Inlägg från: FLovesA |Visa alla inlägg
  • FLovesA

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Pauliina skrev 2016-03-09 23:17:57 följande:

Här ligger jag i soffa och har sedan 22.50 "klockat" sammandragningar som kommer tillsammans med smärta i ryggen och lite i magen ca 4-5 min emellan. Troligtvis falskt alarm men dem är såpass starka att jag automatiskt håller andan.

Hoppas ni haft en bra dag!

Hur har det gått med dig inatt?
  • FLovesA
    Millis81 skrev 2016-03-10 21:19:04 följande:

10,02 imorse kom han :)

En pojke på 4500g och 53cm.

Var en hemsk dag igår. Droppet gjorde mig verkligen helt väck. Och hann aldrig vila mellan värkarna. Så var ju helt "full" med lustgas. När sen nattpersonalen kom fick jag äntligen epidural.

Och i morse fick jag hjälp av en helt gudomlig bm som verkligen gillade sitt jobb och gjorde allt för att jag skulle slippa snitt. Och 1,5h efter det är han född :)

Det tråkiga nu är att det är fullt på förlossningen och sängen min sambo fått måste nån annan ha.

Så nu är vi själva kvar här.. Förstår ju varför, men tråkigt iaf :(

Grattis till Er!!! <3
  • FLovesA
    Nystjärna skrev 2016-03-10 21:45:06 följande:

Här har det varit en jobbig kväll. Haft mycket förvärkar som jag fick andas igenom. Det tryckte och drog ner i underlivet. Som någon stod och skulle dra ut något där inne. Kom och gick. Samtidigt som magen blev stenhård,hade som mensvärk/molnande värk och ryggen kom mer och mer. Sen ömmade magen mest. Men klockade för att få en uppfattning och för skoj skull. Väldigt oregelbundna. När de var som jobbigast var de ca 3-3,5 mina intervall men varade bara i ca 1-1,5 min. Någon var längre. De sista var intervallen på 7 och 9 min. Nu lan man prata och så men öm och känns ner till. Samtidigt bråkar ju fogarna med mig i ljumskar och höfter men de är ju konstant värk den här andra kommer och går ju. Tog 2 st alvedon ändå så jag kan slappna av och sova lite. Är ändå lugnare. Men kommer bli tokig om de skall vara såhär fram och tillbaka i 4 veckor till,har ju 31 dagar kvar till BF idag!! :( Räcker med att jag har hyperimiss och extrem foglossning och några sammandragningar tidigt. Behöver inte ha tidiga förvärkar också!! Tror nämligen inte de påverkar något men vet inte. Samtidigt vill jag ju att bebis skall stanna lite till så den inte kommer innan v 37+0 men kommer väl komma ännu senare bara för att nu då :( Så ledsen och deppig idag och mår så dåligt. :(

Låter inget vidare:/ Stackare!

Hoppas du slipper allt för mycket förvärkar.

Jag hade inga förvärkar när jag väntade dottern men nu har jag haft en del. Som jag inte vågat klocka...är liksom inte redo än riktigt.

Idag har det vart en bra dag och energin har kommit tillbaka lite faktiskt. I går var jag idiotisk och googlade på riskerna med GBS ....så nu är jag rädd för att något ska vara fel med barnet. Jag har ej fått behandling då jag saknat symtom, men kommer få antibiotika i samband med förlossningen. Men är orolig för bebisen. Någon som haft GBS eller vet någon (var tredje gravid har det tydligen) och där allt gått bra med bebis.
  • FLovesA
    AsaEriksson skrev 2016-03-11 00:16:17 följande:

JAG! Hade GBS med dottern och har det även denna graviditet.

Förra gången fick jag uvi och behandlades med pencillin men det är ingen garanti för att det försvinner (kommer ofta tillbaka efter nån vecka enligt min läkare) och sedan fick jag dropp vid fl. Vi fick stanna tre dygn på bb och de kollade hennes andning två gånger om dagen om jag inte minns fel. Men allt var bara fint.

Min läkare sa att det är var tredje kvinna som har GBS men att de flesta inte ens vet om det. Och att om man ska hårddra det så är det ju bättre att veta och få pencillin vid fl än att inte veta och inte få det. För det är de barnen som kan få problem (enligt Dr och BM).

Hade för mig att det var någon mer som haft det. Ja det känns ju att det är så pass vanligt och att det inte borde bli farligt eller hur jag ska säga nu när dem på förlossningen vet det. Min BM trodde inte att vi skulle behöva stanna längre men jag har ändå räknat med det. Tack för ditt svar!
  • FLovesA
    AsaEriksson skrev 2016-03-11 00:16:17 följande:

JAG! Hade GBS med dottern och har det även denna graviditet.

Förra gången fick jag uvi och behandlades med pencillin men det är ingen garanti för att det försvinner (kommer ofta tillbaka efter nån vecka enligt min läkare) och sedan fick jag dropp vid fl. Vi fick stanna tre dygn på bb och de kollade hennes andning två gånger om dagen om jag inte minns fel. Men allt var bara fint.

Min läkare sa att det är var tredje kvinna som har GBS men att de flesta inte ens vet om det. Och att om man ska hårddra det så är det ju bättre att veta och få pencillin vid fl än att inte veta och inte få det. För det är de barnen som kan få problem (enligt Dr och BM).

Hade för mig att det var någon mer som haft det. Ja det känns ju att det är så pass vanligt och att det inte borde bli farligt eller hur jag ska säga nu när dem på förlossningen vet det. Min BM trodde inte att vi skulle behöva stanna längre men jag har ändå räknat med det. Tack för ditt svar!
  • FLovesA
    Duvan82 skrev 2016-03-11 08:48:29 följande:

Hur fick ni reda på att ni hade GBS dvs vad hade ni för symptom som gjorde att bm valde att testa? Det är ngt jag varit orolig för. Har haft sammandragningar sedan v20 som gjort att jag knappt kunnat röra mig men de har inte testat mig för det....

En annan fråga: Kommer ni här inne ha andningslarm? Har sådan beslutsångest, vissa menar på att det är lika viktigt som brandlarm men jag vet inte om det är överdrivet? Hur många FRISKA barn dör i psd?

Vad jag vet hade jag det inte min första graviditet. Denna graviditeten hade jag mycket sammandragningar och påpekade detta. BM tänkte då att det ev kunde vara uvi men det var ev GBS men då jag inte hade några andra symtom så har jag inte behandlats än. Men kommer behandlas vid förlossningen.
  • FLovesA
    becka1989 skrev 2016-03-11 11:59:57 följande:

Illamåendet har smått börjat komma tillbaka spytt minst 3 gånger i veckan sen förra veckan :/ men är väl inte så konstigt när det är väldigt trångt och lillen trycker på allt och sparkar och bökar en massa.

Någon som fått extremt sug på något speciellt nu i slutet??

Dom första 30veckorna kunde jag inte äta hamburgare nu kan jag äta det flera gånger om dagen spelar ingen roll om det är max,McDonalds eller hemmagjord blir lite dyrt ;)

Tråkigt med illamåendet och kräkningarna! Jag blir väldigt spyfärdig efter maten men det beror nog på att det är en vild bebis i magen som liksom sparkar i hela magen. Jag har inget särskilt sug, men kan äta nästan alla maträtter nu igen, vilket jag inte kunnat tidigare i graviditeten. Skönt att slippa vara begränsad till typ tre maträtter som funkar ;)
  • FLovesA
    CissiJissi skrev 2016-03-12 12:21:18 följande:

Min barnmorska tror bebisen kommer va närmare 4kg.. Känns lite mycket.. Och allt är normalt, förstår inte varför hon tror det riktigt.. Han kan ju lika gärna vara 3.5, vad vet hon.. Har ni andra erfarenheter? Oro kring vikt? Fått någon bedömning av barnmorska vad hon tror?!

Jag hade stor mage när jag väntade dottern och alla trodde det var en stor bebis. Men kan meddela att det mesta var vatten och ut kom en normalstor tjej på 3555gr. Har ingen aning om hur en BM kan känna storlek på bebis. ;)
  • FLovesA
    Nystjärna skrev 2016-03-12 12:41:23 följande:

Hej alla. Igår så var jag på akupunktur. Det gick okej,inte så förtjust i de men gick. Satte inte så många nålar. Men hade ont och var öm efteråt men det sa sjukgymnasten att det kunde bli så och att de tar några gånger innan jag märker effekt. Så har några till inbokade. Hade en del mensvärk och så igår men gick okej. Sovit sjukt dåligt då. Sprungit på toaletten minst 3 gånger inatt. Haft svag mensvärk och så. Så är trött idag. Har även haft en hel del mensvärk idag och ont i ryggen och känns som det trycker ovh gör små ont neråt. Liksom ömmar och gör ont liksom men okej,mest en känsla. Att de känns konstigt och att jag inte är i balans. Men tog 2 st alvedon för ca 20 min sen så får vi se. Igår fick vi även hem vaggan vi skall ha första tiden. Känns skönt att vi äntligen har den hemma. Så skall torka av den och fixa med babynestet i den idag tänkte jag. :) Annars får vi se har dagen artar sig. Hoppas att ni får en bra dag och helg.

Vad skönt att du gav akupunkturen en chans. Jag håller tummarna stenhårt för att det ska hjälpa dig. Mensvärk har jag dragits med från och till i några dagar nu med, lite småjobbigt eftersom det var så förra förlossningen drog igång..men nu kan jag liksom inte ha det som riktlinje för när det är på gång.

Roligt att boa lite och pyssla med bebisens saker:)
  • FLovesA

Söndag ! Har helt otroligt nog sovit riktigt bra inatt. Men igår på dagen så hade jag ont i fogar och mycket sammandragningar. Och lite magknip från och till som jag först trodde var förvärkar..hm men det var det nog inte;) men dem känns nästan likadana ibland.

Vi börjar så smått få ordning och reda här hemma. Vet inte hur alla ni andra har det..men vi lyckas alltid ha något katastrofrum gästrummet är ett sådant, bara för att garderoben uppe är som ett förråd så hamnar alla nytvättade kläder i gästrummet istället. Men det blir mitt projekt under nästa vecka. Sen är det faktiskt riktigt städat överallt. Det är ju så skönt när allt har sin plats!

Blir stressad av oreda! Känner att jag har mycket större behov av att städa nu när jag är gravid dock. Någon mer som är sådan? Ha en bra dag tjejer.

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)