• Elenic

Marsbebis 2016

Carabellis kusp skrev 2016-03-10 10:37:29 följande:
    Då förstår jag verkligen att du är bekymrad. Strax under 4,5 kg känns som ett stort barn, särskilt om man inte är storvuxen. Jag förstår mig inte riktigt på hur barnens storlek bestäms; jag vägde 4,1 vid BF + 16, medan min dotter vägde 3,25 på BF+12. Kanske den lille bebis maken var väger in? Han vägde bara 3 kg. Å andra sidan borde väl naturen vara smartare än så? Att en kvinna får ett barn som hennes bäcken klarar istället för ett som liknar mannen. Alla kvinnor i min släkt har fött barn på minst 4 kg. Kan iofs tilläggas att de haft stora viktökningar om minst 20 kg medan jag landat på ca 13-14.

Jag har på känn att vi är på ds samtidigt. Typ 21 mars när jag sätts igång, hehe.
    Tja, jag vet inte heller... Jag var liten när jag föddes, under tre kilo, och andra barnens pappa var normal. Och ändå fick vi stora bebisar. Jag hade inte högt socker och gick inte upp massor i vikt. BM pratade om att det kan vara för att jag är sån tränings/näringsivrare, att barnen helt enkelt fick mycket näring och syre i livmodern pga. att jag "ger kroppen bra grejer". Men jag vet inte...

Nu som sagt var pappan som bebis större och jag är nog mest oroad för Homf:et -  han har verkligen JÄTTEHUVUD och jag har typ stl.34/36 över höfterna dvs. ingen jättebäcken direkt... Men, jag har ju foglossning från helvetet så det är väl bara att töja ut det gissar jag. Låter skönt. ;)

Haha, det vore väl toppen om vi var på DS samtidigt! Håll ögonen öppna efter en rödhårig tjej runt 1,65 (med en man med jättehuvud ;) ;) ) så är det kanske jag. Men jag är ju rädd att det snarare blir 1:a april för mig...(dotterns mardröm)
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-10 10:37:29 följande:
    Då förstår jag verkligen att du är bekymrad. Strax under 4,5 kg känns som ett stort barn, särskilt om man inte är storvuxen. Jag förstår mig inte riktigt på hur barnens storlek bestäms; jag vägde 4,1 vid BF + 16, medan min dotter vägde 3,25 på BF+12. Kanske den lille bebis maken var väger in? Han vägde bara 3 kg. Å andra sidan borde väl naturen vara smartare än så? Att en kvinna får ett barn som hennes bäcken klarar istället för ett som liknar mannen. Alla kvinnor i min släkt har fött barn på minst 4 kg. Kan iofs tilläggas att de haft stora viktökningar om minst 20 kg medan jag landat på ca 13-14.

Jag har på känn att vi är på ds samtidigt. Typ 21 mars när jag sätts igång, hehe.
    Fast när jag tanker på det, inte alls toppen om vi är där samtidigt - du ska inte behöva gå 11 dagar till tycker jag, så det så!
  • Elenic
    Madski skrev 2016-03-10 10:45:35 följande:
    Dottern vägde 3960g och det tyckte jag var stort.. 4,5kg är en stoooor bebis enligt mig..

Ja, vem vet, vi alla kanske ses på ds.. Jag har ju bf den 24e och tyvärr går jag nog över tiden, men hoppet är det sista som överger mig.. Att fl startar imorgon skulle kännas helt ok., idag inte lika bra, men jag är inte den som är den om det skulle dra igång, haha..men oddsen på att föda två veckor före bf känns vän sådär iom historiken med bf+10, Gaaah isf är det en aprilbebis..
    Jag håller med, jag tycker också att de varit stora. Men det är verkligen inget som min BM brytt sig om... Men jag ska ta upp det när jag ska dit på måndag. För jag vill nog gärna bli igångsatt före 42+0 om hen verkar vara i samma storleksordning. (Har ju iofs sluppit igångsättning förut, men...)

+10 med första säger väl iofs ingenting? Har för mig att det är genomsnittet för första barnet. :) Har man som jag plussat mycket med TVÅ så talar det ju för en aprilbebis här med.. (bf 20/3)

Säger också som du, idag orkar jag inte föda barn, har sovit alldeles för dåligt. Nästa helg vore egentligen optimalt, då är barnen upptagna med annat och jag har hunnit allt jag ska. Så typ på bf alltså. Men hellre nu än i april...
  • Elenic

Apropå det här med bf och gå över tiden och sådär..

På både KUB och UL så daterades ju graviditeten annorlunda än enligt senaste mens. Enligt SM skulle jag ha bf 25/3, men KUB sa 18/3 och UL 20/3. (Så 20:e är den "officiella" siffran.

Däremot är det ju så att jag ju VET när bebisen är gjord. Jag hade sista mens 19/6, iom det borde jag haft ägglossning 3/7. (Har väldigt regelbunden 28-dagarscykel.) Och även om ÄL skedde tidigare (kan mkt väl vara så att jag har ÄL bara 8-10 dagar efter mens) så VET jag ju att helgen 3-5 juli var jag och maken på Golfherrgård och hade det mysigt på många sätt (speciellt såna där som man inte riktigt får till när man har barn liggandes sovandes i sängen bredvid en...) Så före 3/7 kan inte bebisen vara gjord. Och är den gjord 3/7 är bf 25/3. Men det här lyssnar ju inte MVC på utan de går ju rakt av på UL-datumet.

Det här är ju inte jättekul siffror egentligen, då det innebär att jag egentligen skulle ha nästan en vecka TILL att gå innan jag är klar. Men, samtidigt viktiga tycker jag, för det är ju onödigt att bli igångsatt för överburenhet om man de facto inte är överburen, eller hur?

Hur har era UL-datum förhållit sig till senaste mens och (om ni känner till) när bebisen tillverkades?

• Elenic
    sanna1975 skrev 2016-03-10 20:50:38 följande:

Grattis hannis! Och ni andra som fått bebis, såklart.... :)

Jag har några veckor kvar, BF sista mars. Känns som en evighet. Om jag istället litar på min sista mens skulle datumet varit 5/4, så jag väljer att tro på ultraljudets datering! :D

Har haft hemska förvärkar ett par kvällar nu. Kan inte minnas att jag haft så mycket vid tidigare graviditeter? Men det känns inte som att det trycker nedåt, så jag antar att det inte är nåt på g än på ett tag.

Ha det bra allihop!

Jag känner också av mycket mer och starkare förvärkar än jag gjort tidigare. Vissa kan helt ta andan ur mig för de gör så ont! Men som du säger, man saknar trycket i dem så jag tror just att de bara är helt onödiga förvärkar... :(
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-03-11 00:17:00 följande:

Jag var hos bm idag och vi tyckte nu alla tre (två bm o jag) att vi såg ett huvud nedåt, så det verkar som om min lilla lagt sig till rätta åt rätt håll. Pust! Värden o allt var ok, huvudet fixerat. Fick ny tid två dagar innan bf, gaaaaah, det är nära nu!

Glömde dock fråga henne om flytningar. Kanske ni vet? Sluta läs om du är äckelkänslig!!

Kan detta vara en svampinfektion? Slemhinnan är känslig/lite öm/svider lite, men kliar inte. Jag har vattniga flytningar som är lite vitaktiga och innehåller vita klumpar. Klumparna är ganska små, 2-5 mm i diameter, o ganska fasta, ser nästan ut som små bitar toapapper som är halvt upplöst i vatten.

Jag har inte så mycket besvär av detta, men kom att tänka på att det kanske inte är bra med en pågående infektion vid förlossningen. Någon som vet?

Grattis till rätt läge och fixering! Underbart ju!

Har tyvärr noll koll på om det där kan vara svamp eller ej. När jag var tonåring hade jag mycket svamp och då vet jag att det var ilsket rött och kliade något alldeles övergräsligt...

• Elenic

Jahapp, ännu en natt med pissig sömn och varit vaken sen 4 med jätteont i rygg och höfter... Är SÅ less på det här nu. Vet att sömnen inte direkt blir bättre sen, men den är dålig på ett annat sätt då tycker jag. Och man slipper smärtan...

Intressant att läsa om alla andras bf enligt mens, ÄL och UL. Det diffar ju inte jättemycket, typ 5-7 dagar som max, men i det här läget kan ju 7 dagar kännas som en eeeevighet.

Har 9 dagar till bf enligt UL nu. Betyder väl alltså att vi har bebis hos oss om MAX 24 dagar gissar jag om jag går över och blir igångsatt. Det känns som otroligt stor skillnad på 9 dagar och 3,5 vecka måste jag säga...

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-11 08:01:15 följande:

Ang mätning av graviditetslängd; ingen har brytt sig om datering vid mina UL eftersom jag var högrisk KUB och även RUL blev en enda lång granskning i minsta detalj av eventuella kärlmissbildningar och liknande. Visserligen hittades inget, så senaste mens är min datering. Dock vet jag att ägglossningen var sen eftersom The Conception ägde rum på äl+16... Kanske bara är på BF idag och inte BF+5... fast i papprena står det ju 6 mars, så igångsättning blir 21 mars ändå.

Idag är jag för första gången uppgiven. Nu börjar det kännas så jobbigt att bebisen inte kommer och att en igångsättning närmar sig. Varje sekund analyserar jag bebisens rörelser och är så rädd för det värsta. I natt trodde jag att jag höll på att utveckla HELLP-syndrom, men det var bara nattångest...

Men trevlig helg till er alla! Hoppas på bebisar nu!

Åh, så drygt att inte ha någon "riktig" datering. Å andra sidan, att ha en som man ändå inte litar på är väl inte heller nån höjdare. Men som du säger,  - om det betyder igångsättning 5 dagar tidigare (vilket det gör för mig) så gör det ju inte så mycket. ;)

Usch, usch, usch att det känns så jobbigt! Men jag förstår dig...

Jag hade ju hoppats på att bebis skulle komma innan påsklovet précis, så att storbarnen får mycket tid att gosa och mysa innan vardagen tränger på (lite mjukstart för oss alla..) men blir det igångsättning så blir det ju tvärtom - ett LÅNGT påsklov för mig att roa och underhålla barnen samtidigt som jag går I den där hemska övertidsångesten.

Och nätterna är verkligen värst. Usch vad ensam och orolig man kan bli då...
  • Elenic
    NellieMeja skrev 2016-03-11 07:02:59 följande:

Jaha nu hänger jag mig snart. Sov ganska bra I några timmar inatt. Men då kom äldsta dottern in med jätteont i magen. Hon har problem med magen så jag trodde det var det som spökade följde med på toan så att hon kunde göra nr 2 och få Alvedon. Hon gick å la sig igen å jag satt kvar i rummet efter ett tag så resor hon sig upp å spyr. Magsjuka in The house. Inte bra läge detta. Så nu får bebisen stanna kvar mins en vecka så vi rider ut denna storm. Å jag hoppas håller tummarna att vi andra i familjen slipper detta. Har spritat å haft mig. Sa jag att jag hänger mig snart

Oh no! Hoppas att det är snabbt övergående och att inte hela familjen drabbas!
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2016-03-11 07:43:29 följande:
    Jag hänger med till galgen! Är väl inte så mycket till tröst men du är iaf inte ensam - här har också magsjukan gjort entré. Min yngsta kräktes utanför bilen i morse. Men eller hur, inte NUUU!! Och just till idag hade jag köpt hem en massa ingredienser och tinat upp massor av kött, kyckling, fisk och färs för jag planerat göra storkok på 5 olika grytor och frysa in för att slippa tänka på matlagning den första bebistiden. Vad gör jag nu med all denna mat?! Snacka om dålig tajming!!! Hoppas ni kryar på er fort och att bebis väntar lite med att titta ut. En styrkekram är nog på sin plats, så jag skickar en till dig! :)

Vad jobbigt för er som sover så dåligt, lider med er! Förstår att ni vill att bebis ska komma ut NU! Det hjälper inte med sådant där gravidstöd/kudde?

Reflexen; jag hade ringt MVC om flytningarna bara för att skippa oroa sig, du får säkert ett lugnande besked! Vad skönt att din lilla vänt sig och fixerat sig, underbart ju! Snart är det dags....
    Åh nej, inte hos er också! Vilken synnerligt dålig timing. Och när du var så ambitiös med maten också...

Tack för sömnsympatier. För mig funkar tyvärr inte kudde/stöd på något sätt då det som gör ont är all belastning på höfter/bäcken. Det gör alltså ont om jag står/sitter/ligger. Det enda som känns halvok är att stå på alla fyra eller att vara I vatten (då vattnet bär upp mkt av tyngden av magen) - men ingen av de positionerna är så lätta att sova i. ;) Dagtid står jag ut med det onda, men att försöka sova med ont går inte. Så jag får vänta tills jag är APtrött, då kan jag däcka nån timme eller två tills jag vaknar med smärta igen. Bäst vore alltså att sprida ut dessa tvåtimmarspass över dygnet. Tyvärr så funkar det ju inte så bra och praktiskt med vardagen.. ;) Så jag går omkring och är zombietrött istället. Urk!
Svar på tråden Marsbebis 2016