• Madski

Marsbebis 2016

Usch, vad läskigt med fall i trappen.. Skönt att höra att allt gick bra! Ett besök på yasuragi kunde inte kommit lägligare ;)

Igår kände jag de första riktiga sparkarna och även sambon lyckades känna några.. Jag Har kännt fladder och små buffar tidigare, men igår var det riktiga kickar och även ikväll.. Hoppas på att storasyster kan få känna dom snart.. Idag är jag exakt halvvägs, jippie :)

Någon av er som testat gravidyoga/gravidpilates? Funderar på att boka in mig på någon klass, men är vill gärna höra lite huss/diss först.. När bör man börja? Känner mig sjukt osmidig, haha, undrar varför!??

• Madski
    AKF skrev 2015-11-07 08:46:16 följande:

Vi har börjat fundera på var vi ska föda. Hur tänker ni?

Där vi bor (Stockholm) är ju valmöjligheterna rätt stora. Vi väljer mellan BB Stockholm, Danderyd, Södersjukhuset och ev Södra BB om de får vara kvar.

Någon som har erfarenhet av dem?

Vi har inte börjat fundera än, men borde.. Bm vill skriva in det i journalen vid nästa besök i början av dec..
    Vi födde storasyster på Danderyd och var jätte nöjda med allt, både förlossningen och BB-hotellet.. Funderar dock på SöS den här gången iom att det ligger närmre vilket underlättar vid besök för storasyster etc. Och iom att även dom nu har BB hotell för alla komplikationsfria förlossningar så känns det minst lika bra som Danderyd. Känns härligare med BB hotell än sjukhusrum ;)
    Sjukt svårt val! BB Stockholm, södra BB och BB Sofia finns ju som sagt också., herregud, insåg nu att vi inte ens är i närheten av ett beslut.. Haha.. Men som sagt, vi var jätte nöjda med Danderyd, enda nackdelen är att det ligger på fel sida av stan för oss..

Vart födde du sist?
  • Madski
    AKF skrev 2015-11-09 17:27:24 följande:

En fråga:

Är vongole-musslor svartlistade för gravida?

Kan inte hitta info om det på Livsmedelsverket. På 1177.se står det att man kan äta musslor och räkor om man inte får i sig så mycket fisk. Men ingen specifikation på vilka musslor...

Är så grymt sugen på att äta pasta vongole!

Om jag inte är helt ute och cyklar så bör man undvika musslor pga risk för bakterier.. Men tillagade borde ju egentligen inte vara något problem iom att bakterierna isf dör vid tillagningen!??
    Visst blir man less på alla dessa rekommendationer.. Gaaah.. Tänk vad härligt om allt hade varit ok ;)
  • Madski

Vi var jätte nöjda med vår Emmaljunga nitro city, men nu vill jag prova något nytt och det lutar åt Bugaboo Buffalo med svart chassi :) jag är inne på NKs barnavdelning titt som tätt och klämmer lite på den, haha.. Ska Dock kolla om vi kan hitta någon bra på blocket, men i annat fall tycker jag att vi (ok, lillebror) är värd en ny ;) haha.. Och eftersom jag kommer att vara föräldraledig den största delen så är valet av vagn mitt.. Sambon får såklart tycka till, men jag har helt klart veto.. När han var ledig sist så använde han knappt vagnen medans jag använde den dagligen..

• Madski
    Elenic skrev 2015-11-09 19:42:13 följande:
    Hahaha, sa samma sak till maken I helgen - kunde det inte vara ÄCKLIGA saker som var förbjudna. (Ok, lever kvalar in där, men sen?) Typ nu när du är gravid får du absolut inte dricka katrinplommonjuice, inte snusa, inte äta inälvsmat, fiskpinnar, burkskinka och kornmjölsgröt och glöm kalles kaviar på mackan. Läääääängtar brieost och salami och bresaola och champagne och amarone och tonfisksushi och massa andra saker så jag håller på att bli tokig! (mest brie och champagne faktiskt ;) )
    Jag har beställt brieost och en charkbricka direkt till BB av min sambo.. I helgen berättade jag för en av mina bästa vänner att charkisar och brie definitivt uppskattas mer än blommor.. Haha.. Samma dag som vi plussade hade vi inplanerad vin, chark och ostkväll hemma hos oss.. Snacka om att jag kände mig lite avis.. Haha.. Vi sa inget till kompisen, men hon förstod, men ville såklart inte säga något..
  • Madski
    Elenic skrev 2015-11-11 08:41:41 följande:

Apropå jobba.. Hur länge har ni med "vanliga" (dvs. inte tunga, farliga jobb) jobba? Jag har noll erfarenhet av det här då båda mina andra barn var väntade I mitten av augusti. Då gick jag helt enkelt på semester i juli och var sedan ledig tills de kom. (Iom att de föddes sent båda så var jag i princip ledig de sista 7-8 veckorna.) Jag har tidigare graviditeter också varit sjukskriven på 50% pga foglossning från ungefär nu, vilket inte känns som ett behov den här gången.

Just nu känns det som att jag tänker jobba fram till 1:a mars och sedan jobba hemifrån fram till förlossning i princip. (Blir ju intressant att min jobba hemma/ta det lugnt period då börjar med storbarnens sportlov - hur tusan ska jag kunna hitta på skojsigheter med dem? Nån skidresa lär det ju iaf inte bli. ;) )
    Men det kanske är helt ohållbart?

Jag har ett fysiskt väldigt enkelt jobb (kontor och åker bil till jobbet), däremot väldigt stressigt och stort ansvar och mycket personal att "ta hand om". Är just nu sjukt trött varje dag efter jobbet och får mycket sammandragningar de stressigaste dagarna. (Är sådär att det kan vara svårt att hinna gå på toa eller äta mat då.) Men de normal dagarna känns det helt ok. Så, hur tänker ni som är lite i samma sits som jag?

Storasyster var beräknad till slutet av augusti och kom på bf+10 så då var det semester som gällde :) har precis som du ett "vanligt" kontorsjobb, som också är väldigt stressigt periodvis med mycket ansvar, vet redan nu om en massa deadlines som är under jan-mars och tyvärr inget jag kan påbörja än.. Min tanke är att jobba till iaf mars, har bf 24/3.. Fick dock karpaltunnelsyndrom i händerna från v.34 sist (samtidigt som jag gick på semester) och det var förjävligt.. Blir svårt att jobba/skriva en massa (trots tangentbord) med händer/fingrar som strejkar., hållet tummarna hårt för att jag slipper det den här gången *peppar,peppar* sammanfattningsvis så har jag nog egentligen ingen aning än utan bara tankar.. Får se när min tilltänkta vikarie börjar, håller tummarna för att processen flyter på bra så att vi hinner gå lite omlott och då kanske jag kan gå ner lite i tid också ;) time Will tell., processen för vikarie är iaf igång vilket k sic känns lite konstigt iom att jag tycker att det är långt kvar, haha..
  • Madski

Halsbrännan har kommit smygandes och idag gav jag upp och köpte Rennie och hoppas att dom hjälper.. Fick halsbränna deluxe förra graviditeten, knaprade tabletter som en knarkare då, haha.. Men det var mycket senare, runt v30... men, men, det kunde varit värre ;) //hon som försöker tänka positivt och inte vill tänka på 18v med halsbränna som troligen blir värre desto större lillebror blir.. Gaaah!

• Madski
    Carabellis kusp skrev 2015-11-15 18:56:00 följande:
    Jag kör tunga artelleriet på en gång; 10 mg omeprazol varje morgon och när det inte hjälper så ökar jag till 20 mg. Rennie är ju bara symtomlindring, medan omeprazol åtgärdar orsaken så att säga
    Omeprazol, receptfritt? Låter lockande!! Insåg efter första tabletten rennie att dom inte funkade sist och inte nu heller... Googlade och insåg att jag använde gaviscon som la sig som ett lock typ.. Riktigt vidrigt, men det funkade.. Blir en sväng till Apoteket imorrn igen.,
  • Madski
    Smilla80 skrev 2015-11-15 18:40:14 följande:

Känner också av halsbränna men bara då o då, så ska inte klaga... Hoppas du får hjälp av medicinen Madski!

Mår väldigt bra förutom att jag tycker humöret är svajigt, är väldigt emotionell på alla håll o kanter. Läste att det skulle lugnat sig vid det här laget men tycker det är värre nu än någonsin... jag följer visst inga lagar... Ngn mer?! :)

Tack! Skönt att du mår bra bortsett från svajigt humör.. Samma lika här med humöret.. Inget mellanläge what so ever när jag har "humördagar" som blivit mitt nya uttryck.. Tack och lov har jag dom inte varje dag.. Glad=jätte glad, ledsen=tårar, allt är fel etc, arg=rosenrasande, irriterande=bäst för alla att försöka hålla lite avstånd och absolut inte kommentera något., minst sagt svajigt humör och jag lider lite med min sambo, stackaren..
    Har också läst att det borde ha lugnat ner sig vid det här laget, men precis som för dig så är det värre än någonsin.. Förhoppning ger det med sig snart så Att livet blir lite enklare för alla parter ;) jag gillar inte att "skylla" på graviditeten när jag svajar.. Känner mig ännu värre då, haha..
    Kämpa på smilla, snart vänder det *peppar,peppar*
  • Madski
    AKF skrev 2015-11-17 13:15:00 följande:

Jag bryr mig och oroar mig en del för vikten. Gick in i den här graviditen med övervikt och det känns jobbigt. I början hade jag en bra dialog med bm och jag skulle ta promenader etc. Sedan bröt allt ut, tröttheten var extrem, illamåendet, huvudvärken och som spiken i fogkistan: Foglossningen!

Äter bra, varierat och inte mkt onyttigt, men rör mig för lite och känner mig mest som en padda. Imorse fick jag kommentaren: "Oj, nu är du verkligen gravid!"

Så, grattis till alla som kan röra sig, träna och som går upp lite eller så 'lagom mkt' som man ska.

Usch, vad jobbigt det låter! Inte kul när man allt går emot dig, orättvist! Men kämpa på, mitt tips är att köpa ett aktivitetsarmband så får du ett bättre hum om vardagsmotionen.. Jag har på mig mitt all vaken tid vilket sporrar mig när jag känner mig låg/trött.. Jag har också extrem trötthet till och från och brukar försöka gå ut lite på lunchen för att få frisk luft och lite promenad, brukar hjälpa en del mot tröttheten, men kanske svårt iom din foglossning? Har du testat sånt där bälte? Kämpa på, imorgon är en ny dag och förhoppningsvis känns allt lite bättre då!?? Och till dom som kommenterar vikten, säg något spydigt tillbaka ;) du kan alltid skylla på hormonerna, haha.. Styrkekramar!
Svar på tråden Marsbebis 2016