• Bonebag

Marsbebis 2016

Hej Alla!
    Karin här, fyller 29 i höst och bor söder om Stockholm. Födde min första 27 September förra året. Blev igångsatt den gången då jag o barnet har olika blodgrupper... Något även nuvarande bäbis i magen verkar ha... Så det kommer nog bli igångsättning igen :)
    Har just nu bf 9 Mars. Storebror kommer va ca 1,5 år då.

Kub väntas den 31 Augusti och Rul i mitten av oktober <3

Denna graviditeten är dessutom som natt o dag i jämförelse med första. Så tankarna kan inte låta bli att undra om det gömmer sig en flicka i magen denna gången... Drömma får man va? Hehe ;)

Ser framemot att få följa er alla!

• Bonebag
    Reflexen skrev 2015-08-19 16:17:38 följande:

Hej o välkommen Bonebag/Karin! smile1.gif

Jag har inte läst på, varför måste du sättas igång pga olika blodgrupper?

Min dotter är född m kejsarsnitt pga sätesbjudning (som de upptäckte först på förlossningen). Kände mig lite snuvad på konfekten, men är hjärtans glad att jag slapp större delarna av värkarbetet smile5.gif får se hur det blir denna gång, vet egentligen inte om jag hoppas på vaginalt eller kejsarsnitt. Båda har ju sina fördelar...

Jo då jag har en positiv blodgrupp och barnet en negativ så ökar risken för varje dag efter bf att man bildar antikroppar (tror jag det heter) och man får även en ökad risk för gulsot. Så därför önskar dom få igång förlossningen på bf :)

Skulle vi ha tvärt om, jag negativ o barnet positiv så skulle jag va tvungen att få en spruta runt v 30 och en till inom 72 timmar efter förlossningen för att kroppen inte ska skapa missfall osv i framtida graviditeter... Eller något i den stilen iallafall. Är en helt galen vetenskap de där :/
  • Bonebag
    Reflexen skrev 2015-08-19 16:17:38 följande:

Hej o välkommen Bonebag/Karin! smile1.gif

Jag har inte läst på, varför måste du sättas igång pga olika blodgrupper?

Min dotter är född m kejsarsnitt pga sätesbjudning (som de upptäckte först på förlossningen). Kände mig lite snuvad på konfekten, men är hjärtans glad att jag slapp större delarna av värkarbetet smile5.gif får se hur det blir denna gång, vet egentligen inte om jag hoppas på vaginalt eller kejsarsnitt. Båda har ju sina fördelar...

Jo då jag har en positiv blodgrupp och barnet en negativ så ökar risken för varje dag efter bf att man bildar antikroppar (tror jag det heter) och man får även en ökad risk för gulsot. Så därför önskar dom få igång förlossningen på bf :)

Skulle vi ha tvärt om, jag negativ o barnet positiv så skulle jag va tvungen att få en spruta runt v 30 och en till inom 72 timmar efter förlossningen för att kroppen inte ska skapa missfall osv i framtida graviditeter... Eller något i den stilen iallafall. Är en helt galen vetenskap de där :/
  • Bonebag
    Smilla80 skrev 2015-08-19 21:42:50 följande:
    Kanske dum fråga, men hur vet man vilken blodgrupp bebisen har?

Grattis till plusset förresten! smile1.gif
    Ingen dum fråga alls :)
    Vid inskrivningen på mvc så tas blodprover. Ett av dessa kollar just detta med våra blod. Dom kan inte se vilken blodgrupp barnet har exakt. Men om barnet är positivt eller negativt kan ses... Hur vet jag inte exakt.
  • Bonebag
    Smilla80 skrev 2015-08-25 16:13:13 följande:

"Hos mig" blir alla erbjudna kub så jag tänker nog göra det. Man kan också välja enbart ultraljudet, så jag har varit lite i valet o kvalet... Men jag kör nog på hela kub ändå är väl lika bra. Jag kommer ha inskrivning i v 12+, är inte det lite sent?

Jo det är sent... Ring mvc imorgon o tala om att du har en önskan om kub och att ditt nästa bokade besök är så pass långt fram.
  • Bonebag

KUB äntligen avklarad :D
    1:20000 - så en låg risk (y)

Blev daterad till den 6:e Mars, så nu längtar vi <3

• Bonebag

Hej tjejer! Varit ifrån FL länge nu :( men nu ska jag allt bli bättre på att hänga med i era diskussioner här :)

Är det någon som gjort ringtest och bikarbonattestet?

Gjorde ringtestet med sonen och då dinglade den fram o tillbaka, så det stämde.
    Nu går ringen vackert i en rund ring. Både över mage och vänster handled. Bikarbonattestet gjorde jag för första gången i v11 och då bubblade det som satan. Men efter att ha läst på och följt introduktionerna noga så hände det ingenting nu i v18. Så även det indikerar på flicka.

Rul om 2 v - längtar som en tok!!

• Bonebag
    Smilla80 skrev 2015-10-02 17:40:19 följande:

Jag blev ju daterad i v 13 och fick BF-datum, men det är kanske inte tillförlitligt? Jag är ju bortrest hela v 19 så därför sköt vi på det till v 20...men om det är viktigt får jag flytta fram det till v 18. Bm sa att det inte spelade så stor roll om jag tog det vecka 18 el 20...

Det datumet du fick då är det datumet som gäller :)
  • Bonebag

Jo då... Sammandragningar har jag med :( min mvc misstänkte att det kunde bero på uvi. Något jag nu fått bekräftat att jag hade o behandlats klart för nu. Kan dammsuga hela hemmet nu utan att ha en molande värk o hård mage 30 min efteråt.. Så kolla upp uvi, så kan man åtminstone utesluta det :)

• Bonebag

Har ni fått några specifika sug efter viss mat ännu? Här köptes ett paket pepparkakor igår.... Fy tusan så gott!!! Hade just pepparkakor på huvudet med barn nr1 oxå.. Han är född i September.. Så det käkades pepparkakor hela sommaren ;) haha

Och vet ni någon bra mars grupp på fb?

Svar på tråden Marsbebis 2016