• Klexane

Osäker på vem som egentligen är pappan

Nutnut skrev 2015-07-18 13:05:09 följande:

Det låter som att det är nr 2 som är pappan men ska du vara helt säker så är det kanske bäst att göra faderskapstest när barnet har fötts. Eller kan man göra det redan i magen?

Man kan göra det redan när barnet ligger i magen med det är svårare, farligare och inget man rekommenderas. Görs i undantagsfall.
  • Klexane
    annasv1980 skrev 2015-07-18 19:44:49 följande:

Hör med din barnmorska. I vissa fall när mamman är Rh-negativ behöver barnet blodtransfusion redan i magen via navelsträngen så nån metod finns det men den kostar säkert i och med att det här är privata problem.

Nej, barnet behöver inte blodtransfusion numera. Mamman får en spruta föra att inte utveckla antikroppar. Förr så bytte man ibland blodet på barnet redan i magen, men det är ovanligt
  • Klexane
    annasv1980 skrev 2015-07-19 05:51:01 följande:

Jag läste det på 1177 för att min svägerska är Rh-negativ. Har inga egna kunskaper. Det står där att man bör övervaka mammans blod för att se att det inte har börjat ske någon immunisering som kan leda till blodbrist hos barnet. Men jättebra att det är ovanligt :)

Man får numera en spruta i v 28 för att förhindra att mamman bildar antikroppar mot barnet. Och sedan får man ibland en spruta efter förlossningen för att de inte ska ske med ev flera barn. Är skälv Rh negativ och har lyckats få två barn med två olika män som varit rh positiva. Så fick sprutor nu vid senaste graviditeten. Vid första graviditeten blev det blodbyte redan i magen, var i Frankrike jag bodde då.
Svar på tråden Osäker på vem som egentligen är pappan