• CatEyes

Marsbebis 2016

Smilla80 skrev 2015-11-08 13:09:31 följande:

Ghhhaaaa! Är så i valet o kvalet ang vagn! Vi har valt mellan Kronan duo S och Stokke trailz. Nu har jag fått ett bra erbjudande på en helt ny kronanvagn med rätt färg fast för begagnat pris av en privat säljare, men då måste jag tacka ja IDAG (på fars dag o allt) o åka 1 timmes resväg enkel väg o titta på den... för det är många som ringt men vi har första tjing. Samtidigt har mitt hjärta klappat lite extra för Stokken som har allt, men också är många tusenlappar dyrare o det finns ingen på begagnatmarknaden så blir nog att köpa nytt. Har ni något snabbt råd att ge? vad gör jag? Måste svara henne snarast...

Trevlig söndag!

Tips! Om du har facebook så finns det en grupp som heter Barnvagnar där folk säljer massor med barnvagnar. Har sett flera som har lagt ut Stokke, nästan helt nya.
  • CatEyes

Hej!

Det var länge sen jag skrev här. Är i vecka 27 och allt flyter på bra förutom "små saker" som känns jobbiga ibland, som t ex. foglossning. Försöker vila så mycket det går.

Jag är riktigt trött på att vara gravid. Jag försöker njuta, det är mysigt att känna hennes rörelser men jag förstår inte hur jag ska orka 3 månader till :(

Jag ska föda med planerat snitt så det blir mycket prat med olika läkare osv, skitjobbigt!!

Såg att ni pratade om glukosbelastning, gjorde ett för 3 veckor sedan. Tyckte inte att det var så farligt. Stick i fingret, dricka något jätte sött, vänta 2 timmar (tråkigt!!) och stick i fingret igen. Fick bra resultat :)

• CatEyes
    Reflexen skrev 2015-12-10 21:43:47 följande:

Cateyes:

När ska du snittas? Hur långt före bf vågar de lägga det?

Jag vet inte. Det brukar vara 1-2 veckor innan BF. Jag har inte fått det beviljat på papper än så jag har inte fått ett datum.

Jag fick havandeskapsförgiftning sist + stort barn (över 5 kilo) så jag tror att det blir minst 1 vecka innan.
  • CatEyes
    Reflexen skrev 2015-12-10 22:48:42 följande:
    Hoppas du snart får det på pränt! Skönt att kunna släppa oron/tankarna sen.

Blev du snittad med förra?
    Ja, hoppas att det blir klart snart, så man kan andas ut.

Jag födde vaginalt (var fruktansvärt). Det har varit mycket prat med läkare om första förlossningen, skit jobbigt psykiskt att prata om det. Bryter ihop så fort jag börjar läsa min journal.

Om ni har läst om mamman som dog på BB Sophia så var min förlossning ungefär så där, förutom att jag bara svimmade och inte fick hjärtstopp som den mamman.

Är jätte rädd för snitt också men är mest rädd för komplikationer med vaginalt, vågar inte riskera att det händer igen.
  • CatEyes
    Carabellis kusp skrev 2015-12-11 05:10:49 följande:
    Vilken otroligt tuff upplevelse! Jag förstår verkligen att det som hände på bb sophia väcker hemska tankar. Och jag antar att folk ofta slänger ur sig att det ju gick bra för er i slutändan? Det är ju bara delvis sant när det skapat ett sånt otroligt trauma. låter som att du fått bra hjälp och stöd ändå?

Jag tycker mig ha förstått att riskerna vid planerat snitt är ytterst små, så även jag också tycker att det är läskigt, så är det ju verkligen ett rutiningrepp. Det hävdas av vissa att det för barnet är ännu säkrare än vaginal förlossning. Om du inte redan sett nåt klipp på hur det går till, så är det kanske bäst att hoppa över det dock; jag såg när gudrun Schyman föder i en mycket detaljerad film innan jag skulle föda och tror inte det var så smart
    Ja! Jag har hört allt möjligt. De flesta tycker att det är bra att jag föder med snitt, men vissa vill fortfarande övertala mig att vaginalt är bäst. Blir så förbannad att folk bara måste ge sin åsikt. Vill inte riktigt behöva berätta hur det känns i underlivet efter att man har spruckit typ hela vägen, hahaah.

Några klipp vågar jag nog inte se, hahaha. Gjorde det misstaget med att se vaginala förlossningar, blev ju livrädd!! Tur att kroppen läker :)
  • CatEyes
    Elenic skrev 2015-12-11 08:43:40 följande:
    Hej,
    Känner också som du, det här är INTE mysigt och hur ska jag stå ut i 3 månader (minst) till...? Känner mig redan stor, tung, otymplig. Sover dåligt, orkar inget, har ont i fogarna etc. Visst är det mysigt att känna bebisen i magen men vill nästan hellre ha h*n här så snart som möjligt.
    Hoppas du får bra stöd och hjälp inför snittet så att det går så smidigt som möjligt med allt. Kram!
    Tack!!!

Jag sover också dåligt :( Det är så jobbigt att inte fungera normalt. Kan inte ens dammsuga utan att bli helt slut, dagen efter kommer jag knappt upp från sängen.

Känner mig också stor och folk ska så klart kommentera hur jag ser ut. Gaaahhh. Ska bli skönt att bli "normal" igen :)
  • CatEyes
    Reflexen skrev 2015-12-11 10:57:55 följande:

Uj, då hoppas jag verkligen att du snart får ditt snitt godkänt, Cateyes!

Min erfarenhet av snitt är ju positiv. Det gick lugnt till väga och personalen var jätterar. Mitt var ju ett mellanting mellan planerat och akut, så med ett planerat skulle jag vara helt lugn innan. Smärtan efteråt är ju så individuell, oavsett förlossningssätt, jag har tex dåligt läkkött och är lite kinkig med smärta. Min kompis var dock uppe direkt efter sitt snitt o i princip helt opåverkad.

Skönt att läsa att ditt snitt var en positiv upplevelse. Just det där lugnet som du säger är något jag vill ha, det blev så kaotisk sist när massa folk rusade in i rummet.

Jag är nog rädd att få en jätte blödning eller en infektion efter snittet. Smärtan klarar jag nog av, fast det är ju inte kul att ha ont. Skulle vara underbart att det blir som med din kompis, hihihi.
  • CatEyes

Hej alla!

Nu har jag blivit beviljad planerad snitt!! Är rädd och nervös men samtidigt så känns det så skönt att det är klart!! Nu kan jag njuta av sista tiden.

• CatEyes

Hej alla!

Det var länge sen jag skrev här. Försöker läsa ikapp allt ni har skrivit :) här hemma har vi både haft influensa med halsfluss och magsjuka de senaste veckorna så jag är helt slut! Hoppas att det blir lite lugnare nu mot slutet.

40 dagar till snitt. Börjar bli riktigt nervös nu. Är jätte rädd att hon ska komma innan det datumet och "ändra" på min planering hahaha. Samtidigt så är det så tungt just nu att jag vill bara få "det överstökat". Det är så mycket känslor och tankar just nu att jag inte ens orkar med mig själv hahaha.

• CatEyes
    Tessie83 skrev 2016-01-24 19:41:35 följande:
    Har också funderat på det där med bäddningen. I vagnen blir det fårskinn och filtar i olika tjocklekar (ev kudde). Till hösten blir det åkpåse i sittdelen. I sängen får hon till en början ligga i babynestet (i spjälsängen som jag ska ställa intill min säng) och en filt som jag trycker in runt babynestet. Att bebisen ska få täcke/ filt över huvudet och kvävas är mardrömmen. Sen tänkte vi köra sovpåse med body under eller bara pyjamas beroende på den aktuella temp i sovrummet. Så sen där pandakudden. Tänkte nog också köpa den. Mamma som är BVC-sköterska tipsade om en kudde som heter mimos men den kostar runt 700kr :/ tittade på den dock men pandakudden ser likadan ut typ.
    Vi hade en tunn kudde under lakanet (så att sonen inte kunde "flytta" på den och kvävas. Sen hade vi en filt/täcke som vi tryckte under madrassen så att han inte kunde dra i den så att den hamnade över huvudet, han kunde bara sparka bort den.

Pandakudden har vi köpt då sonen var väldigt platt och den hjälpte massor
  • CatEyes

Lycka till Aztec!!! Kommer tänka på dig imorgon. Allt kommer säkert gå jätte bra. Tänk att du ska träffa din bebis imorgon!!
    Hoppas att du kan vila inatt :)

• CatEyes

Grattis Aztec!! Skönt att det gick bra :) hoppas att allt går bra med lillen :)

Nu längtar man ännu mera :)

• CatEyes
    Reflexen skrev 2016-02-19 18:50:34 följande:

Ang smärtlindring: jag fick nån slags ryggbedövning vid snittet sist. Är det nån som vet vad man får vid snitt och om det är nån skillnad på den och de ryggbedövningarna som man kan få vid vaginal fl?

Jag blev ju helt bedövad från brösten och nedåt, hade inte kunnat stå, gå eller krysta! Tog några timmar innan den försvann och jag kunde röra benen igen.

Man brukar få Epidural vid vaginal förlossning och spinalbedövning vid snitt. Jag kan ha fel, men har för mig att det är så, annars får någon rätta mig :)

Jag fick spinalbedövning när jag fick sys på OP efter vaginalförlossning och då var jag bedövad från brösten och neråt.
  • CatEyes

Glömde skriva att med epiduralbedövning så kan man fortfarande stå upp och gå. Den lindrar bara värkarna.

• CatEyes
    Tessie83 skrev 2016-02-23 06:26:56 följande:

Skrev och frågade angående vattenavgång i söndags. Det var visst det jag hade. Ringde SöS imorse (på min barnmorskas inrådan) men då var det normalt att det värkte och läckte urin när barnet fixerat sig. Senare igår kväll kom det ännu mer och även med rosa i så åkte in vid midnatt. Nu ligger jag på förlossningen iaf. På en hård brits och har inte sovit en blund inatt. Så ont i höfterna. Kejsarsnitt (som jag vill ha) blir antagligen senare idag. Hon kunde gärna fått vänta några veckor till med att komma. Är i 35+1 idag, men enligt läkaren brukar det inte bli några problem för de barn som ändå kommer såhär sent. Helt otroligt att jag kommer få träffa min dotter idag :)

Åhh vad spännande!!! Lycka till med allt :)

Själv ska jag snittas nästa vecka, helt otroligt att det är så lite kvar nu.

Skriv gärna här hur det gick :) men bara om du orkar och vill, självklart är bebisbubblan viktigare :)
  • CatEyes

BF-lista

Mammave: 28/2

Hannis12345: 1/3

Aztec: 3/3 - födde en son 28/1

Sötistilde: 5/3

LisaKMB: 5/3

Carabellis kusp: 6/3

Cateyes: 13/3 - planerat snitt 4/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

Elenic: 20/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3

Tessie83: 27/3

AKF: 28/3

• CatEyes
    Tessie83 skrev 2016-02-24 16:46:43 följande:

Kl15 igår kom vår älskade Ellen till världen, 47 cm och 2940g :)

Då hon kom i 35+1 berättade barnläkaren innan om vad som kan hända om man kommer så tidigt. Men...allt har gått över förväntan bra. Hon skrek direkt hon kom ut (trots kejsarsnitt), hon är pigg och helt fantastisk :)

Grattis!!! Va underbart!!!
  • CatEyes

Grattis till alla som har fått sina bebisar under veckan :) nu händer det grejer.

Imorgon är det min tur, ska snittas kl. 7.15 om inte det finns några akuta snitt. Är jätte nervös men jag är så trött på att vara gravid så det ska bli så skönt att träffa vår bebis imorgon :)

• CatEyes

Hej alla!

Snittet gick bra. Våran flicka vägde 4,8 kg och var 51 cm. Stor tjej som vi alla trodde. Vi kämpar med amningen och hon koppmatas. I morgon får vi åka hem :)

• CatEyes

Grattis till alla som fått sina bebisar!! Hinner inte riktigt skriva här så mycket.

Lillan är 10 dagar nu och dagarna flyger förbi. Skulle ljuga om jag sa att vi lever i en rosa bebisbubbla just nu.

Mina dagar består av mina gråtattacker, amning varannan timme så det blir bara 2-3 timmars sömn på nätterna och sonens skrik/trots/kastar allt han hittar på mig. Känns jätte jobbigt att amma så ofta för att sonen blir så ledsen för att jag inte ger honom tillräcklig med uppmärksamhet.
    Min stackars man är min största stöd just nu, skulle aldrig klara det utan honom. Han vet exakt vad han ska säga för att lugna ner mig.

Förlåt för ett så negativt inlägg. Vi har längtat så mycket efter lillan så jag hoppas att det vänder snart så att vi kan njuta helt.

Svar på tråden Marsbebis 2016