Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Elenic skrev 2016-02-06 16:04:52 följande:

Vår BM tipsade också honom om den. (Jag gillar den med.) Den står hemma i bokhyllan men han har inte direkt visat intresse för att läsa den. Ärligt talat, just nu är jag lite sur över hur sjukt oengagerad han är i det här att jag på allvar funderar på om jag vill ha någon annan med mig vid förlossningen som kan vara ett stöd åt mig på riktigt.

Kan det vara för att han känner att du har ett övertag med tanke på att du är en erfaren mamma och föderska? Vad säger han själv om saken?

Du kan ju om inte annat ha med nån mer till förlossningen? Om maken behöver pepp
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-02-07 15:19:19 följande:

Här är är maken lite ambivalent. Å enda sidan vill han packa BB-väska nu, han har kollat upp vart han ska parkera och han vill göra en "plan" för hur vi ska göra när det är dags (vilket jag har sagt är helt omöjligt då vi inte vet vart vi befinner oss eller några andra omständigheter kring när det är dags). Förstår honom då jag har haft snabba förlossningar och vi inte räknar med någon 12-timmars latensfas direkt. Men detta tycks han liksom känna ansvar för.

Att däremot fundera över själva förlossningen, sätta sig in i vad som kommer ske osv - det känns inte alls som han är så på för. Eller det som händer efteråt, alltså själva föräldraskapet.

I mina öron låter det som att han är rädd. Han håller hårt i det han verkligen förstår sig på; logistik! Konkret och tryggt. vad tror du om den hypotesen?

Även om min man läst på lite, så är han lite likadan; han packar och planerar, surfar på jollyroom, styr med barnvakt. Jag frågade honom vad han känner inför förlossningen och han sa att han är rädd och vill att den ska bli överstökad. Vår dotter föddes med navelsträngen tre varv runt halsen och mild syrebrist, så det var ju läskigt. Jag tänker då att det knappast lär hända igen, medan han har blivit mer varse att det är stora risker med födande oavsett. Jag litar på kroppen och sjukvården, medan han kanske känner sig oförmögen att påverka, vad vet jag.

Din man kanske har hört nåt läskigt från nån kompis eller så?
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-02-08 19:42:15 följande:

Haft en fysiskt tuff dag idag - vaknade trött och har varit trött hela dagen, men än mer varit ganska illamående och andfådd. Haft sammandragningar nästan hela dagen och det har molvärkt ner i ljumskarna och lite i korsryggen. Inte jätteont, men obehagligt och oskönt. Ska det vara så här från nu, eller är det bara ett tecken på att det är dags att börja ta det lite lugnare..? Minns inte att det var så här de två tidigare graviditeterna, men då var jag ju å andra sidan helledig så här pass nära förlossningen. (Gick in i vecka 35 idag.)

Känner igen det där osköna vid sammandragningarna. Och andfåddheten...! men det blir ju oftast bra när man drar ner på tempot. Inte min starka sida dock!

Lyxigt med helledighet, men jag blir så uttråkad och skulle definitivt göra av med för mycket pengar på onödiga bebissaker.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-08 21:04:35 följande:

Jag är jätte andfådd nu! Flåsar så fort jag går upp på övervåningen. Näsan har svullnat igen o jag får nästan panik då lungorna tryckts upp i bröstkorgen. Jag har varit hemma i en vecka nu, o imorgon ska jag nog ta min första slappdag i soffan framför tvn. Så mycket man ändå vill göra o sen när dagen är slut är man helt färdig! Sover som en kratta nu oxå, har restlesslegs! Enormt frustrerande o försöker bota det med Järn o magnesium tabletter. Snart v 34.

Det är så surt när man inte kan sova! Jag ligger vaken mellan 2 och 3 varje natt, ofta kramp i benen... minns inte alls det från förra graviditeten.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-09 10:11:22 följande:

Idag e jag trött! Ska vila på soffan hela dagen!! Vad vi klagar allihopa:) jag vill inte ha fler barn! ;)

Helt ok att klaga! Skönt för våra partners om vi pyser ut lite gnäll nån annanstans också.

Jag är dock pigg, traskade 5 km efter att jag lämnat på föris med Vattnet går podcast på hög volym. Ska jobba 13-17 och sen middag med en vän på restaurang. Bara 26 dagar till BF så måste ta vara på tiden! Fick även packat bb-väskan igår, känns tryggare. Alla kollegor är helt säkra på att mitt vatten kommer gå på jobbet, hehe.
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-02-09 10:46:19 följande:

Helt rätt och riktigt - bättre klaga här än bara hemma. Och jag måste erkänna, jag är verkligen inte en sån där som tycker att det är asmysigt att vara gravid, jag ser det mest som något att ta sig igenom med vett och sans i behåll typ... Tycker att det är otroligt skönt att veta att jag bara har veckor kvar av detta NÅGONSIN.

Gå 5 km? Wow!! Nu blev jag avundsjuk. Det skulle inte mina fogar klara... Har 40 dagar till bf men börjar också känna att det snart är dags att packa väska. Jag hoppas VERKLIGEN inte att vattnet går på jobbet. Vid min första förlossning startade det med en riktig sån där Hollywoodvattenavgång, tack och lov hemma i badrummet för det var ju SJUKT mycket vatten...

Jag har en kollega som är total förlossningsfobiker, så lite spexigt vore det. MEN då måste bb-väska vara förberedd så min man kan hämta de utan att behöva komplettera om jag måste åka direkt till förlossningen.

Jag är så tacksam för att jag inte har ont så att jag kan promenera. Man får så mycket energi av dagsljus och då sover jag bättre också. Det är förståeligt att du inte tycker att det är asmysigt att vara gravid med tanke på krämpor inte minst. Jag mår dåligt för att jag känner mig så klumpig, inte helt ok att redan nu planera för hur man ska kunna komma i sina gamla kläder men men... Dock gillar jag att känna bebisen röra sig i magen! Det är värt det mesta.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-09 21:03:23 följande:

Mannen skruvar för fullt! Vi har ett ganska stort sovrum o förra året flyttade vi ut ett skrivbord från gästrummet in till oss istället ( gästrummet ska bli bebisens rum sen men mannen kommer sova där inne nu när bebisen kommer, han är väldigt lättväckt) men skrivbordet har varit alldeles för stort o stått för ett fönster lite så idag började vi "boa" genom att köpa mindre skrivbord. Imorgon ska vi skruva upp spjälsängen o vi köpte även lite bra korgar att ha blöjor i, en som hade tre korgar o som man hänger på väggen som vi ska ha i ett av sovrummen. Denna gång har vi inte riktigt plats för vårt skötbord så det får bli en skötdyna som man får "ta fram". Det känns inte så viktigt att ha det denna gången heller. V 34 (33+0) imorgon o jag tycker det känns dags att börja boa o köpa de sista grejerna då dottern kom i v 36+1. Imorgon ska jag åka till Hm o kolla på deras amningsbhar, såg att de hade några fina nu! Hade hemma en från glammom men skickade tillbaka den, inte alls skön!!

Jag hittade bra amningsbh på lindex. 2 för 249kr tror jag.

Tänk om du bara har 3 v kvar! Tror bm att du föder lika tidigt igen?
  • Carabellis kusp
    sanna1975 skrev 2016-02-10 07:54:00 följande:

[quote=76321252][quote-nick]Carabellis kusp skrev 2016-02-09 21:07:45 följande:[/quote-nick]Jag hittade bra amningsbh på lindex. 2 för 249kr tror jag.

Undrar om det var samma som jag köpte då härom veckan på Lindex. (2pack amnings bh) Jag tyckte de var väldigt små i storleken? Tog M, som brukar passa men man har väl blivit lite större då... :)

Håller med dig; köpte också M, men får ha på yttersta hyskan nu. Dock kommer den nog sitta bra när magen plattas till. Just nu har unga fröken i magen den goda smaken att pressa rumpan upp mot revbenen, så bh-n har ingen plats.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-10 12:13:54 följande:

Hemkommen från köpcentrumet. 1 timme där sen orkade inte ryggen mer! Jag som annars kan springa där hela dagen!:) köpte 2 amningsbehåar på hm, skulle haft någon amningströja men så dåligt utbud på mammakläder har de där! Allt e slut! Blev ett vanligt linne som är lite längre istället. De ska packas ner. Köpte även en fin Fleeceoverall på Åhléns, 40% rabatt. Hämtade även ut Liberos babybox på maxi. Har ni hämtat ut era? Jag har fått från babyland, kronans apotek, libero o väntar på Hjärtans apotek.

Jag hämtade bara liberos box, är de andra också bra?

Vilken tur att hitta overall på rea! Vad köpte du för storlek?
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2016-02-11 22:11:05 följande:

Fick hem vagnen idag och monterade ihop den och nu blev det verkligt på riktigt.. Imorgon går vi in i vecka 35.. Trots att han lever rövare i magen och sparkar för fullt så var det en monterad vagn som behövdes för att jag skulle koppla.. Gaaah, börjar inse att vi har en hel del kvar att fixa, men det löser sig alltid.. Storasyster hjälpte till att montera vagnen och mitt hjärta smalt tusen gånger om.. Som hon och vi längtar efter lillebror..

Vad blev det för vagn?
Svar på tråden Marsbebis 2016