Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Jag hänger gärna på här! :) Vi väntar en liten 3:a, BF 20-22 mars någongång. Känns fortfarande lite overkligt, som att man inte riktigt har landat i tanken! Håller tummarna för att liten vill stanna kvar hos mig och att allt går vägen. Roligt om vi kunde följas åt!

• Smilla80
    Syoss skrev 2015-07-26 08:30:51 följande:

Någon som mår illa redan? Jag är i 4+4 och kände av det svagt i förrgår men det blev inget av det. Igår fick jag ta både postafen och plocka fram Clearblues tens-armband mot illamående. Med barn nr2 mådde jag illa tidigt men inte såhär tidigt :-/ då åt jag lergigan comp mellan v8 och 14. Kanske blir lite tidigare denna gång.

Nä det har inte kommit ännu, är i v 6+1. Men då blir man nojig för att det inte tagit sig istället :p. Har iofs andra symtom som ömma, spända bröst, en liten putmage börjar synas, är trött, gråtmild, hungrig mm. :)

När har illamåendet kommit för er andra, i vilken v? Jag kommer inte ihåg med mina andra två.. Men mådde inte så jätteilla, det var lindrigt.

Grattis MrsNG! :)
  • Smilla80

Är ledsen för din skull thess02! Tillåt dig att vara ledsen o arg, sedan hoppas jag ni får ny kraft till att ta nya tag framöver! Lycka till!

• Smilla80

Nils-Eric (roligt nick :)), Grattis till plusset! Här kommer en länk till Livsmedelsverkets kostråd för gravida: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/

Grattis till alla nyplussade! :) alltså jag mår inte nåt illa, börjar bli orolig! Borde jag inte göra det nu?! (V. 6+4). Har ju lite andra symtom men ändå. Har tid för VUL om 2 veckor, kommer då vara i v. 8+4. Hur ska man klara sig fram till dess med nerverna i behåll?!

• Smilla80
    Nils-Eric skrev 2015-07-30 10:42:02 följande:

Tack!!

Är så lycklig att tårarna rinner bara jag skriver detta!

Vill bara skrika ut nyheten :)

Har ni andra i tråden berättat för någon (förutom er respektive?)

Visst är det härligt! :) Nej, vi har inte berättat för någon ännu! Vill vänta ett tag till!
  • Smilla80
    Nystjärna skrev 2015-07-30 10:42:25 följande:

Man måste ju faktiskt inte må dåligt eller har några symptom :) Så tror inte du behöver oroa dig. :) Jag hade kraftigt illamående med kräkningar med dottern och det var inget roligt heller. Men SÅ värt det. :) <3

Jag skulle också vilja göra tidigt ul så man kan släppa lite oro och så. Men vet att de sa på mvc sist att hos dem så är de bara de som är gravida för första gången som får göra det eller de som skall göra KUB,vilket man här bara får om man är över 30 tror jag det var. Så de får jag bekosta själv isåfall då jag är 26. Men Jag hoppas ändå jag kan få göra ett tidigt ul hos min mvc när jag pratar med min bm, då hon vet min historik och hur orolig hon var. Annars skall jag göra de privat för det är så värt att få göra det och minska oron också. Vilket min man höll med om,han vet ju hur jag mådde med graviditeten med dottern så. Så får väl se när man kan boka det men måste prata med mvc först. Men när brukar man göra tidigt ul?

Sen undrar jag när ringde eller tänker ni ringa mvc? Lite rädd och ringa för tidigt. 

Tack för att du påminner mig om att det inte behöver vara någon fara! :)

Jag tänkte vänta ett par veckor till med att ringa MVC, men det går ju jättebra att ringa tidigare om du känner för det! Vilken v är du i nu igen? :) funderar också fram o tillbaka på det här med kub!
  • Smilla80
    Modesta skrev 2015-07-30 10:55:00 följande:

Jag ringde BM i förra veckan (v 6) och fick en tid för första samtal nu imorgon. De vill ha tidigt samtal här eftersom alla erbjuds KUB, så man ska ju ta ställning till om man vill göra KUB och i sådana fall boka tid.

Jag kommer med största sannolikhet göra KUB. Förra gången gjorde vi det mest för att få ett tidigt UL - nu är det lite mer blandande känslor för jag vet verkligen inte vad vi ska göra om vi får besked om kromosomavvikelser. Men jag vill ändå ha UL nu om några veckor istället för att behöva vänta till ca v 20.

Förstår, går i samma tankar. Kollar de någonting efter missbildningar också vid ultraljudet vid KUB, eller mäter de enbart nackspalten och "blundar" för resten? Man vill ju gärna veta om allt ser bra ut när man ändå gör UL.
  • Smilla80

Fin mage Ereze! Förstår att det är ett tufft beslut och hoppas på att ni kommer fram till ett beslut som känns rätt för er. Tänk er in i känslan - hur skulle ni känna er om ni behöll, och hur skulle ni känna er om ni avslutade? Låt magkänslan avgöra!

• Smilla80
    Nystjärna skrev 2015-07-30 19:52:16 följande:

Åh idag har illa månader verkligen ökat,men ändå glad att jag känner och tröttheten. Så galet trött hela dagen. Men kan ju bero på att jag gick upp 5 också pga att man var tvungen att springa och kissa och inte kunde somna om sen :p sen märkt med att brösten ömmar idag,speciellt ena och har aldrig annars ömma bröst och mörkare. Så känns mer verkligt :) så på lördag hoppas jag de är starkare, känns lite nervöst ändå ännu men försöker att inte tänka för mycket utan ändå njuta och vara glad så de inte blir som när jag väntade dottern. Samtidigt har jag varit såå svullen de 2 senaste kvällarna. Så pass svullen att de ser ut som en gravid mage. Hahaha :p

Känner igen det där med att behöva gå upp o kissa på natten/tidig morgon o sedan inte kunna somna om :-/ nu när man behöver sömnen mer än nånsin med!! :p

Just ömma bröst och svullen mage är mina symtom precis som för dig, samt trött och hungrigare än vanligt. Mår lite "kymigt" just nu men kan inte säga att det är direkt illamående... Men kanske är det på gång! Har börjat klökas lite vid tandborstningen också, så nog borde jag väl vara gravid "på riktigt"?! bara att hålla tummar och tår. Och det gör jag för er också! :)

Erese hur har det gått för er med ert beslut ni skulle ta igår? Lyckades ni bestämma er för något? Hoppas det gick bra på besöket.

Välkomna alla nya till gruppen! Roligt att kunna följas åt! :) Kul att det är allt ifrån förstföderskor till blivande fyrabarnsmammor också! jag är också mycket hellre här än på FB. Så det var ett bra initiativ frofro! :)

LisaKMB, tack för ditt pepp! Ja, ska försöka njuta av att (än så länge) må bra! :)
  • Smilla80
    Syoss skrev 2015-07-30 19:22:46 följande:

Det går inte att se så mycket annat än nackspalten på kub. Bebisen är ju inte så jättestor. De mäter längden på bebisen för att se om längden stämmer ungefär med vilken vecka men är och sen mäter de nackspalten. Inte så mycket mer. Men om de skulle se något uppenbart fel så berättar dom det, om det är något allvarligt. Annars får man vänta till RUL, som egentligen är den enda diagostiksultraljudet som alla har rätt till.

Tack så mycket för ditt svar, nu klarnade det lite!
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)