Inlägg från: Nystjärna |Visa alla inlägg
  • Nystjärna

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hejsan. :) Såg att ni pratat en del om smärtlindring och amning. Jag tänker och tror att jag kommer göra så här när det gäller smärtlindringen vid förlossning,att jag vill ha både epudralen och lustgas,jag hoppas man skall hinna ge epudralen men man får ju se. När jag födde dottern var jag inte alls säker på epudralen,pga att jag är väldigt nålrädd och så men efteråt är jag glad för att min man och bm faktiskt sa till mig och ta den. Problemet var att vi misstänker att den gjorde att förlossningen stannade av lite men jag vill ändå ha den. För den underlättade så mycket för mig och fick mig att fokusera och inte vara så rädd,för mig fungerade den väldigt bra annars. När jag kom in till förlossningen med dottern så var jag öppen 4 cm och fick rådet att gå promenad för att hon skulle sjunka ner men det gjorde hon inte, så fick lustgas och sen epudralen för de gjorde så ont,sen fick de ta vattnet och ge mig lite dropp och då hände de saker :) Hade krystvärkar i ca 20 min sen var dottern ute. Så för mig var det ändå en bra upplevelse. :)

Däremot kan jag säga att amningen inte vart någon bra upplevelse,hade mjölk och så inga problem, men dottern skrek ofta och trodde först hon hade kolik. Hon kunde bara sova i min famn så var jobbigt och sen vart hon även väldigt gul som ökade lite, men detta berodde helt enkelt på att hon inte fick i sig någon mat ifrån mig. Hon fick inget tag pga att jag var för plan. Detta var inget som jag någonsin tänkt på eller så,trodde bara jag gjorde fel. Men jag fick sår och blödde en del på brösten pga att hon sög fel,fick även mjölkstockning på ena bröstet. Försökte pumpa ut men hann inte med hennes takt och när såren kom och så då mjölstockningen blev allt bara fel. Det som gjort mig mest arg och ledsen var att få läsa journalen ifrån bb att det redan där står att jag hade sår och att dottern sög fel,men ändå var de så på mig att amma,vilket gjorde mig spänd,nervös och som världens dåsigaste mamma som inte kunde ge mitt barn mat. Det var hemskt och jag grät mycket och mådde så dåligt utav detta. Fruktansvärt!! Så denna gången tänker jag försöka och se och hoppas att jag kan amma, men kan jag inte det så tänker jag att jag vill pumpa ut den allra första viktigaste mjölken till bebis,men tänker inte stressa eller plåga mig själv med amningen om den inte fungerar utan då får det bli ersättning och det går precis lika bra,min dotter är världens finaste och friskaste tös trots ersättning. Och ersättningen gjorde att både hon blev mätt och nöjd,jag mådde bättre då de inte blev någon press eller tvång och min dotter fick band tidigt till sin pappa på ett annat sätt,eftersom han kunde hjälpa till och också mata. Så denna gången tänker jag stå på mig mer än sist. Men känns lättare denna gången,svårare när man är förstföderska och man inte vet något direkt och är osäker. Så tänker jag :) Jag hade ett tag någon dag att brösten läkte någon droppe,annars kan det komma lite om man klämmer på de,ibland mer,ibland mindre. Men finns ju tydligen där iallafall. Så får vi se hur allt gå och blir sen när det är dags :)

• Nystjärna

Måste fråga er här inne vad ni tror och om ni har varit med om detta de senaste. Minns så dåligt ifrån graviditeten med dottern. Men jag har mått hemskt idag. Haft så fruktansvärt ont i mina fogar idag och tårarna har runnit en hel del,även haft extremt ont i ryggen. Fick ta 2 alvedon vid 5 för gjorde så ont. Vet inte om fogarna blev så mycket bättre men ryggen. Har även haft lite mensvärk och sammandragningar. Men sen på kvällen kommer sammandragningar och jag fick även lite ont/värk i magen inte hemsk men så det kändes och kände mig öm i magen ett bra tag. Kom och gick lite men släppt nu iallafall skönt nog. Vad tror ni var det förvärkar eller annat? Kommer inte ihåg hur förvärkarna kändes. Hur känner ni av era? Sammandragningarna känns ju tydlighet när magen blir alldeles sten hård men de gör oftast inte ont. Haft ont av det någon gång men inte idag. Sen hade dottern en stund innan råkat knäa mig ganska hårt i magen när hon skulle upp i soffan. Så varit så mycket tankar och känslor idag. Jag orkar verkligen inte ha ont mer av foglossningen,så trött och less på det :'(

Hoppas ni andra haft en bra dag och får en trevlig kväll

• Nystjärna

God kväll allihopa :)

Skönt att veta att det bara jag som känt den där värken. Verkar ju som det är förvärkar. Inte känt något sen dess. Igår var jag väldigt orolig då bebis var väldigt lugn,men idag varit igång mer. Så skönt!! :) Gillar inte när bebis skräms så. :( Fick mig en rejäl spark på urinblåsan imorse så jag hoppade till och hade ont lite efteråt,var stark så gjorde skit ont. Annars har bebis varit rörlig idag,känts som en rumpa eller huvud som tryckt under vänster revben men annars håller jag med om att det känns som bebis är lite överallt just nu. Har ca 2 veckor kvar till nästa bm besök,känns långt och som det var länge sen jag var där nu. Skall bli intressant och se hur hon kan känna bebis ligga mm. Annars så mår jag okej,dock illamåendet mer tillbaka igen men går och hålla under kontroll. Har ju fortfarande mina lergigan. Idag är det 70 dagar kvar till BF, imorgon går jag in i vecka 31 så minst 7 veckor kvar och max 9 veckor kvar. Känns lite läskigt med bara 7 veckor ev,men känns väldigt långt med 9 veckor och denna smärta. Men en dag i taget bara så skall väl det gå. Denna veckan är sista veckan mannen är hemma så skall försöka njuta och be honom om hjälp med saker jag vill ha fixat innan bebisen kommer och så. Hoppas vi hinner fixa allt.
    Hoppas att ni har en trevlig kväll. :)

• Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-02-01 12:09:45 följande:

Känner mig besviken och ledsen efter dagens BM besök. Allt såg bra ut vilket i sig är bra. Men jag tog upp våran situation, med min värk, en make som inte kan jobba ordentligt för att jag har ont, funderingar kring igångsättning. Jag frågade om man kunde få hjälp om jag nu öppnar mig tidigt som med barn nr 2. Då kom den där predikan om att man inte sätter igång innan för att barnet ska växa till sig etc etc. Men vi skulle se i början på april om man kanske kunde hjälpa till lite.

För mig är de inte humant att må såhär i 10 V till. Och hon pratade om att jag ju klarat mig såhär långt och kämpat. Och? Bläääää vad ledsen jag känner mig..

Åh vad jag tycker synd om dig och förstår dig såå väl!! Tycker man ändå kan hålla det öppet,hoppas att det går och hjälpa lite sen. Förstår helt hur du menar detta men man mått dåligt i så många veckor och skall orka ännu mer. Visst man har kämpat för man inte haft något val och man har vetat det. Men nu när det närmar sig finns det ju ändå lite fler möjligheter. Sen kan man ju inte jämför med för några veckor sen och nu,nu är man större och tyngre och allt vilket blir en helt annan påfrestning!! Men skönt att allt såg bra ut!!

Jag har haft tur och haft en väldigt förstående bm gällande min smärta och mitt mående kring illamåendet,men hon vet hur jag hade det med dottern med. Har samma bm som då. Men jag vet inte hur hon kommer tycka om jag ev tar upp en igångsättning pga av min smärta och det,men det får vi se då. Vill inte sätta igång förlossningen nu inte det jag menar. Men liksom runt bf,känner panik över att ens gå 9 veckor till men bara jag inte måste gå över!! Kan ju alltid hoppas bebis kommer i v 38+ som min dotter gjorde men får se. Bara hålla tummarna.
  • Nystjärna
    aztec skrev 2016-01-31 22:11:10 följande:

Fångade honom vaken idag ;) jag har bara legat och latat mig med honom hela dagen! Samt fått järn i dropp faktiskt ;) nu när ni ändå pratar järntabletter.. Låg på 86, så skönt att de kunde erbjuda mig det så jag slipper knarka järntabletter tills magen går sönder istället!

Ny dag och ny vecka imorgon :)

Han är helt underbart söt!! :) Man längtar inte alls efter sin egen när man ser en sån sötnos!! :)

Hoppas det går bra med hans hjärta och de får ordning och att du mår bättre och bättre för varje dag :)
  • Nystjärna

Gick in i vecka 31 (30+0) idag och bjuder här på en bild på magen från idag :) Hur ser era magar ut just nu i den veckan ni är i? Nyfiken :)

• Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-02-02 20:05:53 följande:

Tack för er omtanke! De har gått bra. Ctg remsa och allt såg bra ut. Dock hade kroppen börjat "förbereda" sig vilket kanske inte är så bra men de är inte hotande ännu. Förvärkarna håller i sig och dem bad mig komma tillbaka i slutet på veckan för koll igen. Numer sitter värkarna i baksida lår också och så började de med son nr 2. Är så glad jag tog detta på allvar!

Tack återigen för era tankar! <3

Skönt att det såg bra ut ändå och att de verkligen lyssnade och tog dig på allvar!! Bra att du verkligen tog och kollade upp det. Hoppas du får en lugn och skön kväll. Kram till dig <3
  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-02-02 22:02:06 följande:

Nystjärna: ja ikväll har jag fått allt serverat. Läkaren bad mig lite snällt att inte göra så mycket utan vara still så mycket de går :)

Topcom: ja nu vart de lite bråttom kände jag :) hoppas lillan väntar till mars iaf :)

Så skönt för dig :) Försök lyssna på läkaren så gott det går och inte göra för mycket. :)
  • Nystjärna
    Saltig skrev 2016-02-03 11:09:44 följande:

Själv har jag fått influensan. Legat på förlossningen och isolerad sen fredags. Nu är jag hemma och ligger fortfarande sjuk dock ingen hög feber längre. Hade 39 graders i fyra dagar som inte gick ner trots alvedon.

Bebin i magen mått bra hela tiden bara jag som mått jättedåligt. Jag smittade ner hela min familj så nu ligger vi alla sjuka. Värsta som finns när vi vuxna och barn är sjuka samtidigt..... Vi kan inte be någon hjälpa oss heller för man vill ju inte smitta ner dem oxå.

Vi har fått lagad mat som vi kan bara värma vilket är skönt. Dricker mängder med ingefära, citron och honungsvatten. Fått även även recepbelagd medicin som mildrar influensa symtomen. Enda skillnade är att jag inte feber längre.

Influensan tar ju ett tag innan den är över. Tröttheten och mattheten är värst! Har gått ner i vikt då jag inte kunnat äta något. Slem och snor täpper ju till rejält.

Har ni tagit vaccinet?

Inte jag . Har aldrig varit så här sjuk. Blev smittad näst sista dagen på jobbet, typiskt. Flera föräldrar tog sina barn förtidigt till förskolan. Barnen var riktigt snoriga och hängiga och några fick feber igen. En förälder berätta att hon och hennes man hade så mycket på jobbet så att de tyckte att barnet kunde lika gärna vara på förskolan trots hosta och rejäl snuva. Efter fyra timmar var vi tvugna ringa föräldrarna för barnet bara grät och grät och var riktigt hängig och orkade inte tempot och verksamheten på förskolan. Satt bara i mitt knä helt slut och eländig. Gissa om föräldrarna var sura och kom tre timmar senare!!! Ingen respekt, det är ju min arbetsplats och flera drabbas, barn som personal. Vissa förstår inte att vi inte är barnvakter när deras är sjuka. Så, nu har jag klagat lite. Oh, vad jag ångrar att jag inte tog vaccinet. Det här är hemskt!!!

På förlossningen låg 2 kvinnor till som fått influensan och både jobbade på förskola.

Något som var lite roligt när jag låg inlagd var att höra bebisar födas. Först hörde man kvinnor kämpa med värkar och gick i korridorerna. Sen efter en stund kom bebisskrik. Något som väntar oss oxå

Hopas ni andra mår bra och om inte, tar det lugnt och hand om er själva.

Fy vad hemskt!! Stackare lider med dig!! Skönt att bebis mått bra och febern ändå är borta. Hoppas du bara blir bättre och bättre för varje dag nu.

Jag kan bli väldigt upprörd själv som förälder att andra föräldrar tar sina barn för tidigt till dagis eller när det är sjuka. Min dotter har många gånger blivit sjuk om och om igen pga att andra barn varit för sjuka. Jag har än så länge aldrig blivit ombedd att hämta min dotter pga sjukdom. Men skulle de ringa så skulle jag komma så fort jag kunde för mitt barns skull!! Sen som assistent så kan jag ju inte släppa allt och gå med en gång,men skulle ju ringa chefen så jag kunde få en vikarie så fort som möjligt. Jag är snarare åt andra hållet att ligger min dotter på gränsen till feber så får hon vara hemma och alltid ha en feberfri dag hemma och så. Usch förstår din frustration!!

Jag vaccinerade mig faktiskt mot influensan,brukar inte åka på den men ville vara på den säkra sidan. Kändes som de att det räcker med illamående och kräkningar hela graviditeten och foglossning för mig. Så kan jag skydda så ville jag det :)

Jag hoppas du snart blir frisk. Krya på dig!! Kram <3
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)