Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Elenic skrev 2015-09-03 11:43:55 följande:

Så är det ju... Men jag och min man hade redan innan vi beslöt oss för att göra KUB bestämt oss för att INTE göra mkp vid ett eventuellt negativt besked, utan istället förbereda oss på att allt kanske inte blir som planerat. (ej mkp pga missfallsrisken, och att downs inte är hela världen för oss) NIPT som är icke-invasivt känns dock som ett ok alternativ.

Jag förstår, man kan göra på många olika sätt. Downs hade varit ett mardrömsbesked för mig eftersom det är ett så brett spektrum; från att man kan leva nästan helt självständigt till att nästan inte kunna kommunicera och leva helt skild från omvärlden. Vi har dessutom en person med Downs i släkten, så att avbryta vore ju högst respektlöst mot denne. Behöver jag säga att jag är lättad att slippa välja...?
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-03 16:52:01 följande:

Sådär, nu är jag inskriven på mvc.

Fick en rar bm som verkar vettig. Hon tog det där med vikten elegant och utan pekpinnar, så det känns helt ok att väga sig där. Har nu fått tid för RUL första v i nov och dessförinnan den ljuvliga glukosbelastningen.

Hoppas nu få se en levande krabat på NIPT-ul imorgon! Att man kan vara så nervös för att nåt ska gå fel... Från det att man plussat och för all framtid liksom...

Fint att höra att bm var bra!

Låt oss hoppas att jag fyllt ångestkvoten och att det ser bra ut imorgon!
  • Carabellis kusp
    mkes skrev 2015-09-03 21:11:19 följande:

Tänkte hoppa in här men insåg att jag nog redan gjort det för några veckor sedan... Inget minne med andra ord. Så kör på som vanligt då!

Jag ska till BM på måndag och måste då även bestämma om jag vill göra kub-test på mitt dateringsultraljud i v13 eller ej. Är rädd att jag ska noja mig genom graviditeten om jag får tillbaka halvdana siffror, men samtidigt vet jag inte om jag vågar riskera att missa ett sjukt foster... Hur tänker ni andra kring kub? Vi får alltså ett ultraljud oavsett, med dottern var det självklart att göra kub eftersom jag ville ha ultraljudet.

Läs mina inlägg och kub och dåliga siffror.
  • Carabellis kusp
    mkes skrev 2015-09-03 21:51:57 följande:

Jo, har följt vad som hände (och grattis till att det såg bra ut trots allt! ) och det har väl bidragit till att jag känner mig osäker nu. Hur känner du, ångrar du att ni gjorde kub?

Nej, det ångrar jag inte. Jag är bara 27 år, så vi hade aldrig gjort moderkaksprov annars och hade det då varit något fel hade det ju framkommit sent i graviditeten. Om jag böir gravid igen kommer jag att göra moderkaksprov dock; jag var rädd innan och det är jag inte nu. Det gör nästan inte ont alls och går fort.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-04 05:39:55 följande:

Ang kub: tänkte på det du skrev tidigare, Carabellis, att bred nackspalt har visst samband med hjärtfel. Är det något de ser även på RUL? Eller borde jag också göra kub-ul som komplement till NIPT?

Godmorgon! Hjärtfel ses på RUL, men eftersom jag var i gruppen högrisk så ska en läkare göra ett särskilt ultraljud på hjärtat efter RUL. Känns bra.

Är du morgonpigg eller jobbar du tidigt?
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-04 08:35:08 följande:

Tack för svaren Carabellis o Mammave!

Jag är hyfsat morgonpigg, men idag var jag extra tidigt uppe pga NIPT-tiden. Har två timmars resväg o tid kl 9! nu är vi snart framme i Göteborg, så verkar hinna bra.

Vad bra, då kan jag ju be dem kolla lite extra nu.

Så spännande! Roligt att se bebisen! Då är det lätt att vara morgonpigg!
  • Carabellis kusp
    Eldora skrev 2015-09-04 09:18:08 följande:

Lycka till!! 

När ska ni berätta för jobb, vänner osv? 

Snart kan jag inte dölja längre, magen dvs.  Haha!

Jag hade tänkt berätta efter kub, men nu har jag bara berättat för chefen och ett par närstående kollegor. Jag väntar nog tills efter att jag fått svar på karyotypanalysen om allt ser bra ut.

Jag såg gravid ut för några veckor sedan, men när jag fick mitt dåliga kub försvann svullnaden om magen, de ömma brösten, illamående... Så dramatisk skillnad när kroppen ville distansera sig från graviditeten om jag skulle vara tvungen att avbryta...
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-04 13:52:03 följande:

Tack för er tumhållning!

UL visade en pigg krabat som hoppade runt mest hela tiden. Mättes till 10+6, så bf blir kring 26 mars.

Jag har berättat för en kompis och mamma, väntar med att berätta för dottern tills vi fått tillbaka provsvaren. Resten av världen får väl veta allt eftersom.

Härligt att höra!

Visst är det spännande att berätta för barnet? Vi har avvaktat lite till med det, innan bebisens hälsa är helt säkerställd. Men alldeles nyss sa min dotter att hon har en lillasyster i sin mage <3
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-04 19:04:27 följande:

Har ni sett att vi marsmammor får celebert sällskap? Kronprinsessan Victoria väntar sin tvåa i mars!

Hurra för oss alla!!!

Jag är så glad för hennes skull, gissar att det är otroligt efterlängtat eftersom Estelle är 3,5 redan och Victoria 38 (?). Men hur ska vi lyckas bjuda in henne till vår grupp...?
Svar på tråden Marsbebis 2016