Inlägg från: Pauliina |Visa alla inlägg
  • Pauliina

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

safiia skrev 2016-03-14 09:40:50 följande:

Jag har börjat fundera en del kring föräldraskapet. Detta är ju vårt första barn. Jag skulle vilja att pappan är lika stor del av babyns liv som jag är, att det inte bara är "jag som duger". Många bekanta och kompisar har blivit hel fast i sina barn och kan inte lämna dem med pappan (frivilligt eller ej det vet jag inte). Det vill barnets pappa också, förstås kan han ju inte amma men jag har tänkt pumpa också och förhoppningsvis är hon ok med att även dricka från flaska. Och han kommer att vara på jobb dagtid. Har själv alltid varit pappas flicka (även om det nog uppstått senare och inte då jag var nyfödd) och vill att våra barn ska ha en lika bra relation till sin pappa som till mig. Och jag kommer att behöva min egen tid för att inte bli galen och också komma iväg och träna några gånger i veckan.

Är det någon som lyckats med det eller har tips på hur vi lyckas med detta? Eller är det bara att acceptera att leva i en babybubbla ett år framöver :\... Hur har ni gjort?

Beror förstås en hel del på hurdan babyn är. Det inser jag nog.

Vi löste de med att jag pumpade bröstmjölk så de fanns minst en flaska varje dag. Då kunde jag åka iväg en stund om jag behövde och de gav min man egentid med bebisen. De uppskattade han! Även om de bara va 30-60 min per dag. Ibland tog han även första nattmålet med bebis så jag fick sova. Win-win
  • Pauliina
    Erese skrev 2016-03-14 12:40:46 följande:

Paulina- Oftast så helammar inte bebis efter ca 6-8mån, de brukar behöva mer föda och börja smått med riktig mat. Sedan kan man pumpa eller använda ersättning. Vad som känns bäst för er. Men det är viktigt att komma ifrån och det kommer du kunna göra bebis kommer inte hänga vid dina bröst varje halvtimma i flera månader, utan det är i början som amningen är som mest frekvent för att mängden mjölk anpassas till bebis.

Min man kommer ta över föräldraledigheten när bebis är ca 8-9mån. Jag mjukstartar med att jobba 50% i en vecka sedan är det jullov i två veckor. Därefter kommer jag jobba 100% skulle bebis fortfarande vilja amma så kommer min man komma till mitt jobb. I många anställningar har man rätt till ytterligare paus i jobbet för amning.

Min första ammade bara 1-2mån, vi fick det inte att funka.

Nr 2 gick amningen kanon men i combo av att jag reste bort en helg och att han fick magsjuka så slutade han tvärt att amma vid 8mån. Han total vägrade.

Vi får se hur det kommer gå med nr 3.

Mina söner har endast ammats i 6 veckor, mjölken har själv bestämt sig för att ta slut. Provat allt men inget funkat. Men den stunden jag helammade och behövde komma ifrån (började träna) så pumpade jag så mycket jag kunde så maken kunde ge mat under den lilla stund jag va borta om de behövdes. Kanske missuppfattade frågan. X
  • Pauliina

Igår har vi avgjutit magen. De har varit ett av mina "måsten" och de är så skönt när de är klart! Sovit som en prinsessa inatt, om man inte räknar med kisspausen vid 05. Barnen lät oss sova själva i vår säng till 07 (de är lyx!!).

Har däremot ont i framfogen och går mer bredbent än vanligt. BM besök igår gick bra, SF måttet hade inte ökat, järnvärdet va bättre än någonsin och likaså blodtrycket.

Vart förresten spådd igår att jag kommer föda 3 april / 13 april. Innan bf med andra ord, ska bli kul och se hur de blir :) bara jag får gå på mitt frisörbesök på fredag och min spadag på tisdag så är jag nöjd :)

• Pauliina
    FLovesA skrev 2016-03-15 09:06:54 följande:
    Jag hade frisörbesök inbokat veckan innan Dottern föddes och på natten till den dagen vaknade jag med molande värk. Min första tanke var: men jag måste ju hinna gå till frisören i alla fall!! Haha och det hann jag. För bf+2 kom hon. Spännande med att bli spådd, får se om det stämmer sen då;)
    Ja jag hoppas jag hinner :) idag har det "runnit" konstant på mig. Sådär så jag känner de. "Troligen" flytningar. Känner mig ovanligt pigg men nyss så log maken åt mig sådär konstigt varpå jag frågade varför. "Det är nog snart dags, jag ser de på dig" fick jag till svar. Sämsta meningen att säga till en havande kvinna.

Men som sagt, hoppas de slutar rinna snart så man slipper tänka på de iaf :)
  • Pauliina

Idag försöker jag tänka bort hur trött och hur ont jag har och njuter av sol och fågelkvitter. Ha en bra dag!

• Pauliina
    TouchOfRed skrev 2016-03-16 09:37:34 följande:
    Uppdatering igen! Blev igångsatt den 24/2 (v 38+4) och efter 18 timmar med värkar från helvetet så slutade allt i akut kejsarsnitt då bäbis hade högt lastat. Jag var då fullt öppen och hade bara sista krystdelen kvar av förlossningen så man kan säga att man snubblade på mållinjen och in i op-salen men jag fick vara vaken och mannen satt vid minsida vilket betydde mkt. Vi fick en frisk son <3

Så jag har varit mamma i snart 3 veckor, livet har verkligen vänts upp och ner som nybliven förälder, men absolut till största delen positivt! Saknar att få sova 8-9 timmar i sträck, men skulle inte byta detta mot något i världen! Otroligt hur mkt man kan älska ett litet knyte <3
    Stort grattis till bebisen!!
  • Pauliina
    Nystjärna skrev 2016-03-16 11:48:33 följande:

Här är det väldigt lugnt idag. Lite små orolig. Tyckte bebis var lugn igår och även idag,känt den men inte så mycket. Sen har jag som lättare mensvärk och även ont ner till i underlivet. Att det trycker och drar. Samtidigt gör höfterna ont så vet inte om det är foglossningen eller förvärkar. Men trycket och det kommer och går. Känner mig väldigt trött och orkeslös. Känns inte som jag har ork,energi eller lust med något. :( Har även att jag är väldigt hungrig eller sugen hela tiden och springer på toaletten. Har väldigt mycket flyttningar nu och även ibland att de kommer ut som små "klumpar" trådar. Som tjockare. Vet inte om de är små bitar av slemproppen eller om de är flyttningar som samlat ihop sig lite. Svårt. Någon som känner igen det? Skall försöka vila lite nu med dottern och se om bebis kommer igång lite mer. Imorgon väntas akupunktur igen och bm på fredag. Idag är vi i vecka 36+ 2 iallafall.

Igår hade jag "flytningar" hela dagen, kände de rinna konstant. Inga klumpar dock utan bara klar vätska. Kände bebis mindre men rörelser kände jag, mest igår kväll. Idag samma. Igår va jag pigg och mannen sa "du ser annorlunda ut". Tänk vad jobbigt de ska vara att behöva känna såhär. Mensvärken är däremot borta, och de känns konstigt.

Exakt en månad kvar idag till nedkomst.
  • Pauliina
    Nystjärna skrev 2016-03-16 18:39:38 följande:

Återigen mensvärk. Satt på en pall och skulle ta ur tvätt ur maskinen och sätta in ny. Och kände då hur ont jag fick. Hade lätt/svag mensvärk innan men blev väldigt mer och ont och även ryggen. Kände mig samtidigt väldigt kissignödig. Så gick på toaletten men kom bara några droppar men känner mig fortfarande kissignödig och som det trycker neråt. Tog 2 st alvedon vid 18 så får vi se. Ont i ryggen med. Men antar att de bara är förvärkar igen precis som i helgen. :( Vad tror ni eller vad skulle ni säga? Kroppen som bara jävlas med mig men inte är något utan bara tränar eller kan de kanske bli bebis snart här?
    Haft en sån mysig dag idag också med dottern,hon har varit så mysig och gosig men nu lyssnar hon inte alls och jag har inget tålamod alls. Bara skäller på henne just nu. Varit så less på allt idag. Inte orkat något och kan inte göra mycket pga foglossningen. Blev en kort promenad med dottern och hunden förut men typ allt. Mitt hem känns som ett fängelse bara. Så less :( Tycker inte akupunkturen gör någon nytta heller. Men antar att bm inte vill kolla eller gör någon ev hinnsvepning förens om ett par veckor så får la gilla läget. :( Vad tror ni?

Känner igen de där med humöret. Och absolut tror jag de kan bli bebis för dig snart! :) jag känner mig kissnödig hela tiden men de kommer liksom inget, förmodligen bebis som trycker på.

Jag har kommit överens med min BM att hon ska börja kolla läget/hjälpa mig om en vecka. Är då i 36+4, skönt att hon känner sympati känner jag.
    Tycker du ska fråga henne iaf!
  • Pauliina
    Nystjärna skrev 2016-03-16 19:34:07 följande:
    Jag hoppas du har rätt. Tog en varm dusch och fick massage i ryggslutet av mannen. Kändes lite bättre men känner nu fortfarande mensvärken i magen och så. Tog alvedonen för 1,5 timme sen så får se. Se om jag kan äta lite. Jo tror med det är bebis som trycker ner då det ibland även gör ont. Jo kanske skulle fråga henne men vet bara inte hur jag skall fråga eller ta upp de med henne. Tveksam om hon gör något. :( Jag skall ju till henne på fredag. Idag är jag ju v 36+2 så vet inte. Sa till mannen att om de inte kommit någon bebis i början av nästa vecka så får han ställa upp på färdknäppar. För så less på att ha ont nu och må illa. :( Jag undrar om dessa förvärkar gör någon nytta alls. Men verkar ju komma oftare nu ändå
    De skadar aldrig att fråga! Min BM lovade att hon skulle hjälpa mig så jag åtminstone slipper gå över tiden. Hon är lite orolig över mitt mående både psykiskt och fysiskt. Har din BM någon empati så hjälper hon dig säkert! Stå på dig! Ingen ska behöva må hur dåligt som helst. Och din bebis är ju snart fullgången!
  • Pauliina
    CissiJissi skrev 2016-03-17 07:13:59 följande:

En dag kvar till BF!

Färdknäppen tror jag är det sista som fungerar för mig, trots att jag har massa förvärkar annars får jag absolut INGET sånt av sex, inte ens liiiiite molvärk haha :) Hur reagerar era kroppar på sex nu?

Tänkte ändå testa att köra varje dag tills det är dags, och sen sa någon att en rejäl räksmörgås på BF alltid sätter igång förlossningen - vad tror ni?;) Om det vore så enkelt! <3 Det finns så många roliga tips!!:D

Spännande!! :)

Sist vi hade sex, för typ två veckor sedan, hade vi haft uppehåll pga smärta och diverse saker, i 5-6 v. De resulterade i att slemproppen släppte/släpper. Nu hållet jag mig lite medvetet så kroppen får en liten "chock" närmare bf (30 dagar kvar ca), och kanske hjälper :)

Annars så känner jag mig jättedålig som fru som inte kan ge närhet till min man. Man är liksom inte gifta utan mer sambos. Kompisar som bor ihop..
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)