Marsbebis 2016
Haha ingen aning, men diklofenak var ok när jag gick över de kritiska veckorna. En barnmorska på förlossningen på sjukhuset som godkände det en gång när jag ringde min mamma på jobbet o bad om Råd. Någon skillnad är det kanske ändå?
Haha ingen aning, men diklofenak var ok när jag gick över de kritiska veckorna. En barnmorska på förlossningen på sjukhuset som godkände det en gång när jag ringde min mamma på jobbet o bad om Råd. Någon skillnad är det kanske ändå?
Här är fass-texten om voltaren.
Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:
- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension).
- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.
Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:
- Ökad blödningstid beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.
- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.
Ovanstående medför att Voltaren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.
Nu har jag gjort mitt tillväxt-ul. Bebisen skattas till att väga 7% mindre än medel, vilket jag är helt ok med. Vet att de inte är helt tillförlitliga, men någon otrolig avvikelse skulle man ju ha sett. Känner mig allt otympligare också, så att hon skulle ha slutat växa helt trodde jag nog aldrig även om SF-måttet stått helt stilla i 1 v.
Har dubbelkollat nu med min mamma. Jo, man får äta diklofenak. Det finns massor med gravida kvinnor som de har som äter det hela graviditeten. Det står alltid en sak i Fass o instruktionerna, men läkarna godkänner i vissa fall.
Skönt att det inte var nån större avvikelse, Carabellis! Sju procent är ju inte mycket, väl inom gränsen för normalvariationen, eller hur?
Tror min ligger på plus 12%, o det var inom normalvariationen.
Tror att det är ungefär samma åt båda hållen, medelvärdet såg ut att ligga i mitten på kurvan bm visade.
Min låg m huvudet nedåt, men bm sa att hos oss omföderskor kan bäbisen vända sig ända fram till förlossningen börjar. Så det var inget säkert tecken att den låg rätt nu!
Hoppas också på din läkare, Carabellis! Min bm talade ju iofs m bakgrund mot att min första låg i säte, så det kanske kan ha inverkat på hennes uttalande.
Jag ska iaf få extra ul i v35 o 37 för att kolla läget. Det blir på mvc.
Hur låg din idag?
Har varit hos B-m nu på förmiddagen å lillfisen log med huvudet upp igen gahh. Men den rör ju runt på sig hela tiden. Känner nu att den har flyttat å sig igen. Men ska nästa torsdag på vändingsförsök hoppas verkligen att den har lagt sig till rätta. Vill verkligen inte ha kejsarsnitt. Har erfarenhet av både nämligen å mådde mycket bättre efter vaginalt förlossning. Om nu bebisen inte vänder sig riktigt kan jag få föda vaginalt ändå om mitt bäcken är stort nog å inte bebisen är förstor.
Så lite! Är ju viktigt att man har hela bilden och kan fatta ett underbyggt beslut. Om man t.ex.inte kan ge upp rökning, alkohol eller hund I sängen - ja då är ju spjälis det bästa. Men kan man anpassa sovplatsen så att den blir säker, då är ju den lika säker som nåt annat. Vi är ju liksom flockdjur från grunden och menade att sova tillsammans, det är bara vårt moderna samhälle med allsköns olika droger, fluffiga täcken/kuddar etc. som ställer till det lite.. ;)
Jag är lite bisarr, men jag kollar jättemycket på förlossningsdokumentärer just nu. Kan tipsa om en amerikansk som heter The business of being born om man vill bli trygg med svenska systemet!
Nån som har nåt tips annars?