Inlägg från: Nystjärna |Visa alla inlägg
  • Nystjärna

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej allihopa!

Här är det verkligen jättejobbigt nu. Fick ju lergigan utskrivet och tyckte de hjälpte. Men inte längre. Fick öka från 1 till 2 till 3 tabletter men mår sjukt illa ändå. Och igår kräktes jag och även idag har jag kräkts nu på morgonen och då finns ingenting i magen. Vilket gör så ont. Kan inte sova för att jag mår så illa på natten med,vaknar av att jag mår illa. Fick rådet av MVC går att åka till en gynmottagningen men den stängde tidigt på fredagar och man får bara komma dit med remiss. Så satt flera timmar på gynakuten istället dock fick jag ge upp. Orkade inte sitta där hela natten och de hade så mycket att göra. Så allt känns tungt och jobbigt nu. :( Vill ju kunna njuta,men detta liknar mer och mer hur de var när jag var gravid med dottern. Och jag kan inte vara hemma nästa vecka då jag redan varit hemma en vecka och inte fått sjukskrivning. Skall försöka se om jourcentralen kan hjälpa mig. Jag vet vad jag skulle vilja ha för tabletter som jag hade med dottern som funkade då. För vill inte börja kräkas massa och gå ner i vikt som med henne. Och nu har jag henne att ta hand om. Jag blir bara tokig av att må såhär nu,vill ha ork och njuta. Vet inte vad jag vill med detta inlägg,behövde nog få skriva av mig och snälla håll tummarna för att jourcentralen vill och kan hjälpa mig.

• Nystjärna

Hej alla.

Igår vart det en riktigt lång dag. Satt på gynakuten i över 10 timmar. Fick flera påsar med dropp och annat. Men slapp som tur var bli inlagd men vart tydligen lite gränsfall enligt en sköterska. Som först trodde jag skulle bli kvar. Men riktigt skönt att få komma hem till familjen även om det vart mitt i natten. Tyvärr så får jag fortsätta med lergiganen då de tagit bort den andra tabletterna då det tydligen någon ny studie som visat att det finns en liten liten risk för missbildningar på hjärtat hos bebisen. Liten men ändå en risk. Så de vågar inte. Så fått mer lergigan och sjukskriven i 2 veckor och hoppas på det bästa. Läkaren gjorde även ett snabbt ultraljud,dock fick jag inte se något :( Och han var tyst länge så vart nervös. Men sen säger han att det är en frisk och normal graviditet med tydlig hjärnaktivitet på bebisen :D <3 Det var det bästa jag hört på hela dagen,kan jag lova!! Dock fick han det till v 8+5 medan jag ville ha det till 9+1. Men däromkring ändå och han hade inte så bra kvalité och bara snabbt på magen. Men imorgon skall ju vi åka och göra ett privat ultraljud som jag bokat. Så då skall både jag och mannen få se bebisen för första gången och kanske mer exakt uträkning på vilken vecka jag är i. Längtar!! <3

• Nystjärna
    FLovesA skrev 2015-09-06 23:26:43 följande:

Måste bara säga att jag gillar denna gruppen! Så skönt att man får vara helt ärlig och beklaga sig. För det är inte alltid rosenrött att vara gravid. Har läst så många trådar där det bara efterfrågas positiva saker. Självklart är vi alla lyckliga med att vi är gravida, men det är också otroligt skönt att få skriva av sig och höra att folk förstår eller är i samma situation. Så tack allihopa för att ni delar med er och för att jag får skriva av mig:)

Jag håller helt med dig och är så glad och tacksam för allt stöd och förståelse jag får härifrån. :)

Jag har fått kommentarer som är du inte glad för att du är gravid?, varför skaffar du barn om du nu inte tycker om att vara gravid,tänk på mig som inte kan bli gravid och du är så elak mot mig som klagar på att du är gravid m.m. Detta är sjukt jobbigt. Liksom självklart är jag glad för att jag är gravid,att jag kan få barn och fler barn. Det är ingen självklarhet och jag är så glad och tacksam över det. Men liksom jag har aldrig sagt att jag inte är glad över min graviditet!! Men enligt folk måste man vara glad och må bra hela tiden som gravid men de är inte så enkelt. Jag skulle vilja se den människan som är glad varenda dag i 9 månader och inte klagar på något. Jag har försökt förklara för dem som ifrågasatt mig när jag mått dåligt, om de själva inte hade klagat om det hade haft magsjuka och mått illa ovh kräkts dag ut och dag in i veckor. Men det är "skillnad" då detta har jag valt själv. Ja jag valde att skaffa barn men inte att må såhär dåligt,så jag knappt kan äta,göra något hemma,jobba eller vara med min familj. Så ja en del människor gör mig riktigt ledsen och sårad. :( Jag älskar och vara gravid. Bara illamåendet och kräkningarna gav mig sig lite så man kan leva som vanligt igen.

Så tack snälla för denna grupp!! Ert stöd och er förståelse!! Så skönt att man inte är ensam när de är lite kämpigt. :) Idag väntas iallafall något roligt för mig,de privata ultraljudet som jag bokade för veckor sen. :) Skall bli så spännande och mysigt!! :) ha en bra dag alla.
  • Nystjärna

Medicinen heter ondasetron så inte den du har,så du behöver nog inte vara orolig :)

Ultraljudet gick så bra. En fin liten bebis låg där inne och hjärtat slog fint. Den rörde sig en del och även "vinkade" sa barnmorskan. Och vi fick en fin liten bild. Underbart!! <3 :) Och barnmorskan fick det till att jag är i vecka 10 (9+3) vilket är exakt på dagen som jag får det till också utifrån min 26 dagar cykel. Känns kanon. Så nu skall jag försöka slappna av och faktiskt njuta och inte vara så orolig. Bara illamåendet snart ger med sig. Idag känns det okej,men har ändå som en stor klump i halsen och munnen som vägrar försvinna. Men inte kräkts idag. Och inatt kunde jag gå på toaletten och lägga mig efteråt. Utan att må så illa att jag inte kunde somna om så skönt. :)

Hur mår ni andra idag?

• Nystjärna

Haft en jobbig dag idag. Bara för att igår var en bra dag där jag kände att jag mådde okej. Tänkt igår att jo men jag kanske kan börja jobba igen om 2 veckor men idag vet i tusan. Fick nog en dålig start på morgonen med för lite mat. Känts som jag skall kräkas hela dagen och bara kunnat ligga ner. När jag hade lämnat dottern på dagis och skulle hem så mådde jag så illa och vart helt galet yr och allt bara snurrade. Vart så obehagligt. Men fått i mig lite mat och en lergigan så känns lite bättre. Men är det någon här inne som vet om man får äta dextrosol när man är gravid? Tänker just på när man blir så yr. För tror de är blodsocker som gör det. Brukar bli yr om jag reser mig snabbt men inte såhär illa och länge. Och mitt blodtryck och järnvärde var bra vid inskrivningen så. Men vet någon här hur det är med dextrosol?

• Nystjärna
    Modesta skrev 2015-09-09 15:33:06 följande:

Jag var på KUB-ultraljudet idag. Fick se lilla hjärtat picka och små ben och armar som viftade! Så underbart! KUB visade låg sannolikhet för kromosomförändringar så det var ju skönt. Nu känns allt så mycket bättre när jag fått se en liten därinne som rör sig och lever! Pjuh!

Fick BF flyttat några dagar så nu är det 15 mars, är i vecka 14 from idag alltså. Skönt med ett litet skutt framåt Glad

Åh vad härligt!! ????
  • Nystjärna

Här är det tufft nu. Börjat känna av ryggvärk och ont i bäckenet. Misstänker början till foglossning,tidigt men inte direkt förvånad. Illamåendet pågår som alltid :( Klump halsen kan jag skriva upp på med. Och gå och må konstant illa. Kräktes i torsdags morse trött lergiganen och även imorse kräktes jag trots lergigan. Så går sådär. Idag har jag mått illa hela dagen och galet trött. Men är hos svärmor under helgen med så blir inte att man vilar som jag brukar göra och de känner kroppen. Sover på ett sätt bättre nu men ändå inte bra. Vaknar ändå på natten,svårt att somna om. Hoppas de snart vänder men tveksam. Min bm konstaterade i torsdags då jag åkte dit för extra kontroll att jag har hyperniss,hade även då för hög puls för att var gravid känns sådär. När jag kom hem upptäckte jag att jag nästan gått ner 1 kg sen inskrivningen med. Sjukskriven nästa vecka med men tror inte de blir jobbet då heller :( Men vi får se. Vecka 11 ( 10+1) idag.

• Nystjärna

Här är en skit jobbig dag. Känner mig gråtfärdig hela tiden. Då de känns som jag skall kräkas så fort jag rör mig. Och blir yr. Orkar ingenting. Hemmet ser rent ut sagt för jävligt ut och ger mig mer ångest. Min dotter lyssnar inte alls och jag vet inte vad jag skall göra. Orkar bara inte må såhär något mer. Detta är trots tabletterna. När skall de någonsin vända och sluta?! Kräktes 3 gånger igår,ser inget slut. Jag är helt slut. Min dotter tycker jag är skit tråkig och lyssnar inte alla på mig :( förlåt för att jag är så negativ men detta är så sjukt jobbigt. :(

• Nystjärna
    bine87 skrev 2015-09-14 13:14:54 följande:
    Hur gammal är dottern?

Detta är andra gången jag är gravid fast första gången var jag allvarligt sjuk så fick göra abort. Jag var i samma vecka som nu och jag kan inte minnas att jag kände nånting alls då. Har inte varit med om att någon jag känner haft det såhär och det känns orättvist att inte orka nåt och bara känna som att man vill sova bort allt och vakna om några veckor och hoppas att det är borta. Jag måste nog ringa till läkaren och försöka sjukskriva mig idag.
    Vår dotter är 2 år.

Åh beklagar att du var sjuk och vart tvungen att göra abort :( ja man måste tänka på sig själv,gör sjukskrivning att man får lite lite ork är det värt det.
    Jag mådde ju fruktansvärt dåligt med dottern så hade ju en förhoppning om att jag denna gången skulle må bättre,inte behöva sjukskriva mig och kunna jobba längre. Men tydligen så vart det inte så,tyvärr.

Har idag en liten bättre dag. Dock var de jobbigt imorse,då de var som jag kräktes men inget kom upp (förlåt för infon) så antar att lergiganen bromsade det. Men sen åt jag lite till långsamt och vilade. Ätit lite lite nu och tagit ny lergigan så känner mig något piggare och med. Kan sitta upp i soffan iallafall.

Ringde även min vårdcentral idag för vill/behöver för länga min sjukskrivning. Kan inte börja jobba nästa vecka om jag skall fortsätta att må såhär illa och kräkas trots lergiganen. Orkar ju inget och ligger ju bara på soffan. Men sköterskan lät tveksam och skulle kolla med en läkare och höra av sig i eftermiddag. Jag bara hoppas att de kan ha förståelse denna gången. Berättade om min upplevelse och om att jag fått drop så de borde förstå men ja bara vänta och se. Vill gärna veta då jag skall ha möte med chefen imorgon,som jag hoppas går bra. Sist jag pratade med chefen var hon så förstående så tror det kommer gå bra. Men vill ju kunna ge henne besked också.

Bara hoppas detta vänder. Mått såhär i minst 5 veckor nu!! Snälla vänd nu. Vecka 11 (10+4) idag.

Hoppas ni andra mår bra och att ni som hade ul och kub att de går bra för er.
  • Nystjärna

Hej alla fina här inne. :)

Hur är eran dag idag?
    Här är det okej,mått väldigt illa och kräktes imorse igen trots tabletten :( Men känns ändå som en bromsar och att jag inte kräks lika illa som det kunde varit utan. Men varit väldigt orkeslös idag,sovit 1,5 timme medans dottern varit på dagis. Vilket var så skönt och välbehövligt. Men samtidigt har jag ångest och dåligt samvete för allt som borde göras hemma som inte blir gjort så jag inte orkar eller klarar av. Måste ta hand om disk,vilket är det värsta. Sen tvätt,plocka iordning och dammsuga men energin finns inte. Blir bara yr så fort jag reser mig. Men åt dock piggeline nyss vilket var så gott och känns som de hjälpte en del mot illamåendet. Nu skall jag bara försöka bättra mig med att dricka lite mer vätska under dagen men inte alltid lätt. Jag hoppas snart allt skall vända och bli bättre,ber till högre makter om det. Haha. För jag orkar inte mer,vill inte må såhär mer. Imorgon går jag in i vecka 12 så hoppas att inom några veckor att de skall ha vänt och att jag känner mig bättre om 2-3 veckor. Ni kan väl hålla tummarna. <3 Jag hoppas no andra mår bra och för er andra som också mår dåligt att de snart vänder för er också.
    Kram till er allihopa

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)