• Elenic

Marsbebis 2016

Madski skrev 2016-03-16 10:59:04 följande:

Underbar vårdag i Sthlm idag :)
    Har lämnat in bilen på in-och utvändig tvätt samt vaxning nu på Fm för att överraska sambon, att tvätta i vanlig biltvätt är helt uteslutet enligt honom och jag vill gärna ha honom hemma den kommande tiden och inte iväg för att tvätta bilen i X antal timmar, haha, win-win för oss båda., så nu sitter jag på bussen in till stan och tänkte strosa runt lite, ta en latte i solen och njuta av att våren är i antågande :) sen väntar simskola med dottern och vem vet, jag kanske slår till på tjugo längder även idag!?

Vilken underbar överraskning! Låter superskönt att kunna strosa runt i solen, jag önskar verkligen att jag kunde göra detsamma men klarar nog varken buss eller strosande. ;) Har suttit med datorn och jobbat lite körgrejer (koreografi...) i tre timmar nu och ska nu försöka sova lite innan storbarnen ska hämtas i skolan. Mycket glamouröst... Trist att missa en så fin dag men jag behöver verkligen sova... Zzzzz....
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-16 12:58:49 följande:
    Enhandsmat är ett bra begrepp! Jag försöker amma vid bordet, men det är så oergonomiskt. Jag har aldrig fått till sjal, vilket torde underlätta. Äter maten med sked eller gaffel i höger hand och frottehandduk på bebisen, hehe

Ofta blir väl barn som älskas och skäms bort känslomässigt empatiska och generösa, så oroa dig inte. Värre är de barn där föräldrars brist på engagemang kompenseras materiellt...
    Ser det framför mig, hur du äter alltså, och har så svårt att ta in att vi snart är där vi med! :) (och ja, sjalandet underlättar, så behöver man inte få kramp i vänsteraxel/arm som håller upp bebis)

Och tack för dina fina ord, ska tänka så! <3
  • Elenic

Åh vilken klok och snäll mamma du har! :)

Frida Li skrev 2016-03-16 17:53:45 följande:

Har precis fått en fin present av min mamma. I lådan, inslaget i silkespapper små söta gosiga inneskor o nya strumpor, dessa ska jag ha på BB säger hon. I julas fick jag fina mysbyxor från twilfit som jag genast packade ner i BB väskan. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på mig själv på kläder till BB :P enligt mamma är det viktigt att ha fina o nya kläder på BB, o jo....jag kommer nog vara finast på BB!!

• Elenic

Åh vad härligt! Hoppas du kan njuta nu!

Carabellis kusp skrev 2016-03-16 15:20:08 följande:

Läkarkontrollen idag gick fint och blåsljudet på bebisens hjärta var borta. Bebisen har ökat i vikt sedan utskrivningen, vilket indikerar att amningen funkar (gult bajs också ). Känns bra! Vågar kanske ta till mig bebisen nu.

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-16 19:31:12 följande:
    Inneskor är fab! Jag hade som störst glädje av dem under sutureringen. Det var en student som sydde, så det tog sjukt lång tid med fötterna i luften och jag frös innan min man satte på inneskorna...! Hoppas du slipper sy förstås!
    Alltså uuuu, sen jag läste det här har jag inte kunnat sluta tänka på det där som händer EFTER förlossningen. Själva födandet är ju halvkul, det är klart, men efterbörd, eventuella stygn, när de ska knåda ihop livmodern etc. det är typ det värsta av allt tycker jag. Man känner sig liksom klar och "låt mig va" och så är det massa meck kvar. (Med förra kom inte hela moderkakan och alla hinnor ut heller så då blev det ju extra meckigt, ont och jobbigt..) Modigt att låta en student sy förresten, det vete tusan om jag skulle vågat. ;)
  • Elenic
    mialinden skrev 2016-03-17 02:20:40 följande:

16 mars kom vår dotter Idun :) på sin storasysters födelsedag och allt! Behövde aldrig bli igångsatt utan hinnsvepningen gjorde sitt. Gick in till förlossningen hade då värkar var 10 min och hade öppnats 5-6cm så läkaren bestämde att här behövs inget göras utan jag blev inlagd och naturen fick ha sin gång. Var mycket mer närvarande vid den här förlossningen vilket var trevligt även om jag tycker det gjorde ondare denna gång.

Är nu klarvaken efter en rejäl amning och har en snusade bebis på bröstet och min sovande man i sängen brevid skulle inte kunna vara lyckligare :)

Åh, underbart, grattis! Låter jättehärligt! Häftigt att känna att man varit närvarande.

Roligt med samma födelsedag också. Jag trodde att jag skulle kunna pricka min dotters med sonens (hon född 22:a aug, han beräknad 14:e) men han valde att vänta ÄNNU längre i magen än hon gjorde och föddes inte förrän 28:e.
  • Elenic

Alltså, hur långt ner kan bebisen sjunka innan förlossningen egentligen? Min har ju varit fixerad i typ fyra veckor, och senaste två veckorna har huvudet varit så långt ner att det inte går att känna från utsidan/magen. Och inatt, efter några jobbiga förvärkar, är det som att bebisen är ÄNNU längre ner. Det spänner nu konstant i bäckenet, känns som att jag ska gå i två bitar liksom, och jag känner tryck bakåt mot svanskotan typ som att jag var jättebajsnödig hela tiden. (Sorry för detaljerna, men alltså det känns så..)

På ett sätt är det väl bra, det borgar väl för ett rätt snabbt utdrivningsskede, men kan inte nån bara tala om för bebisen att livmodern liksom måste öppnas först INNAN man ska ner...? Det är klart oskönt att ha det så här nämligen kan jag lova...

• Elenic
    sanna1975 skrev 2016-03-17 08:29:24 följande:
    Låter som att det inte kan vara så långt kvar innan det sätter igång Elenic?!

Och grattis Mia till bebisen! Det är så kul att höra om alla små fina underverk här.
    Alltså jag vet inte... De andra två låg också långt nere och var fixerade i typ 6-8 veckor innan förlossningen. Känns som att jag har världens trögaste livmoder som inte fattar att det är dags (och sen när det väl ÄR dags försöker den kompensera genom att köra på med det tunga artilleriet direkt ;) ). Men jag kan faktiskt inte minnas att det var så här "utspänt" eller vad man ska säga, det värker liksom hela vägen runt. Skitjobbigt! Men, igen, det ÄR ju inte jättelångt kvar så... Det är väl ok. :)
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-17 09:40:43 följande:
    Jag tänker så här; en student kan teorin bakom helt perfekt eftersom allt tenteras innan det görs i praktiken. Hela ingreppet görs med handledaren tittandes över axeln och varje moment kontrolleras, så det blir väldigt välgjort. Jag har blivit tandläkare för att människor låtit mig sätta suturer, laga tänder och rotfylla för första gången, så jag är trygg med att handledaren tar sitt ansvar och ödmjuk inför att vi behöver ha extra tålamod med de som ännu är under utbildning. Fast även om studenten var duktig hands on, så behövde hon bättre bed side manners; jag coachade henne i att inte tala om patienten i tredje person och att patienten alltid ska känna sig som någon mycket viktig person och inte bara en del i någons läroprocess.

Behöver jag tillägga att jag hoppas hamna inom undervisning vad det lider...?

Du har givetvis HELT rätt! Självklart att studenter också måste få träna. Jag hade en läkarstudent med vid min förra förlossning och även om hon inte direkt gjorde så mycket så var det väl just det där med patientbemötandet som var det som inte var hennes starka sida. ;) (Hon var den som ALLTID störde mitt i en värk, kom och tog på mig vid helt fel tillfällen etc.) Sen är jag kanske lite extra känslig för det där med nålar och sprutor och stygn och sånt - just i det tillfället är jag nog inte bästa patienten att öva på... Hehe...

Låter som att du skulle bli en ypperlig undervisare! :)

• Elenic
    Reflexen skrev 2016-03-17 08:43:51 följande:

Elenic:

Min lilla är också långt nere och bökar. Det ilar och trycker på urinblåsa och diverse nerver mest hela tiden, tycker jag. Min mage har sjunkit också, det är inte proppfullt hela vägen upp till brösten längre!

Min kan dock säkert nå ännu längre ner om jag jämför med dina symptom. Jag har inte nått till bajsnödigheten ännu, något att vara tacksam över iaf!

Det är ju inte långt kvar till bf för dig nu, så jag hoppas det drar igång snart!

Ja, det där ilandet och kisseriklämmet och sjunken mage - där har jag varit. Och det är inte kul det heller. Men som du säger, den här bebben har lyckats ta det till en helt ny nivå, det känns ärligt talat som att h*n är på väg ut!

Är väl 3 dagar kvar till bf om jag minns rätt, men jag räknar med 17 och så är allt annat en trevlig överraskning. ;)
Svar på tråden Marsbebis 2016