hade andnöd och hjärtklappning, superobehagligt. När barnen väl åkt till skolan tänkte jag vila, men då rasade magen ihop istället. Så jag hade några timmar där jag funderade på om jag var magsjuk eller inte men till lunch lugnade det ner sig och nu har jag lyckats dricka lite hallonjuice och sova en timme så nu mår jag finfint igen. :) Planen för kvällen var egentligen en a capella klubb/AW där många av våra musikvänner kommer vara men jag vet inte om jag pallar att ta mig in till stan ärligt talat...

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-18 10:30:29 följande:
    Jag födde ju i alla fall andra barnet tidigare; 40+5 istället för 41+5, så inte är det omöjligt...!
    Lovande! Mina har ju kommit 41+2 och 41+6 så jag är inte direkt hoppfull på bebis innan 41+ iaf...
  • Elenic
    Santine skrev 2016-03-18 12:44:38 följande:

Hej igen! Fick min dotter den 12/3, hon valde att komma 2 veckor förtidigt, hennes syskon har alla kommit i vecka 39, så nu sitter jag här med världens lugnaste lilla tjej på 2700g :) Hoppas ni andra inte behöver vänta längre och för er som också redan fått, Stort grattis!

Grattis! Vad härligt!
  • Elenic

Då håller jag tummarna för det! :)

Smilla80 skrev 2016-03-18 14:22:13 följande:

Nämen oj, måste kännas helskumt! Och låter rätt obehagligt...

Ja det kanske blir en liten "påskkyckling" som kläcks lagom till påsk, hihi... Jag hoppas i smyg faktiskt på ditt bf-datum, 20 mars... ;) en mycket nära familjemedlem har namnsdag den dagen och dennes pappa fyller år samma datum, så det hade känts speciellt!

• Elenic

Förstår att det är jobbigt om hon börjar skrika, det vill man ju inte! Det fungerar inte att amma på parkbänk eller liknande om du håller henne varm med en filt eller så? Har du testat bärsjal? Jag tycker att det är grymt skönt att amma i sjal också - varmt och skyddat på nåt sätt. När hon blir lite större och ni fått flyt i amningen brukar det tom funka att gå och amma med bebisen på armen om man måste, vet att bebi nr 2 här ofta ammades så när barn nr 1 satt i vagnen och typ hade bråttom till toa eller liknande...

hannis12345 skrev 2016-03-18 18:23:57 följande:

Här är lilla prinsessan 9 dagar idag! Känner mig trött men sååååå lycklig!!!

Hon sover vääääldigt mkt och mellan det så äter hon.

Försöker ta mig ut varge dag på en promenad. Men tycker det är jobbigt när hon börjar skrika o hon är ute. Inte alltid det finns ett amningsvänligt café etc i närheten.

Någon annan som känner så?

Jag bor på Östermalm o är det ngn som vill ta en promenad runt Djurgården etc någon dag så säg till ;)

• Elenic
    Santine skrev 2016-03-18 23:00:52 följande:
    Tydligen e det inte så bra!? Läkaren gick inte in mer på det och jag orkade inte lyssna heller, ville ju bara hem och amma ur brösten! Skönt ändå att jag inte fått var eller någon infektion pga detta!

Och ja det blev en Minelle :D hon har svart halvlångt hår! Ser ut som en docka! Hehe..
    Det stämmer att Pravidel har en del obehagliga biverkningar och dessutom några allvarliga incidenter, vilket gör att man inte längre skriver ut dem "på rutin" utan bara om det verkligen är nödvändigt.

Att handmjölka ut det allra värsta ur brösten stimulerar mjölkproduktionen mindre än om barnet snuttar, så om du vill få ner mjölkmängden snabbt skulle jag rekommendera det. Självklart ska du inte gå med stockning, men "spända" bröst är en signal att det finns mer än tillräckligt med mjölk och minskar produktionen. "Mjuka" gör tvärtom.

Ta kontakt med amningsmottagningen om det inte blir bättre inom kort!
  • Elenic
    mammave skrev 2016-03-19 10:18:24 följande:
    Skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig låst o knappt kmr in i duschen ibland. Min man klagar så fort jag ber om ngt o det gör det ju inte lättare. Tycker han kunde vara mer förstående att jag faktiskt är väldigt låst med VÅRT barn. Han gör saker här hemma men gnäller över det en del o det får mig att känna mig ledsen o dålig
    Nämen? Allvarligt, klagar han när du ber om något? Oj... Känn dig absolut inte dålig, det är du inte! Tycker tvärtom att du bör förklara för honom hur låst du känner dig och är, och att du behöver hans hjälp och förståelse. Faktum är att det finns studier som visar på att ju mer jämställt ett förhållande är och ju mer support pappan ger, desto bättre mår mamman och desto bättre fungerar amningen. Så det är liksom väldigt mycket win-win-win. Kram!
Svar på tråden Marsbebis 2016