Marsbebis 2016
Vad jobbar du med...?
Vad jobbar du med...?
Min förhoppning är att få jobba till 1 mars (bf 26/3). Om jag fortsätter må bra och jobbet funkar dvs. Gick hem ca två veckor innan dottern, men tar gärna längre hemmatid nu.
Sist började jag jobba 20% när dottern var knappa två månader. Det tänker jag inte göra nu! Har annat jobb som inte funkar så och har ärligt talat inte heller lust att jobba så tidigt!
Intressant diskussion om föräldradagarna! Jag är nog mitt emellan, tycker att varje familj borde få välja själva men också att kvinnors ställning på arbetsmarknaden måste stärkas!
Önskvärt vore ju att kvinnornas löner rakt av skulle höjas till samma nivå som männens och så kunde varje familj välja själva ang föräldradagarna!
Eller hur! Men det handlar ju också om deltidsarbete, obetalt hushållsarbete, pensioner och även hur kvinnan allt för ofta är familjens projektledare. Jag tror att vi behöver pushas mer i riktningen att både kvinnan och mannen tar ansvar för helheten hemma, inte bara att mannen gör det han blir tillsagd och då tror jag att vi måste ha männen med i föräldraledigheten.
Intressant nog så har heltidsarbetande kvinnor i allmänhet ett mer jämställt liv och större tillfredställelse. Det är ju också oftast efter barnafödande som kvinnor går ner i arbetstid.
Mvh rödstrumpan
Vecka 22 här. :) min lilla sparkar och buffar ganska mycket på sidan av magen, ungefär halvvägs mellan blygdbenet och naveln.
Jag har inte heller gått upp något, men är inte stressad utan nöjd över detta ist. Är mycket överviktig sen innan, så är glad om jag slipper fler kilo (både för min o bäbisens skull). Hoppas o tror att den lilla får det den behöver ändå.
Jag har absolut inte bantat, men blir mätt så mycket fortare än vanligt så äter mindre portioner än tidigare. Blir illamående om jag äter för mycket, så har inte så mycket val
Jag har varit på kurs i två dagar och då suttit mycket stilla på obekväm stol. Shit, vad ont i ryggen jag fått! Det är muskelvärk, så tror inte det beror på några fogar, men attans vad obekvämt det är! Om jag rör på mig så är det ok, men så fort jag sätter mig ner kommer den smygande. Sätter sig i filéerna, liksom.
Nån som har några tips?
Tack snälla Elenic!! Vilka bra tips! Försöker just nu överleva sista 45 min hem på tåget utan att bli alltför åksjuk. :-/ Brukar inte må illa annars, men min inneboende verkar ha åsikter om lukter och rörelser!
Carabellis; vad tråkigt att du mår så dåligt. Det måste vara svårt att fokusera om på patienterna när man har så mycket i sig själv. Jag känner igen mig i problemet. Har också för mycket runt om mig, som gör att jg ibland (som nu tex) vaknar mitt i natten och inte kan somna om. I mitt fall så är det drömmar som blir så intensiva att jag vaknar, gärna mardrömmar om situationer jag inte kan påverka. Oftast inget gravidrelaterat. Det är jättejobbigt, tankarna bara snurrar och så fort jag sluter ögonen ser jag de jobbiga drömscenerna igen. Lite panikångest , tror jag. Måste försöka komma in i annan sinnesstämning så jg kan somna igen. Ibland tar det många timmar.
Jag går hos en psykolog vilket jag tycker hjälper mycket. Kolla om det finna nån vettig i närheten. Om du inte vill gå via bm så gå privat, det är värt det!