Migas skrev 2015-12-01 14:15:30 följande:
Är det vanligt att man inte väger sig någon gång mellan inskrivningen och vecka 37? Eller var det ett eget beslut?
Din viktuppgången under de första veckorna låter ju ungefär som jag ligger nu, sen hade jag visserligen inskrivningen redan i samband med hälsosamtalet när jag var i vecka 7+1 (verkar som många har senare), så det är väl inte många kg med tanke på att det är 13 veckor mellan gångerna. Så klart att jag är medveten om att viktuppgången är individuell men tycker ändå att det är intressant att jämföra lite.
Hoppas ju på inte gå upp allt för mycket till (gå upp totalt 10 - 14kg verkar väl rimligt). Jag hoppas att du eller ingen annan tar illa upp, men jag anser lite att det är bättre att gå upp mest i vikt i slutet av graviditeten jämfört med att göra det början, då det i det första fallet förmodligen mest beror på bebis vikt (och allt däromkring) och inte "fettvikt" pga. vad man ätit i övrigt. Inget illa menat med kommentaren alltså utan bara min egen reflektion angående viktuppgång under graviditet. Jag går in i vecka 26 imorgon. Tack Jag lägger konstigt nog inte så mycket tanke på just vikten eftersom jag sällan väger mig hemma utan det blir hos BM och jag var till och med nyfiken på viktskillnaden när jag var hos bm senast. Det är mest förändringen i kroppen och att magen växer som jag tycker är jobbigast, men det är ju ganska oundvikligt att märka av genom kläderna, genom speglar eller framförallt från folk som anser sig ha rätten att kommentera hur magen växer. Samtidigt som jag har lite svårt för förändringen så är jag lite fascinerad av hur magen växer och tar gärna kort varje vecka för att se skillnader, men jag skulle inte säga att jag älskar magen en som många andra tycks göra. Så inget jätte problem men störande att det ska vara så svårt att acceptera förändringen.
Självklart är det skillnad på en vanlig viktuppgång och viktuppgång vid graviditet, så det är nog lite min räddning till att inte störa mig på viktuppgången så mycket i sig,
I mitt landsting, Värmland, så är det ingen vägning förrän v37, efter inskrivning. Om det inte finns anledning till det. Vill bm hålla lite extra koll på vikten så väger man sig oftare. Jag hade ingen våg hemma då men kollade på mvc lite då och då för eget bevåg men det var inget som jag la på minnet eller antecknade. Med andra så hade jag en våg hemma och skrev ner själv i min journal för att ha kvar till senare
Jag hade inskrivning v7+5 och fram tills dess hade jag inte gått upp något. Sen började jag gå ner när jag mådde så dåligt.
Jag tror inte det spelar så stor roll när i graviditeten man går upp. För mig har det inte spelat någon roll iaf. Jag har gått upp 5 kg och kan inte säga att det bara är fettvikt även om bebis inte väger så mycket än. Jag har inte fått i mig tillräckligt i matväg för att ha lagt på mig fett. Jag har massa vätska redan och mina bröst har vuxit två storlekar. Plus då bebis, moderkaka, livmoder och ökad blodvolym. Jag tror en utspridning av uppgången är att föredra så att kroppen hela tiden hinner med att anpassa sig efter extrakilona. Kommer de flesta i slutet så hinner den kanske inte med och det känns lite extra jobbigt. Det kan lika gärna vara fettvikt i slutet på en graviditet som i början. Bebisen kräver mer och då äter man oftast mer när man känner mer hunger samtidigt som illamåendet allra oftast är borta då. Jag tog absolut inte illa upp
tycker också det kan vara intressant att jämföra och diskutera vikt.
Jag förstår hur du känner. Det är svårt många gånger att acceptera hur man förändras och magen framförallt blir större. Jag hör till dom som älskar magen, oftast. Älskar hur den växer och ändrar form varje vecka
och klär mig gärna i åtsittande kläder. Men sen har jag dagar när den mest är i vägen och jag blir irriterad över att den är där.