Inlägg från: buggi |Visa alla inlägg
  • buggi

Tips inför skolstarten önskas ?

Vår 6-åring börjar förskoleklass till hösten. Ett problem som kan verka löjligt är att hen är lite för bra på skolsaker. Multiplikation och division är inga problem, han förstår bråk och procent bättre än sitt syskon som ska börja 4:an (och som är helt normalbegåvad, alla rätt på de nationella proven i matte och svenska). Hen räknar lätt ut enklare medeltal. Hen läser inte flytande, men tar sig utan problem genom en lätt-att-läsa-bok typ om klass 1b.

Jag vet att förskoleklassen mest handla om sociala bitar och att bli trygg i skolan , men bästisarna kommer att gå i samma klass och det har inte varit några sociala problem på förskolan.

Ni andra som har barn som är tidiga med vissa saker, hur har skolan jobbat med det?

Fröken föreslog att hen skulle räkna ettans bok, men den är på tok för lätt.

• Svar på tråden Tips inför skolstarten önskas ?
  • buggi
    Almina skrev 2015-07-17 23:42:40 följande:

Jag upplever det som att skolan ofta är lite sämre på att "hjälpa" de elever som har lätt för sig, men det varierar säkert mycket mellan olika skolor och olika lärare.

Under lågstadiet hade jag samma bok som övriga klassen, men vi hade också en extrabok som man fick räkna i när man var klar. Extraboken blev mer och mer avancerad, men jag räknade ändå alltid även i den vanliga matteboken (det var snabbt gjort). På så vis riskerade jag inte att missa något grundläggande men jag kunde fördjupa mig så att intresset för matten höll i sig.

Läseboken fanns i olika svårighetsgrader. Men där kan man ju lätt utmana sig extra genom att läsa även mer "avancerade" böcker hemma. Vi hade övningsböcker även i svenska och där hade jag ungefär samma upplägg som med matteböckerna.

Det låter ju som ett vettigt upplägg!
  • buggi

Tack för era kloka synpunkter. Det ska bli roligt med inskolningen och sen får vi ta det efterhand ?

Svar på tråden Tips inför skolstarten önskas ?