• CatEyes

Marsbebis 2016

Hej alla!

Kommer inte ihåg om jag har skrivit här förut men jag har följt er sedan start.

Är gravid med mitt andra barn, är äntligen i vecka 13!! Gjorde ul i vecka 8 och hjärtat tickade på fint.

Förra graviditeten köpte jag en doppler för att lyssna på hjärtslagen hemma och provade att lyssna på bebisen nu och det slår på fint fortfarande, skönt!! Kommer inte få göra ul föräns RUL så det känns bra att veta bebisen lever nu i vecka 13.

• CatEyes
    Smilla80 skrev 2015-08-27 14:39:59 följande:
    Hej CatEyes! Grattis till att ha passerat de första 12 kritiska veckorna! Så skönt att höra hjärtat slå! Rekommenderar du doppler för hemmabruk, är det en bra grej?
    Tack!!

Jag skulle rekommendera att ha en. Den har varit min räddning när det gäller oro. Jag kanske har haft tur att jag hittar hjärtat efter nån minut, sedan stänger jag av den. Men det kan vara jobbigt att inte hitta hjärtslag (trots att allt är bra), det kan vara ännu mer stressande och man blir ännu mer nojjig!

Med den jag har har jag hittat hjärtat redan i vecka 10, så jag tycker den är bra
  • CatEyes
    Smilla80 skrev 2015-08-27 16:26:55 följande:
    Ja precis, så resonerar jag också, KAN skapa mer oro med.. Men för mig som knappt har nga symtom skulle det vara lugnande om det fungerade! :) vilken sort har du, och vad kostade den? Från vilken v kan man börja använda den? Det är inga risker med att använda en sådan?
    Glömde svara, förlåt.

Jag köpte den på www.billiga-tester.se
    Sonoline Ultraljudsmonitor heter den. Kostar 799kr

Det står från v 12 men jag provade redan i vecka 10-11 och då hörde man.

Jag googlade mycket om risker med en sån, det KAN ju finnas risker men man får själv avgöra. Det är ju inte så bra att göra ul hela tiden heller, på något sätt så stör man fostret, samma sak med det här.

Jag använder den väldigt lite, brukar lyssna den dagen jag går in i en ny vecka och max 5 min, därför vågar jag använda den. Det är annorlunda om man lyssnar varje dag eller väldigt länge.
  • CatEyes

Vecka 15 imorgon

Fick träffa en läkare igår men blev så besviken. Jag fick havandeskapsförgiftning förra graviditeten så vi skulle prata lite om hur vi skulle göra den här gången.

Han sa att man kan ta Trombyl (blodförtunnande) men att det minskar inte risken för att jag ska få det igen.
    Jag ville mest veta vilka risker det finns med den medicinen i och med att jag ska snittas, vill ju inte förblöda eller nåt Men han bara babblade på men svarade aldrig på mina frågor!!
    Sen frågade jag om hur jag ska göra för att bli beviljad snitt men, hur processen går till men han gav inga konkreta svar! Han sa bara: Vi får se, tiden kommer visa.

Sen frågade han om jag var säker på om jag var gravid!! Ehhh?? Jag svarade att jag fick boka ett privat ul eftersom jag inte fick göra hos dom!!

Vill INTE ha den där läkaren igen!!

• CatEyes

Grattis till alla som gjort UL!! Man får försök njuta nu när vi (de flesta) har kommit så här långt

• CatEyes

Vad kul att höra att det går så bra för alla :)

Nu har jag fått tid för RUL, blir den 12/10. Är sååå nyfiken på om det är en pojke eller flicka som bor därinne. Känns som att det blir mer verkligt då.
    Dock så känns det lite jobbigt för att alla säger att det måste bli en flicka nu (vi har en pojke sen innan). För oss spelar det ingen roll, det viktigaste är att barnet är friskt!

• CatEyes
    Carabellis kusp skrev 2015-09-11 17:48:44 följande:
    Konstigt det där med könshetsen. Vi som har en flicka och väntar vår andra får säkert en del gliringar framöver. Jag har altid trott att jag ville ha en av varje, men den förlamande ångest jag levde med när jag trodde att barnet var kromosomskadat, har fått mig att glömma allt sådant. Om jag får ett friskt barn är jag så evigt tacksam. Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar det ena eller andra, men när utomstående hetsar om sånt blir man trött.
    Förstår exakt hur du menar.
    Jag har två missfall i bagaget och förlossningen med sonen var jätte svår, vi var nära att komma hem utan något barn.
    Visst skulle det vara roligt med en av varje, men som sagt att barnet är friskt är ju det viktigaste.
  • CatEyes
    Smilla80 skrev 2015-09-11 19:33:07 följande:
    Känner igen mig! Var ett evigt tjat om att det måste bli en flicka när vi väntade tvåan, som också var en underbar liten kille. För oss spelade det ingen roll, vi var jätteglada och helt kära i vår lille gosse - men tydligen gjorde det andra besvikna. Ni kan ju tänka er vad jag kommet få utstå den här tredje graviditeten! Blir trött bara av att tänka på det. Vi vill ha ett BARN till, inte ett kön, som säkert alla kommer tro!! Om ni har tips på någon slagfärdig kommentar jag kan respondera med så mottages
    Kan tänka mig vilka kommentarer ni kommer att få den här gången.

Exakt som du säger, man vill ha ett barn, inte ett kön!! Gaaahh. Vissa förstår inte. Har ett par kompisar, som inte har barn, som håller på med det där. Det eviga tjatet om alla söta flickkläder som dom vill köpa!! De får väl skaffa egna barn eller en docka som de kan klä
  • CatEyes
    Smilla80 skrev 2015-09-11 19:36:43 följande:

... det tacksamt! :)

Råkade få iväg det förra inlägget lite för tidigt ;)

Vilken vecka är du i CatEyes? BF? Jag får vänta ända till december på RUL...! Går nog fort till oktober! :)

Är i vecka 15 nu. Har BF 9 mars. Oj! December känns långt. Vilken vecka är du i då?
  • CatEyes

Åhhh vill också veta kön, är mest nyfiken

Jag har inte heller så många symtom, ömma bröst och ingen matlust Tur att jag har min doppler när jag blir orolig. Lyssnade lite idag och man hörde sparkarna också, så häftigt!!

Går in i vecka 16 på torsdag och jag är nästan säker på att jag har känt bebisen, känns som bubblor. Fast det är bara nån sekund så det är svårt att var säker.

Svar på tråden Marsbebis 2016