Marsbebis 2016
Grattis till alla lyckade rul!
Jag är i valet och kvalet med syskonvagn... Vi har hund och jag är ute och går väldigt mycket. Men funderar på om jag hellre vill ha "mini" i en bärsjal/bärsele och storasyskon i vagn. Vad har ni för erfarenheter av bärsjal/bärsele? Babybjörn är ej aktuellt.
Nu har båda mina barn verkligen gillat att bli burna så det har inte varit ett problem. Det enda var att jag kände att det tog väldigt hårt på min kropp att bära och vagna samtidigt. Jag väger (ogravid) typ 60 kg. Att då har 12 kg vagn, 8 kg småbarn, 5 kg last (dvs. 25 kg i vagnen) och sen kanske 15 kg på ryggen blev helt enkelt lite för mycket för min kropp och mina onda fogar. (Men då gick jag också ungefär en mil om dagen som mammaledig.)
Det andra negativa med att bära är att det ju blir lite kallare och mer oskyddat för det barn som bärs. Bär man på magen i sjal kan man ju ha bebis innanför sin varma jacka (om man har en stor jacka eller bärpanel), men bär man storbarn (eller bebis) på ryggen behöver man ju ha fullt med vinterkläder på om vintern och det blir lite knorvligt med overall, skor osv (och lätt glipa mellan overallben och skor/tossor).
Jag gav därför upp och skaffade syskonvagn efter några månader, men då är ju också mina födda i slutet av augusti, dvs. det blev vinter ganska snabbt.. Kanske är skillnad när man får vårbarn?