Inlägg från: Cissi90 |Visa alla inlägg
  • Cissi90

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Dalja skrev 2015-09-21 17:54:19 följande:

Har ont när jag ätit och mår illa typ högre upp under brösten i mitten typ och brösten fy dem ska vi inte ens nämna så ont dem gör :( har hellre ont i magen och brösten än illamåendet det är jobbigast köpt såna armband nu hoppas dem hjälper lite kom gärna med massa tips mot illamåendet

Förstår precis vad du menar. När har du tid med barnmorska? Kan vara skönt att be om råd hos dom.

Jag äter en naturell riskaka på morgonen innan Jag går upp (har vid sängen) det hjälper ibland, innan det hade jag salta kex.

Annars om det blir för hemskt prata med barnmorska om att få tabletter mot illamående.
  • Cissi90

Varning för lång text!

Nu sitter jag här på kvällen och funderar.

Jag har sedan tidigare haft problem med min vikt både upp och ner. Haft tidigare problem med att behålla mat pga IBS samt rasat i vikt och svårt att gå ner i vikt pga min PCO när jag vandrat upp för mycket. Jag har varit tvungen att banta, träna intensivt och äta minimala portioner för att kunna gå ner. När jag nu blev gravid var jag lite överviktig ca 72 till mina 169 cm, och så började jag äta frukost, lunch, middag samt ett mellanmål och dricker vatten i mängder.

Problemet är att Jag är så orolig för att jag går upp för snabbt trots kräkningar varje dag. Jag har redan fått lite mage, växt höfter och rumpa samt är väldigt uppsvullen hela tiden.

Vad borde Jag tänka på tycker ni? Ska jag äta små portioner igen? Åt alltså anchett storlek och liten skål tänket.. Är det lagom? Blir väldigt förvirrad och orolig.. Vill inte få gravid diabetes eller utsätta min bebis för något. Men äter inte mycket godis, läsk eller

Snabbmat utan äter normal mat samt försöker äta sallad (utan kolhydrater) två gånger i veckan.. Men jag kanske äter helt fel de andra dagarna?

Som ni märker...snurrig och orolig.

• Cissi90

Hej allihop! Skulle behöva lite tips :)

Jag jobbar till sena kvällar och har super svårt att sova ordentligt nu. Somnar snabbt men vaknar hela tiden på nätterna.

Tips?

• Cissi90

Är det någon mer som får "panik kräkning" ?

Jag äter frukost, mår helt OK, sen helt plötsligt när jag är på väg till jobbet så måste jag stanna för illamåendet tog över och Jag måste kräkas på en gång asså det går inte att hålla tillbaka det kommer oavsett vad Jag vill.. Så jävla jobbigt. Så måste jag tugga tuggummi som en galning och äta igen.

• Cissi90
    Nystjärna skrev 2015-10-05 09:14:05 följande:

Hej allihopa!!

Just nu känner jag mig så less på livet. :( Började ju att må bättre. Illamåendet var hanterbart. Jag var hos min chef i onsdags och sa att jag skulle komma tillbaka då jag mådde bättre. Men sen blivit sämre igen. :( Mår så sjukt illa igen trots att jag äter 3 lergigan comp och 2 postafen om dagen. Och igår så kräktes jag massor igen. :( Var ju tänkte att jag skulle börja jobba nästa vecka med att fixa i ordning en del,sen köra ordentligt veckan efter det. Men vet inte hur det skall gå nu?! Blir nervös av att bara tänka på jobbet och på vad chefen skall säga om mitt velande. :( Usch mår så dåligt av allt detta. Hur skall jag göra?

Hoppas du mår bättre snart igen! Stressa inte över nästa vecka utan koncentrera dig på NU. Vad kan du göra för att må bra för stunden?

Det har hjälpt mig jätte mycket, hur är Jag IDAG kan jag göra detta? Ska Jag vila och jobba halva dagar denna veckan? Hänger du med? :)
  • Cissi90
    Nystjärna skrev 2015-10-05 11:01:14 följande:

Tack det hoppas jag med. Försöket men svårt. Mått såhär i liksom 7-8 veckor :(

Det svår är att jobba halva dagar för mig. Då jag jobbar inom vården så är det inte bara att gå om det inte fungerar eller om jag mår dåligt och bara kan jobba halva dagar. Utan handlar så mycket om planering.

Men väntar just nu på att min bm skall ringa upp mig någon gång under dagen,så får vi se vad vi kommer på för lösning på det hela.

Skulle du kunna gå ner i tid och vara sjukskriven halvtid och arbeta resten? Kanske kan hjälpa?

Känner verkligen med dig, det är så svårt när en inte har möjlighet.
  • Cissi90

Behöver tips !

Blivit väldigt förstoppad och börjar få lite panik nu. Har druckit huuuur mycket vatten som helst och ätit linfrön hela utan resultat.

Hjälp?

• Cissi90
    aztec skrev 2015-10-18 11:36:18 följande:

Om vi ska prata bajs så x) jag har också haft perioder där jag varit förstoppad, men sist gick det så långt att mannen fick köpa hem microlax och jag fick ta på mig handskar och börja plocka, inte fräscht. Men fungerade den gången.

Ja det är nästan så det börjar luta åt det hållet.

Ätit ägg som min mage ALLTID tackar nej till,

Druckit apelsinjuice, ätit linfrön och sesamfrön, druckit massor med vatten. Så jäkla jobbigt. Får åka och köpa och om det inte släppt ikväll ..
  • Cissi90

Hej allihop!

Blivit beordrad av barnmorskan att äta mer järnrik mat då jag hamnat på gränsen nu och inte kan äta tabletterna.

Har ni tips på järnrikmat eller recept? Jag äter inte fläsk (gris) :)

• Cissi90
    Mayy skrev 2015-11-08 12:29:17 följande:

Hej! Hoppar också in här! Har bf i mitten av mars och det är första barnet. Någon mer som är trött och har ont i ryggen? Jag har så svårt att hänga med i studierna pga detta, vilket jag verkligen måste om jag ska ta examen i januari som planerat :)

Trött och ont i rygg/höfter! Sjukt jobbigt. Kan knappt träna eller gå på promenad för det gör ont under tiden och efteråt.
  • Cissi90
    Nystjärna skrev 2015-11-28 13:21:58 följande:

Hej allihopa :) Här spenderas dagen med att städa inför första advent och göra fint gör advent pyntet :) Så mysigt jag verkligen älskar julen :) Men det tar på en att försöka hinna städa så snabbt och på det sätt jag brukar vilja. Började i torsdags för att de inte skulle bli för mycket. Men ändå massa kvar idag. Men men får bli som det blir. Idag får jag hjälp av mannen. Men säger bara aj vad ont det gör i ryggen och fogarna. :( Fick lite smått typ ont i magen som lätt lätt mensvärk. Vet inte om de var en sammandragning så nu vila en stund och se om dottern vill somna. Sen får vi fortsätta. Denna veckan har det varit så mycket. Så bara rusat iväg. Jobbat en hel del,sen umgåtts med mamma och vänner och städat. Så knappt hunnit reflektera över denna veckan. Snart slut ju,vecka 21 försvann. Snart vecka 22 :) Idag är det 20+ 5 <3

Känns som det bara är jag som inte har gått så många veckor. Känns som vecka 22 snart 23 inte är så mycket jämfört med en del här inne. Är det jag som skall ha "väldigt" sent i gruppen? :p har vi någon bf lista? :) vore skoj och ha tycker jag. Någon mer som tycker det? :)

Jag är också sen :) beräknad 23 april
  • Cissi90
    snowybaby skrev 2015-12-05 10:25:54 följande:

Jag behöver era råd. När jag plussade så hade jag varit rökare i ca 15 år. Jag slutade dagen efter och har inte rökt en cigg sen dess. Min mamma och 2 systrar röker också. Jag har sen jag slutade röka mått väldigt illa av rökning, dels för gravidnäsa men säkert också för att jag varit rökare. Jag får spy känslor när jag går förbi nån som röker osv. Jag hatar att påpeka att de luktar osv för jag har ju varit rökare själv. Men min mamma röker inne, jag har bett henne att röka ute när jag kommer = samma dag. Hon har sagt att de inte är några problem och att hon självklart ska göra det. Jag har varit där ni 2 eller 3 gånger. Varje gång har hon glömt att hon ska gå ut så när jag kommer står fönster och dörrar på vid gavel och de är jätte kallt inne. De stinker rök ändå så klart och jag mår bara illa under hela vistelsen. Hur ska jag säga till henne igen? Hon tar mig inte på allvar och jag mår dåligt av lukten. Plus jag har slutat rökt för mitt barns skull. Jag kommer aldrig mer vilja åka dit varken som gravid eller med mitt barn så länge de är så här. Men jag vet att rökarna i min familj kommer tycka jag är töntig och fjantig..

Jag tycker att du borde säga att hon får komma till dig istället. Verkligen! Förklara att du inte klarar av röken just nu som är inomhus och att öppna fönster inte hjälper :)
  • Cissi90

Förstår verkligen er alla som inte trivs som gravida. Jag skäms typ för jag verkligen hatar att titta på mig själv just nu.

Är i vecka 30 och har så sjukt ont i bäckenbotten med en hemsk foglossning som bara förstör allt och jag känner mig så tung. Orkar liksom inte.. Dessutom jätte lågt järnvärde som vägrar ge med sig. Skäms att jag tycker så illa om att vara gravid, älskar ju min lilla tjej där inne i magen.

• Cissi90
    Pauliina skrev 2016-02-09 23:35:25 följande:

Jag förstår dig precis! Enda gången jag verkligen njutit av att vara gravid var med första barnet. Då kom dessa känslor när jag gått förbi bf. Men jag hatar att säga de, jag är ingen "älskar att vara gravid"/"älskar bebistiden" tjej. För mig börjar de bästa när dem rör sig, börjar prata och är mer självständiga. Fast snusa bebis är bland de bästa som finns.

Skulle byta ut dessa krämpor mot bebis vilken dag som helst!

Ja det känns som jag kommer bli bannad typ om jag säger ärligt hur det känns, mår osv. Är egentligen jätte tacksam över att få vara gravid och få barn, men hela gravid grejen är verkligen inte rolig. Folk säger typ "aaa vad jobbigt... Men du är ju glad att få barn" som om de ursäktar MIG och mitt mående för jah säger att det är jobbigt.. Jätte konstigt.
  • Cissi90

Hej allihop! Jag har haft ett sånt jäkla tryck neråt idag (och innan) och sammandragningar som gjort ont.. Är i vecka 33 snart 34.

Rörlig tjej men fixerad enligt BM. Är så jobbigt med trycket ner :/

• Cissi90

Hej allihop!

Idag slog jag i magen i handfatet (Akta er för halt golv i badrummet) är i v 35.

Allt såg bra ut, gjort CTG osv. Men, när vi gör ultraljud för att kolla till kakan osv så ser läkaren att min lilla vänt sig med huvudet upp igen.. Hon har legat ner i typ tre veckor ganska rejält. Då började läkaren prata om vändningsförsök eller kejsarsnitt om hon inte lagt sig ner igen vecka 37.

Någon som varit med om det förut? Kan ni berätta hur det känns/går till?

• Cissi90

Hej allihop!

Skriver lite i desperation just nu. Har så extremt ont i ryggen. Högra sidan av ryggslutet och på sidan. Illamående.

Vad tror ni? Foglossningen eller?

• Cissi90
    safiia skrev 2016-04-08 15:34:36 följande:

Har du hittat någon orsak?

Jag hade extremt ont i ryggen jag med. På ena sidan, väldigt ihållande men med hugg nu och då. Kunde inte vara hemma med det utan blev intagen. Dom misstänkte urinsten men det var det inte. Någon diagnos fick jag ej men jag misstänker själv att det var någon nerv i kläm. Stor bebis och liten jag+en hel del vätska. Har inte känt något sedan hon föddes.

Saltig skrev 2016-04-07 22:26:24 följande:

Vet inte. Kan det vara en nerv i kläm?

Eller så kan det vara foglossning.

Illamående har jag oxå. Är i vecka 41 nu (40+2).

Hej!

Jag tog två alvedon efter ett varmt bad och somnade stenhårt i 4 timmar efter det hade det onda släppt. Det var antagligen något som min hemska foglossning skapat tror jag.

Har bebis i säte också, så hon trycker på precis överallt så hon hade säkert lyckats slå på något som blandade sig med foglossningen.
  • Cissi90

Nu är min lilla tjej född! Hon kom mef kejsarsnitt kl 09 i morse. Så glad, så öm men gösd

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)