Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Anemone skrev 2015-07-16 23:45:34 följande:

Hur kan du veta om barnen du ser är friska? Tror du att alla sjukdomar syns?

Det behöver jag inte för att undra, ser jag 20 stora barn i vagn på en timme så kanske några är sjuka men de flesta inte. Svaren här i tråden visar ju rätt bra att det stämmer, många har barn i vagn länge av olika anledningar förutom sjukdom. Jag sprang inte runt och blängde på något särskilt barn utan det var mest en reflektion.
  • Studentpappa
    tobbe01 skrev 2015-07-17 07:22:04 följande:

Om man lever sitt eget liv och inte måste publicera sig med text och bild på Facebook och bli "gillad" så blir livet enormt mycket enklare. Då gör man lite som man själv känner för. Man frågar inte om lov hela tiden. 

Jag publicerar otroligt lite på Facebook så det har ingenting med min undran att göra. Däremot så har jag som regel att när jag undrar över något så frågar jag istället för att fortsätta undra.
  • Studentpappa
    tobbe01 skrev 2015-07-17 07:42:28 följande:

....och så får du klargörande svar? Vet du nu?

Jag förväntade mig inte ett samstämmigt svar utan olika anledningar, och det har jag fått ja. Vad ska man annars använda familjeliv till om inte få svar på oviktiga saker? Har det varit något viktigt hade jag sökt svaret någon annanstans
  • Studentpappa
    mammatill2rara skrev 2015-07-17 08:04:23 följande:

Nu känner jag mig träffad. I förrgår skrek en dam på mig just angående denna fråga. Jag blev som tokig. Min dotter fyllde 5 år i onsdags. Mitt svar till att vi använder vagn fortfarande är " jag gillar långpromenader, jag går till mataffären om vi inte storhandlar det blir totalt 5.5 kilometer att gå.. en långpromenad tar kanske att för mig gå en timme. Inte ens mitt 8 åring vill gå rask takt en timme

Han cyklar. Men 5 åringen? Orkar inte gå varken 5 km, eller längre sträckor. Då vägrar hon efter ett tag och vill bli buren. Så då tar vi vagnen med oss. Cykla har hon nyss lärt sig att göra utan stödhjul och än så länge får hon inte vara efter vägen för oss. ..

Men i helgen då vi var på kolMårten lämnades vagnen hemma oturligt nog var alla kärror utlånade så båda barnen gick i över 7 timmar. Närmare 8000 steg UTAN gnäll. Troligen pågrund av all distration de fann omkring sig.

De flesta barn klarar mer än var vi päron tror, skönt att det gick bra på kolmården utan vagnen
  • Studentpappa
    Monchichier skrev 2015-07-17 11:36:34 följande:

Min första fråga blir automatiskt: Hur kan du vara så säker på att barnen du såg var mellan 4-6 år? Gick du runt och frågade alla?

Då jag har två väldigt långa barn har jag alltid fått höra gliringar varför jag har barnvagn till ett så stort barn. För ja, när de varit två har båda varit lika långa som en kort fyraåring. Man kan inte alltid gå på storleken på barn.

Det är ju självklart att det är föräldrarna som är "lata", bekväma skulle jag vilja benämna det. Och det är inget fel med det, varför göra livet krångligare än vad det redan är??

Och så till sist då, varför man kör friska stora barn i vagn:

Att ha med sig en vagn till ett nöjesfält är bekvämt, man har en bekväm och lättillgänglig plats att förvara alla "nödvändiga" grejer i.

För att man kan.

Det ser bättre ut att ha en unge i vagn än att ha hen i koppel.

För att det blir lite uttjatat i längden att stanna för att titta på precis alla "vackra" stenar och pinnar som finns på marken.

Även stora barn behöver vila upp sig, speciellt med alla intryck ett nöjesfält ger med sig.

Har man ett barn som trotsar är det ett utmärkt sätt att minimera trotsattackerna på.

Av naturliga orsaker har vuxna längre ben och kan således hålla högre hastighet på sina apostlahästar. Vilket är smidigt när man ska ta sig igenom ointressanta områden.

För att djurparker inte är så himla jätteroliga och fantastiska som folk påstår. Att dra ut på tortyren genom att hålla en 4-årings tempo precis hela dagen är ett självskadebeteende.

Var skulle man annars gömma kylväskan med den kalla ölen? Orka bära liksom och i en ryggsäck skakas dem ju sönder.

Jag skulle kunna fortsätta länge, länge till. Men jag tror nog att du förstår poängen.

Nej det kan ju såklart även handlat om korta åttaåringar
  • Studentpappa
    Flygfotogen skrev 2015-07-17 11:38:28 följande:

För att det är praktiskt? Barn blir ibland trötta. Då undrar jag snarare varför man låter 3-5 åringar gå runt med napp i tid och otid så talet blir knas.

Rätt många stora i vagn hade även napp, det kanske är praktiskt?
  • Studentpappa
    jashrinah skrev 2015-07-17 12:49:16 följande:
    jag var på djurparken med min son häromveckan , fick massa sura blickar när han åkte vagn och det var till och med en sur gubbe som kommenterade om att han nog var för gammal för att åka vagn .... han fyllde 2 år i maj ....
    Oj, ja det var överdrivet. Kommentarer/gliringar överlag känns väl som rätt osunda reaktioner.
  • Studentpappa
    Monchichier skrev 2015-07-17 13:49:24 följande:

Och din kommentar (och faktiskt även gliring) i debatten i form av trådstart på FL är inte en osund reaktion för att?

Nej jag är ärligt nyfiken, sen kanske det var onödigt spydig ts men må så vara. Det är ju valfritt att gå in här och skriva, ett påhopp på stan är svårare att värja sig mot. Sen har jag hållit en trevlig ton i resten av mina inlägg, fl är en dåligt byggt forum utan möjlighet att redigera sina inlägg.
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-17 18:09:15 följande:

Så bara för att man klarar något så ska man göra det. Det är mycket jag klarar men inte gör.

Om du vill tolka inlägget så, så visst. Själv tycker jag det är roligt att bli positivt överraskad när barn klarar saker jag på förhand inte tror de klarar.
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-17 21:33:52 följande:
    Sådan var vår dotter också. Men inte gjorde det något. Hon är nu 8 år och kan gå långt och har utmärkt fysik. Tränar truppgymnastik och är mer underviktig än överviktig så jag förstår inte varför vi gjorde fel. Ingen har berättat vad det är de tycker är så farligt.
    Men ska man se till gruppen barn så är den för inaktiv idag, på individnivå finns givetvis massor med undantag. Det blir ungefär som att jag drar upp sambons farfars livsstil som ett bevis på att få ett långt liv, han var alkis men blev 96 år.

Nu tror inte jag att vagn på nöjesparken är likställt med ett stillasittande liv men retoriken är densamma. Många barn behöver helt enkelt uppmanas till rörelse.
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-17 22:43:05 följande:

Men du kan fortfarande se mig dra min dotter i vagn och dra massa felaktiga slutsatser och förfasa dig utan att veta något om mig och mina barn som individer och det stör mig.

Vilka slutsatser var felaktiga? Du sa ju själv att hon var lat och du bekväm? Det var väl vad jag undrade i ts.

Om man ser ett "fenomen" som avviker från sin egen verklighet är det väl rätt naturligt att undra över det? Skulle jag åka till Skövde och helt plötsligt åkte alla ungdomar moped utan hjälm skulle jag bli lika förvånad över det då det är ovanligt.
  • Studentpappa
    pringles skrev 2015-07-18 07:02:54 följande:

Vem har rätt att döma andra människor och framför allt barn? Finns sjukdomar som inte syns. Min son är 4,5 och är ordinerad av läkare att åka vagn fast det inte syns på honom att han har en höft sjukdom. Får ibland sura blickar från såna som tycker att vi bara är lata föräldrar. ???? hade gärna sluppit den förbaskade vagnen men tyvärr är det ett hjälpmedel för våran son för att han ska få ett så bra liv i framtiden. Tänk på detta innan ni dömer andra!!!!! Idag får man inte vara annorlunda. Varför jag hittade hit är för att hitta en vagn som klarar över 15 kg. Det är mitt problem. Någon här som vet någon smidig lättkörd vagn som klarar mer ca 35 kg?

Jag dömer ingen utan undrar vilka anledningar det finns över de som kör friska stora barn i vagn. Sjuka barn är ju en självklarhet, orsakerna är givetvis många och det var det jag var intresserad av att höra några av dem. 
  • Studentpappa
    sextiotalist skrev 2015-07-18 07:24:57 följande:

Men i din trådstart förutsatte du en massa som visade att du hade redan en bestämd uppfattning varför eller hur?

Sedan refererade du till ett tillfälle (nöjespark) då fler än vanligt tog vagnen

Ja den var onödigt spydig och det har jag lagt till. Men det var ju ändå av ren lathet en del använde vagnen så fel var det väl inte. Min undran var ändå över olika anledningar, rätt självklara men ändå. Ibland kan man få en aha-uppevelse av andras lifehacks som ändå inte behöver vara raketforskning. Men i detta fall har den uteblivit.
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-18 08:26:52 följande:

Ja jag är lat. Orkar inte med tjat. Men har uppfostrat två barn idag 8 och 11 år utan att på något sett misslyckas. De två vältränade snälla och omtänksamma individer som klarar sig utmärkt i skolan och är populära bland kompisar. Klassens snällaste kille kallar hans kompisars föräldrar honom. Både grov och finmotoriken sitter. Båda har fått sluta med vagn när de velat och samma med blöja. Vagn sluta de med vid 5 (dottern sluta först vid 1,5 men börja sedan igen) blöja sluta de med vid 3 och 3 månader samt vid 2,5.

Vad skönt
  • Studentpappa
    tobbe01 skrev 2015-07-18 17:56:34 följande:
    .....fast i min värld så är de lataste föräldrarna de som "avblöjar" snabbt och säljer sittvagnen när bebbe är två. Vi njöt av våra småttingar och lät dem vara bebisar och småbarn och vi hade ingen brådska öht. 
    Idag "avblöjar" man ju senare än tidigare enligt ett inslag nyligen i tv, 80-talet var 1 år normalt, 90-talet 2 år osv. Idag var det 4 år och stora blöjor har aldrig sålt så bra. Så det bör då varit vanligare förr med lata "avblöjare"?

Detta sågs dock som ett problem.
  • Studentpappa
    tobbe01 skrev 2015-07-19 08:28:24 följande:

Okej. Märkligt. Jag tror inte det är så många normala fyraåringar som har blöja på dagtid........men däremot tänker jag att man kanske använder nattblöja?

Det relaterades till för bekväma blöjor, stressade föräldrar som inte hade tid etc. Verkade främst vara ett storstadsproblem, men det kan ju ha att göra med samma gamla vanliga.

Nu dags för vädret Södermalm får regnskurar idag, i söderort växlande molnighet, och i västerort regnar det. Skåne får regn och i norrland växlande.

Inslaget finns säkert på tv4play. Det är inget jag känner igen heller, men sambon som är fskl har pratat en del om stora barn med blöja. Det är ju problem på en storbarnsavdelning där man normalt inte har skötbord och tiden inte direkt är anpassad till blöjbarn.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)