Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Frida Li skrev 2016-02-15 14:42:38 följande:

Haha ingen aning, men diklofenak var ok när jag gick över de kritiska veckorna. En barnmorska på förlossningen på sjukhuset som godkände det en gång när jag ringde min mamma på jobbet o bad om Råd. Någon skillnad är det kanske ändå?

Jag tycker faktiskt att du ska prata med en läkare om saken.
  • Carabellis kusp

Här är fass-texten om voltaren.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension).

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Voltaren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

• Carabellis kusp

Nu har jag gjort mitt tillväxt-ul. Bebisen skattas till att väga 7% mindre än medel, vilket jag är helt ok med. Vet att de inte är helt tillförlitliga, men någon otrolig avvikelse skulle man ju ha sett. Känner mig allt otympligare också, så att hon skulle ha slutat växa helt trodde jag nog aldrig även om SF-måttet stått helt stilla i 1 v.

• Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-15 17:51:48 följande:

Har dubbelkollat nu med min mamma. Jo, man får äta diklofenak. Det finns massor med gravida kvinnor som de har som äter det hela graviditeten. Det står alltid en sak i Fass o instruktionerna, men läkarna godkänner i vissa fall.

Så är det förvisso. Man väger för- och nackdelar. Det som jag fastnade vid är att de sa att du skulle avstå voltaren, men ta diklofenak. Det kan ha blivit ett litet hjärnsläpp hos den du frågade och hen menade egentligen något annat. Även vi som jobbar med hälso- och sjukvård tänker fel ibland.

Min personliga uppfattning efter att ha läst en hel del farmakologi inom utbildningen är att diklofenak och andra läkemedel inom NSAID gruppen såsom Ipren, Naproxen etc är halvok i andra trimetern och helt ska undvikas i den tredje. Det var därför jag tyckte att du skulle kolla med en läkare.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-02-15 18:26:45 följande:

Skönt att det inte var nån större avvikelse, Carabellis! Sju procent är ju inte mycket, väl inom gränsen för normalvariationen, eller hur?

Tror min ligger på plus 12%, o det var inom normalvariationen.

Om det vore mindre än 22% under medel så skulle hon ha remitterat till spec mödravården, vilket känns skönt att slippa. Är det kanske samma åt andra hållet? Hade din bebis lagt sig med huvudet?
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-02-15 20:05:42 följande:

Tror att det är ungefär samma åt båda hållen, medelvärdet såg ut att ligga i mitten på kurvan bm visade.

Min låg m huvudet nedåt, men bm sa att hos oss omföderskor kan bäbisen vända sig ända fram till förlossningen börjar. Så det var inget säkert tecken att den låg rätt nu!

Då finns det inte nån konsensus; min läkare som gjort hjärt-ul i v 32 sa att ligger de med huvudet ner då ska det mycket till för att de ska kunna vända sig igen! Hoppas han har rätt
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-02-15 20:44:51 följande:

Hoppas också på din läkare, Carabellis! Min bm talade ju iofs m bakgrund mot att min första låg i säte, så det kanske kan ha inverkat på hennes uttalande.

Jag ska iaf få extra ul i v35 o 37 för att kolla läget. Det blir på mvc.

Hur låg din idag?

Det är väl till och med troligt att det hade att göra med att du hade förra i säte. Jag tycker det skummaste var att det inte upptäcktes. Jag kan ju till och med känna hur barnet ligger, att en bm kan missa det...?

Min ligger nedåt med huvudet, men jag skulle nog satsa på vaginal förlossning även med säte eftersom mitt barn är litet och jag tidigare fött okomplicerat.

Du vill gärna föda vaginalt den här gången?
  • Carabellis kusp
    NellieMeja skrev 2016-02-17 12:36:05 följande:

Har varit hos B-m nu på förmiddagen å lillfisen log med huvudet upp igen gahh. Men den rör ju runt på sig hela tiden. Känner nu att den har flyttat å sig igen. Men ska nästa torsdag på vändingsförsök hoppas verkligen att den har lagt sig till rätta. Vill verkligen inte ha kejsarsnitt. Har erfarenhet av både nämligen å mådde mycket bättre efter vaginalt förlossning. Om nu bebisen inte vänder sig riktigt kan jag få föda vaginalt ändå om mitt bäcken är stort nog å inte bebisen är förstor.

Nämen, vilken busunge! Håller verkligen tummarna för att vändning fungerar eller att sätesförlossning är möjlig.

På vilket sätt tycker du att det var bättre med vaginal förlossning? Jag har själv ingen erfarenhet av snitt och bara lite nyfiken, så svara bara om du är bekväm med det förstås!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-02-18 08:38:07 följande:

Så lite! Är ju viktigt att man har hela bilden och kan fatta ett underbyggt beslut. Om man t.ex.inte kan ge upp rökning, alkohol eller hund I sängen - ja då är ju spjälis det bästa. Men kan man anpassa sovplatsen så att den blir säker, då är ju den lika säker som nåt annat. Vi är ju liksom flockdjur från grunden och menade att sova tillsammans, det är bara vårt moderna samhälle med allsköns olika droger, fluffiga täcken/kuddar etc. som ställer till det lite.. ;)

Har du nåt bra tips på hur man ska göra med sin 3-åring som också helst vill sova i sängen?
  • Carabellis kusp

Jag är lite bisarr, men jag kollar jättemycket på förlossningsdokumentärer just nu. Kan tipsa om en amerikansk som heter The business of being born om man vill bli trygg med svenska systemet!

Nån som har nåt tips annars?

Svar på tråden Marsbebis 2016