• Rubinen

Orkar inte med mina bonusbarn! :(

Finns det fler än jag som blir totalt uttömda på energi när bonusbarnen är hos er? Jag önskar jag slapp skriva detta men kanske finns det någon där ute som känner igen sig...

Jag har två bonusbarn på 4,5 år (tvillingar) och två egna barn på 18 och 4 månader. Jag har funnits med i bilden sedan bonusbarnen var 14 månader.

Jag kan nämna att jag själv är skiljsmässobarn sedan 1 års ålder och jag vet hur det kan vara med styvföräldrar etc. Jag vill vara en bra bonusmamma.

Fram till bonusbarnen var 2 år bodde de varannan dag hos oss och varannan dag hos mamman, funkade bra. Dottern visade redan då att hon var väldigt aktiv och kunde bli väldigt arg men jag trodde ändå det var "normalt" beteende. Sonen var lugn och nöjd för det mesta.

Från 2 års ålder och tills nu bor de hos oss ca 1/3 av tiden, och med 1-2 veckors intervall. Vi bor numera 70 mil bort pga min sambos arbetsförhållande. Därav finns inget dagis åt dom när de är hos oss utan är med oss dygnet runt. Dottern har blivit mer och mer trotsig och ilsken. Sonen är betydligt mjukare i sättet även om han också kan trotsa såklart. Dottern slår sina syskon, slår vår hund, drämmer igen dörrar, skriker, får vredesutbrott, rymmer, stjäl saker, har sönder saker, kastar mat omkring sig, spottar ut mat på bordet, vägrar äta, vägrar sitta vid matbordet, vägrar klä dig, vägrar sova, räcker ut tungan åt oss vuxna etc etc Jagförsöker berömma henne när hon är duktig, men det är svårt att hitta sådana tillfällen... Bonussonen tar efter systerns beteende till viss del men använder mestadels gnäll, pip och gråt för att få uppmärksamhet. Båda barnen är extremt högljudda, gapar när de pratar, väcker mina små och ger mig huvudvärk. Jag ber dom att dämpa sig mest hela tiden men utan framgång.

Bonusbarnens mamma är väldigt fyrkantig i hennes och barnens rutiner. Jag trodde därför hon skulle bli en sträng mamma men tvärtom har det visat sig att hon kör efter normen "Vill man inte så behöver man inte".

Jag tycker barnen är bortskämda och ouppfostrade! Och dottern helt odräglig! När jag nu har två egna barn dessutom som råkar ut för hennes ilska och elakheter är jag jätterädd att mina små ska komma till skada :( Jag kan inte styra min rädsla och blir riktigt arg när bonusdottern är elak mot mina egna. Det är en sak att vara lite avundsjuk på att det finns syskon i huset men en annan att gå så långt att man slår ner en 1-åring, drämmer igen dörren till deras rum mitt framför ögonen på lillasyster så att fingrarna nästan krossas eller att ta stryptag på tvillingbrorsan och på hunden. Tänk om hon tar stryptag på sina småsyskon?!

Jag kan inte slappna av när de är hos oss, de dränerar mig fullständigt! Min sambo vet inte vad han ska göra, han orkar inte han heller. Själv är jag rätt sträng mot barnen! Jag skulle ALDRIG acceptera ett sådant beteende hos mina egna barn. Men jag har inte ork att fostra sambons barn när jag har två små egna med allt vad det innebär med sömnbrist och amning och en aktiv 1,5 åring som kräver min uppmärksamhet.

Tyvärr tar bonusbarnens mamma dottern i försvar så vi har ingen stöttning därifrån. De har en del problem med dottern även på dagis men mamman tolkar det som att dottern har ett väldigt stort behov av att visa sina känslor, och då måste vi låta henne få göra det...

Puh! Jag har inga anhöriga dit vi flyttat och undrar hur jag ska orka :(

• Svar på tråden Orkar inte med mina bonusbarn! :(
  • Minza83

4åringar har en turbulent fas.. Och kanske är det också så att din bonusdotter inte mår bra av att åka emellan såhär? Det blir kanske för mycket för henne?
    Prata med bvcs psykolog tycker jag, kostnadsfritt är det också.

Något är ju tokigt och hon behöver lite hjälp.. <3

• viseversa

Det är din sambos ansvar att ta hand om sina barn. Han får vara hemma med dom för enkelt. Och om hunden blir utsatt får ni hitta ett nytt hem till hunden där den inte blir misshandlad. Den ska inte behöva lida helt enkelt. Sen se till att vara NÄRA henne hela tiden och stoppa innan det händer. Som sagt din sambos ansvar.

• anas998

Liten annan situation här men samma sak med orken...
    Har en bonus på 9år som är odräglig fast på lite annorlunda vis och mamman är i en klass för sig själv. Jag och min man går på knäna och är mest irriterade bär sonen är hos oss (varannan vecka)
    Han är alltså 9år gammal, kissar fortfarande i sängen och vi har med alla medel försökt hjälpa honom men mamman säger att det bara är hos oss han gör det (skitsnack, sonen säger att han kissar mer i sängen där än hos oss). Han kan kissa i sängen upp till 2 ggr per natt!!! Och det kan vara allt från 4nätter/vecka till 7nätter/vecka.
    Han går i 2:an (början 3:an efter sommaren) och redan nu lägger vi ca 6 timmar i veckan på läxor, alltså att läsa en sida, räkna 2 sidor matte och lära sig 5ord i rättstavning.
    Vi har flaggat för skolan om dessa problem och hade möte tsm med dem och mamman där hon totalt blånekar att sonen har problem. För det är inga problem hos henne såklart. (Fast sonen klagat till lärarna att hon tittar på tv när han läser läxan och att det blivit bättre med allt sen han flyttade till oss halva tiden i början av året)
    Min man går utredning mot ADD och vi vill att sonen ska göra samma test men det vägrar mamman såklart för han har inga problem.
    Såklart han har inga problem. Däremot kan han fortfarande inte klockan, inte ta egna initiativ, får hemifrån hejvilt utan varken skolväska eller tröja, han spolar fortfarande inte efter sig på toa, släcker inte lampor och väntar på att få allt serverat. Men iof så säger hans mamma fortfarande vid hämtning han har bajsat idag och han åt kl 2 så han är kanske hungrig? Amen seriöst???
    Så vi får ingen hjälp med nånting och vi får på knäna av sömnbrist pga allt kissande när man kan få hjälp och med läxorna som tar upp all vaken tid...
    Nu har vi inga egna barn...än... Vi jobbar på det men vet inte hur vi ska orka med. Men jg vill inte pausa mitt liv för att sonens mamma är dum i huvudet och inte kan hjälpa oss och sonen...

Sorry för långt inlägg bara skönt att det finns fler än jag/vi som ibland kräker på bonusbarnen :)

Hoppas att det bara är trotsåldern för er men att slå syskon och djur gör mig riktigt förbannad. Det ska man ha klart för sig att man inte får göra! Hade min bonus gjort nåt sånt mot våra katter så hade jag exploderat och varit dullständigt rasande för så gör man inte!

Jag föreslår att man får time out på toa eller liknande där det inte finns nåt roligt att göra så får hon skrika och vakna hur mkt hon vill men hon kommer inte ut förrän hon är lugn. Låter hemskt men det brukar inte vara så länge. Jag har själv 4 småsyskon som är mycket yngre än mig och vi har alla fått time outer tills vi kunnat uppföra oss ordentligt igen.

Lycka till!

• Rubinen

Tack för era svar. Time out kanske vore något :) och psykolog på BVC :)

Jag har tänkt trotsålder och fas tills nu men eftersom hon varit likadan nu i minst 2 års tid så känns det som en väldigt lååååång fas... Jag önskar hennes pappa orkade vara hos barnen fysiskt hela tiden dom är här. Det är ju honom dom vill träffa när dom är här och som någon skrev hans ansvar! Jag har bett honom vara med barnen hela tiden nästa gång de kommer hit, får se hur det går. Blir det inte bättre tar jag hund och barn och flyttar, men känns som en sorglig lösning.

• Rubinen

Och till dig anas998 Lycka till med er familj, låter jobbigt! Ibland kan det kännas skönt att höra det finns fler som har det jobbigt med bonusbarn etc ;) Livet är inte alltid så lätt.

• LadyViolet

Hej!

Hur har det gått för dig/er sen sist du skrev?

Jag har inte skrivit skrivit i tråden tidigare, men jag blev ganska berörd av ditt inlägg. Jag förstår att du tycker att situationen är jobbig, jag hade inte orkat ha det så en dag. Sen tänker jag på flickan, visst barn kan ha jobbiga perioder av trots mm, men det där talar för att hon inte mår bra. Är väl inte helt otänkbart med det upplägget ni har, tänker på avståndet till den andra föräldern etc. En del barn behöver mer kontinuitet i sitt liv för att vara harmoniska.

Du försöker ju verkligen gör ditt bästa, det märks, men tyvärr är det din sambo som har det stora ansvaret här. Tycker faktiskt att det är helt sjukt hur han verkar lägga över allt ansvar på dig!? Hur kan man ens prioritera sitt jobb framför sina barn, ja sin familjs välmående.

Det kan ju ha hänt en del sen du skrev den här tråden som sagt, men där får du nog ta dig en funderare på vad för slags liv du vill ha. Jag levde tidigare i en relation där pappan till mitt barn prioriterade sitt jobb framför mig och vårt barn när jag var sjukskriven för utmattningsdepression. Vi separerade senare, det var det enda sättet att få honom att ta hand om sitt barn åtminstone på halvtid.

Svar på tråden Orkar inte med mina bonusbarn! :(