Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Elenic skrev 2015-12-20 17:38:52 följande:

Vore ju kul! Jag har 20/3 som bf men räknar med att gå över då jag gjort det med båda. Bebisen går under arbetsnamnet "Våfflan" då vi hoppas på våffeldagen. :) Du?

Jag har 6/3, så förhoppningsvis är jag förlöst innan ditt BF. Eller ska vi enas om 13/3? fast våffeldagen är tufft! Jag har egentligen tänkt föda på kvinnodagen.

Vattengympa som du skrev om låter jättebra! Ska försöka börja på det när jag går ner i tid efter nyår. Synd att det är dyrt!
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2015-12-20 21:38:58 följande:

En liten uppdatering.. Ringde till slut bm som trodde att det berodde på att magmunnen blivit inflammerad pga halsbrännan. Hon sa åt mig att testa losec samt gå hem och ta det lugnt.. Sagt och gjort, losec inhandlades och jag gick hem och vilade.. Blev hemma även på torsdagen, men jobbade dock 6 av 8 timmar så det blev inte så mycket vila, men en helt annan sak att jobba hemifrån än på kontoret., min egna diagnos är så hörni efterhand halsbrännan i kombination med stress.. Ser minst sagt fram emot lite julledighet nu :) men i det stora hela så är allt bra igen, ingen värk etc, utan vara lite småkrämpor då och då *peppar,peppar*

Vad skönt att det var en så pass banal åkomma som är lätt att behandla. Jag började också med omeprazol nu i veckan, tack Astra för det! Jag åt i förra graviditet från ca v 27 så det har klarat sig längre ändå.
  • Carabellis kusp

Det var länge sedan vi pratade namn nu, men vad tycks om Elise med betonat e på slutet? Är det inte lite fint?

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-12-21 09:00:40 följande:

Hur menar du med betonat? Elis-ä (bara läsa alla bokstäverna på gammelsvenskt sätt) eller Eliss-ee (Elisé). Tycker det är fina namn. Kan dock behöva förklaras hela tiden eftersom de flesta nog tror det ska uttalas med stumt e.

Jag har fortfarande Isak och Tyra i topp här.

Den gammalsvenska/norska/tyska varianten är det jag är ute efter e-lis-ä. Jo, jag är väl rädd att du har rätt i att det blir ett evigt projekt för barnet att förklara hur det uttalas... Gillar inte E-liiiis alls på samma sätt, då likt Elis som förvisso är ett hyvens mansnamn.

Isak och tyra är fint! Skönt att ha nåt som känns rätt! Tycker namn är så svårt.
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2015-12-21 20:47:49 följande:

Vår lilla dotter i magen har redan fått sitt namn, hon heter Ellen :)

Det är jättefint! Nån särskild koppling?

Ellen är ganska likt Elise som jag gillar. Är även förtjust i Carin, Kerstin, Ingrid, Amalia. Men det perfekta namnet lyser med sin frånvaro...!
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2015-12-22 10:08:11 följande:

Hej!

En liten fråga. Vår lilla tjej har bf 27/3 (blir dock snitt nån vecka innan). Eftersom kylan ännu inte kommit kommer den säkert förr eller senare. Tänkte köpa en fleeceoverall. Har förälskat mej i en vit med öron på Lindex. Frågan är om jag ska köpa st 56 eller 62. Var själv stor när jag föddes och räknar med att hon också blir det. Tänker dock att 62 ändå blir lite för stort i början men vågar inte lita på att sommaren blir bra. Kanske kan vara skön att ha på sig även ute med båten kalla sommarkvällar. Så där står jag nu, 56 eller 62?

Jag stod och klämde på den i veckan! Jag ska köpa 56, för det hade jag sist och den var typ för stor i 1 mån. Jag födde dock ett ganska litet barn, 3300 gram, så det gjorde ju sitt.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-12-26 17:58:31 följande:

Ja, man är inte snabb nu för tiden på morgonen känner jag mig i fin form, men allt eftersom dagen går blir jag mer o mer gravid, typ

Vad det börjar närma sig nu! Att ni som har tidig bf redan passerat v30, nästan ofattbart men så coolt! Jag har exakt tre månader till bf kvar idag.

Roar mig med att leta vagn på nätet o fundera på tapetval till bäbisens rum. Tänkte åka till gekås och handla det mesta annat (kläder, skötbädd, våtservetter, sängkläder osv) i januari. Då får storasyster följa med o känna sig delaktig. Tror det blir kul!

Känner igen det där med att man blir mer gravid ju längre dagen går! Är i v 22 fram till kl 15 och sedan i v 38, så det jämnar ut sig. Går in i v 31 på måndag...!

Vilken vagn lutar du åt? Härligt att fundera på tapeter till bebisens rum; vi bor i en 2,5a på 67 kvm, så vi funderar på vilka möbler vi ska kasta för att storasyster ska få plats med en säng, hehe. Men vår tid kommer, hoppas jag.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-12-26 23:51:27 följande:

Haha, håller med om veckornas förändring under dagen! tänker varje dag att jag inte kan bli tjockare, men inser sen att "det kan jag visst". Lika skrämmande varje gång

Det blir nog en brio happy. Hade en sån till dottern o gillade den. Har dock fundering på att, iaf på sikt, skaffa en mindre som man kan ta med sig i bilen lite lättare. Vi bor i ett onödigt stort hus, så har plats både för två vagnar o fler möbler. Skulle ibland vilja byta till en tvåa dock för att vara tvungen att rensa bland allt skräp som jag/vi samlat på oss.

Letar ni större boende?

Vi letade tills i oktober ungefär. Då fick vi en 3a, men den var ca 4000kr dyrare i månaden och skulle medföra förskolebyte för min dotter. Dessutom känner jag inga mammalediga i området. Idag bor vi centralt i Sthlm och har promenadstråk på Djurgården runt hörnet, så jag känner för att stanna där ett tag och köpa nytt när min man pluggat klart och jag inte längre är mammaledig så vi har råd med ett litet hur istället för att köpa nån 3a eller hyra en. Kanske omvärderar när bebisen kommit...!
  • Carabellis kusp
    Emzaan skrev 2016-01-01 12:34:39 följande:

Gott nytt år alla. Jag vill fråga er som ansökt om graviditetspenning, hur långt innan har ni sökt? Jag hade inte tänkt söka men nu börjar jag tänka om. Börjar bli riktigt tufft att jobba och jag har besvär av foglossning och sammandragningar. Har BF 27 mars och funderade på att gå 15 februari, det är 42 dagar innan BF. Blir kanske långt att gå hemma. Hur resonerar ni?

Jag sökte i slutet av nov och hade svar i början av dec. Man kan söka på deltid om man inte vill ha långtråkigt; jag sökte 50% och börjar 12 jan, BF är 6 mars.
  • Carabellis kusp
    Sötistilde skrev 2016-01-01 16:48:36 följande:

Jag sökte början av december och fick svar 17/12 att det skulle kompletteras men mina chefer hade redan gått på semester så jag ringde o pratade med dom den 22/12 och då skulle dom enbart gå på det jag skickade in annars skulle det dröja för länge. Fick svar dagen efter!!!!! Beviljat - inte på 50% men på 25% iallafall. Så det kändes skönt!

Vad skönt! Det är väl egentligen mellan 15 och 17 man är som segast på jobbet ändå kan jag känna
Svar på tråden Marsbebis 2016