Orkar inte med mina bonusbarn! :(
Liten annan situation här men samma sak med orken...
Har en bonus på 9år som är odräglig fast på lite annorlunda vis och mamman är i en klass för sig själv. Jag och min man går på knäna och är mest irriterade bär sonen är hos oss (varannan vecka)
Han är alltså 9år gammal, kissar fortfarande i sängen och vi har med alla medel försökt hjälpa honom men mamman säger att det bara är hos oss han gör det (skitsnack, sonen säger att han kissar mer i sängen där än hos oss). Han kan kissa i sängen upp till 2 ggr per natt!!! Och det kan vara allt från 4nätter/vecka till 7nätter/vecka.
Han går i 2:an (början 3:an efter sommaren) och redan nu lägger vi ca 6 timmar i veckan på läxor, alltså att läsa en sida, räkna 2 sidor matte och lära sig 5ord i rättstavning.
Vi har flaggat för skolan om dessa problem och hade möte tsm med dem och mamman där hon totalt blånekar att sonen har problem. För det är inga problem hos henne såklart. (Fast sonen klagat till lärarna att hon tittar på tv när han läser läxan och att det blivit bättre med allt sen han flyttade till oss halva tiden i början av året)
Min man går utredning mot ADD och vi vill att sonen ska göra samma test men det vägrar mamman såklart för han har inga problem.
Såklart han har inga problem. Däremot kan han fortfarande inte klockan, inte ta egna initiativ, får hemifrån hejvilt utan varken skolväska eller tröja, han spolar fortfarande inte efter sig på toa, släcker inte lampor och väntar på att få allt serverat. Men iof så säger hans mamma fortfarande vid hämtning han har bajsat idag och han åt kl 2 så han är kanske hungrig? Amen seriöst???
Så vi får ingen hjälp med nånting och vi får på knäna av sömnbrist pga allt kissande när man kan få hjälp och med läxorna som tar upp all vaken tid...
Nu har vi inga egna barn...än... Vi jobbar på det men vet inte hur vi ska orka med. Men jg vill inte pausa mitt liv för att sonens mamma är dum i huvudet och inte kan hjälpa oss och sonen...
Sorry för långt inlägg bara skönt att det finns fler än jag/vi som ibland kräker på bonusbarnen :)
Hoppas att det bara är trotsåldern för er men att slå syskon och djur gör mig riktigt förbannad. Det ska man ha klart för sig att man inte får göra! Hade min bonus gjort nåt sånt mot våra katter så hade jag exploderat och varit dullständigt rasande för så gör man inte!
Jag föreslår att man får time out på toa eller liknande där det inte finns nåt roligt att göra så får hon skrika och vakna hur mkt hon vill men hon kommer inte ut förrän hon är lugn. Låter hemskt men det brukar inte vara så länge. Jag har själv 4 småsyskon som är mycket yngre än mig och vi har alla fått time outer tills vi kunnat uppföra oss ordentligt igen.
Lycka till!