Inlägg från: Saltig |Visa alla inlägg
  • Saltig

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Tack omtanken

Emelius - det var ett problem i början vart jag skulle. Ringde först Mvc som hänvisade mig till vårdcentralen. Fick akuttid och läkaren bad mig åka till närakuten då han var osäker pga min graviditet. Åkte till närakuten, fick ta prover men sen tyckte läkaren, då hon inte visste vilka läkemedel jag får ta, att jag skulle åka till akuten på sjukhuset. Jag åkte dit. Efter lång väntan var det min tur. Då kom problemet om vem skulle ta emot mig. Infektionsavd. ville inte ha mig pga min graviditet och förlossningen ville inte pga mitt tillstånd. Så jag hamnade mellan stolarna om man säger så. Till slut efter de pratat med någon med högre befattning så hamnade jag på förlossningen. Det dit man ska efter vecka 22 även om man har influensa.

Kan säga bemötandet där var inte roligt. Det var som jag var pesten och en börda. Barnmorskan hade munskydd och tog mig till ett isolerat qrum (helt förståeligt). Dock var hon sur och sa knappt hej.

Fick lägga mig på en hård brits. De tog ctg samt blodprov och syremätning på mig. Efter timme kopplades det bort. Sen låg på den hårda britsen i 10 timmar! Fick ingen alvedon, ingen vatten, ingen filt eller kudde eller mat. Jag mådde så dåligt och frös. Till slut bad jag om att få alvedon för jag hade så ont i huvudet, kroppen och en filt. Barnmorskan gav mig bara tabletterna och gick. Jag var tvungen att be om att få vatten. Barnmorskan var sur hämtade en mugg och bad mig själv hämta vatten från badrummet. Så jag hade min jacka som filt. Det smärtade i hela kroppen pga febern och foglossningen. Under dessa 10 timmar kom ingen in för att kolla hur jag mådde, ingen! Jag bara grät och kände mig så ensam, sjuk och bortglömd. Till slut kom läkaren och jag fick göra lungröntgen och ta nya prover. Sen fick jag vänta ytterligare 5 timmar utan att någon kom in. Läkaren kom till sist och sa att jag måste bli inlagt men det är platsbrist så jag fick stanna i rummet några timmar till innan ett rum blev ledigt.

Min man var ju tvungen att vara hemma pga att han själv var sjuk och barnen. Ville inte be mina föräldrar heller pga smittorisken. De blir så dåliga.

Jag har full förståelse för sjukvårdspersonalen som kämpar och går på knäna pga personalbrist etc. Och det var hemskt uppleva det jag gjorde när jag var så dålig.

Min tanke från början var att jag skulle bara få medicin och sen få gå hem.

• Saltig

Aztec - man blir så ledsen att höra hur det fungerar. Jag tycker som de andra att du borde anmäla. Mina tankar går till dig och din familj och jag hoppas du snart får ta hem din son <3

Skickar styrke kramar till er.

Topcom - magen kan ändra form, kanske ligger barnet annorlunda. Kolla upp det med Mvc.

Saraaj - enligt gravid appen så sover barnet mycket under denna period men om du är osäker så kolla upp det .Jag har varit på Mvc några gånger bara för att kolla hjärtljuden då rörelserna inte varit lika och knappt kännbara på några dagar. Du kan åka in på förlossningen också så de kan göra grundligare undersökning.

Efter allt hostande har något hänt på vänstersida mellan armhålan och midjan. Smärtan är outhärdlig, kan inte andas djupt, hosta, vända mig, resa mig utan att det smärtar. Så enligt vårdguiden så måste jag åka in igen för stt kolla upp det. Vill inte till förlossningen då det var så hemskt där.

Jag håller tummarna och hoppas att ingen av er får influensan och ni som tagit vaccin- hurras för er. Det bästa ni kunde ha gjort. Det här är det värsta jag varit med om nätdejt gäller sjukdom. Känns inte att det går över heller. Hemsk hosta, snor och allmän sjukdomskänsla sitter kvar plus alla graviditetskrämpor.

• Saltig

Ser att många av er kämpar med graviditeten. Kan bara hålla med att det är inte dans på rosor. Jag är fortfarande sjuk i influensan med brutet revben pga hostan.

Nu har jag ont i magen pga all hosta. Imorgon har jag fått tid att kolla att allt är bra i magen. Så orolig då jag varit så sjuk och just nu även ont i magen. Fortfarande riktigt andfådd, hostig och fruktansvärt trött. Hade låg hb på 80. Försöker få i mig mycket järn nu, mycket blodpudding och järntabletter

Jag har börjat få Svårt att äta. Barnet trycker uppåt och får ingenting i mig.... Känner mig proppmätt hela tiden, någon mer som känner så?

Foglossningen är kvar och lite sammandragningar.

Läste att många av er hade kraftiga sammandragningar, vad har Mvc sagt till er om det? Mycket vila? Har ni kollat om livmodertappen påverkats?

Inte långt kvar nu. Jag har 54 dagar kvar. Hur många dagar har ni kvar?

• Saltig
    Hellajoh skrev 2016-02-12 18:36:24 följande:

Någon mer här inne med högt blodtryck nu under sista trisemestern?

Vad gör de isf för uppföljning på det?

Jag tror att man gör en uppföljning och sen tror jag att man måste vila extra. De kommer nog kolla om du har protein i kisset etc.

Har själv bara haft lågt/normalt så jag vet inte riktigt.

Aztec - vilken underbar sötnos! Kul att höra att allt går bra. Finn är ett jättefint namn.

Vi kommer få med 98% säkerhet en tjej som kommer få namnet Sofie. Om det nu blir en kille (2% chans) så blir det Erik. Min man är stenhård när det gäller pojknamnet. Jag är inte jätteförtjust i det namnet men men...

Lite läskigt nu när man tänker på att det finns en liten chans att det blir en kille.... På ultraljudet sa bm att det ser ut att bli en tjej och att hon var rätt säker på det. Så nu har jag köpt massa tjejkläder..... Usch vilken ångest jag fick nu....
  • Saltig

Oh, nu har min hy fått fnatt. Jag ser ut som padda. Vet inte vad som hänt. Fick mycket finnar i början av graviditeten sen så återgick det till det normala igen. Men nu är det katastrof igen. Kliar, det är rött och små, små knottror (inte svinkoppor och inte finnar) det sitter speciellt runt munnen, hakan.... Har inte ändrat något gällande ansiktsprodukter eller äter annorlunda.

Kan det vara hormonerna igen? Går in i vecka 34 på tisdag.... Alltid något, är det inte det ena så är det det andra.

Känner att nu får det vara nog. Illamående, foglossning, andfåddhet, humörsvängningar, influensa, dålig hy, svullna ben, täppt i näsan, sammandragningar, sura uppstötningar, kisseriet på nätterna, sömnproblem, förstoppning, glömsk, trötthet, orkeslös, huvudvärk. Ja, listan kan göras lååång.... det här är inte kul längre. Vill inte vara gravid längre...

Så nu har jag gnällt

• Saltig

Jag "boar" mig oxå. Städar och tvättar allt! Tar lite varje dag då orken finns inte.

Jag får gå på extra ultraljud pga att jag gått ner i vikt och magkurvan har gått rakt ner. Jäkla influensan tog hårt på mig och bebisen och jag är fortfarande sjuk.... Jag har fortfarande svårt att äta och bebisen trycker sina ben mot magmunnen. Bebisen ligger nu med huvudet neråt... Är inte fixerad ännu.

• Saltig
    AsaEriksson skrev 2016-02-15 13:18:46 följande:

Hej på er! Tänkte hoppa in här (bättre sent än aldrig) :P Jag väntar barn den 2 April!

Välkommen!
  • Saltig
    Nystjärna skrev 2016-02-15 20:22:11 följande:

God kväll på er :) Jag är lite fundersam här ikväll,så tänkte måste fråga er vad ni tror och tycker att jag skall göra. 

Jag har idag haft väldigt ont av mina fogar men inte så farligt som igår. Men ändå av och till att jag känt i höfterna och ljumskarna framförallt men även framtill. Men även haft inatt och under dagen molnandevärk,men varit ganska lugnt under dagen men kommit mer och mer under kvällen. Haft en del sammandragningar dock under dagen,små grejat och så Men inte gjort ont,men ändå så det känns och varit obehagligt och små ont. Fick sammandragning bara av att plocka ur diskmaskinen förut och även i duschen. Har även fått mer ont i ryggen under dagen och hade väldigt ont förut samtidigt som sammandragningarna,gjorde ont ena sidan sen andra sen längst ner i korsryggen. Just nu är det okej men känns. Bebis har samtidigt tryckt sig utåt ibland och rört sig så känt den under dagen. Tog  2 st alvedon typ runt halv 6 förut som gjort lite, men kände ändå molande värk och sammandragningar och ryggen nu,tycker ju att det borde värka än. Ibland känns det även som det drar ner mellan benen som någon har ett snöre där och dra ut. Svårt och förklara men är detta förverkar och att det drar ner har de med sammandragningarna och göra? Hade även så de kändes som bebis borrade ner sig lite,för det var som det borrade en kort stund ner och liksom gosade in sig och kittlade till liksom,typ pirrade och ilade men för bara några sekunder. Sen förut funderade jag på om ytligare en bit av slemproppen gick då jag fick som en bit tjocktråd på pappret som var lite gulaktig. Typ som en avlång lite tjockare tråd typ,som en snor tråd haha vet inte hur jag skall förklara annars. Vet att den kan ju gå och återbildas men känns lite sådär. Bm ville ju att jag skulle ringa om sammandragningarna tilltog eller så,men vill liksom inte ringa i onödan eller få läkartid och det inte är något och så hade någon annan behövt den tiden liksom. Så vet inte hur jag skall göra eller om jag skall ringa och rådfråga henne. Man kan ju ha ont ändå och svårt och veta om jag har ont pga fogarna,växtvärk eller förvärkar och sammandragningar. Vet inte vad jag skall tro eller så. Min man tycker att jag skall ringa för de känns bäst,min mamma säger att man kan ju ha ont ändå liksom utan att det är något och att är det på riktigt kommer jag veta det. Men eftersom bm sa så. Men vad tror ni? Eran spontana reaktion och hur hade ni gjort och tänkt? Tänkte jag frågar er,mina experter ikväll. Blir väldigt osäker,känner mig inte superorolig men lite och fundersam mest. Så tacksam för era åsikter och synpunkter på det hela :) 

Det är svårt att skilja på vad som smärtar dvs om det är fogarna, växtvärk, sammandragningarna. Jag har ibland som mensvärk (det man hade i början av graviditeten). Jag har hört att foglossningssmärta kan kännas som mensvärk/växtvärk och sammandragningarna likaså. Jag tycker att man ska ringa en extra gång om man är orolig. Jag känner som du att man vill inte ringa i onödan men samtidigt är man orolig så vill man veta så att man vet att allt är bra och normalt. Då ring! Jag har ringt flera gånger under tiden jag varit sjuk...
  • Saltig

Inte går det sova då bebisen rör sig jättemycket i magen och det gör ont. Vaknade av att det känns som hela havet stormar i magen och att det gör väldigt ont på vissa ställen. Är jättetrött men det är omöjligt att sova pga den enorma aktiviteten i magen.

Är ju glad att bebisen rör sig mycket (har en riktig vilde i magen både dag och nattetid) men det är samtidigt jobbigt då det gör ont och ibland är det faktiskt riktigt obehagligt. Tarmarna, revbenen, underlivet och baken får rejäla kickar. Ibland känns det som att en fot kommer sticka ut någonstans.

.... Och nu fick stackarn hicka oxå.

Är i vecka 34+2.

Någon mer som känner igen sig?

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)