Tips inför skolstarten önskas ?
Kommer ni att ha något inskolningssamtal med lärare? I så fall är det ju bra att berätta mer i detalj vad hen kan och fråga hur de kan utmana så att det inte blir tråkigt (förklara att ettans bok är för lätt).
Min erfarenhet är att förskoleklassen var för lätt för vårt barn. Han räckte inte upp handen heller när de frågade vad 3+3 var - det var ju löjligt tyckte han, onödigt att lägga sin energi på. Framåt mitten av vårterminen fick han lite extra uppgifter som var mer lagom. Men själva "lektionerna" var inte individanpassade. Å andra sidan är det ju mycket annat man övar på - sitta still i samling, räcka upp handen, koncentrera sig osv, som är bra skolträning.
Däremot hoppas jag mer på 1:an nu. Vårt stora barn har haft de lärarna som ska ha de blivande ettorna och där har jag fått uppfattningen att de jobbar mycket mer på individnivå - extra mattebok när man är klar med det man ska, läsebok som passar ens nivå osv. Ibland har de fått köra ex King of math eller Mystery math Town på Ipad, och då går det också att ställa in olika svårighetsnivå.
Hoppas det blir bra för er!