Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Som jag skrivit tidigare så har båda mina barn fått sluta med vagn när de själva önskat. De har inte fått men av det. Sonen springer snabbast i klassen och dottern går kvar på truppgymnastiken hon börja med när hon var tre. Båda var runt fem när de valde att helt lägga bort vagnen.

• gbgumman

Lägger till
    Ja lite lat är jag allt.

• gbgumman
    sextiotalist skrev 2015-07-16 09:00:42 följande:
    Jag anser att man borde vara mer lat och bekväm. Jag tror det är bra för folkhälsan
    Det har blivit mitt motto också. När folk frågar varför jag inte jobbar heltid svarar jag att det är skönt att inte göra det.

Försöker göra livet så enkelt som möjligt.
    Skaffar inte fler barn än jag orkar med
    Jobbar inte mer än jag behöver.
    Lagar mat från grunden när lusten infaller tar halvfabrikat eller hämtar hem mer från restaurang när jag inte orkar.
    Säger nej till chefen när hon vill att jag ska göra något uppdrag jag inte vill.

Det konstiga är att jag har fått mer respekt från omgivningen sedan jag började säga nej.

Dock säger jag alltid ja om det känns bra. Vilket det ofta gör när jag inte är uttröttad av massa felprioriteringar. Hamna i en livskris när mitt äldsta barn var runt 1,5 år och när jag tog mig ut detta bestämde jag för aldrig mer onödiga konflikter eller liknade.
  • gbgumman
    Studentpappa skrev 2015-07-16 08:55:54 följande:
    Haha ja, det är lite lustigt. Jag är nog en av de som gärna anser det emellanåt, samtidigt som jag har en robotgräsklippare och anlitar städhjälp.. smile2.gif
    Skulle lätt köpa en sådan gräsklippare. Ska bygga hus nu sö kanske blir det en om några år. Städa tycker jag än är rätt kul och avkopplande.
  • gbgumman
    tobbe01 skrev 2015-07-16 19:37:23 följande:
    Och å andra sidan.....vari finns det "idealistiska" i att barn över typ fem år inte får åka vagn?
    Jag tycker det är helt ok (och rätt skönt) att inte ha en idealisk unge. En vanlig härlig skitunge med egen vilja är underbart att ha.
  • gbgumman
    Studentpappa skrev 2015-07-17 08:10:44 följande:
    De flesta barn klarar mer än var vi päron tror, skönt att det gick bra på kolmården utan vagnen smile1.gif
    Så bara för att man klarar något så ska man göra det. Det är mycket jag klarar men inte gör.
  • gbgumman
    Monchichier skrev 2015-07-17 18:21:02 följande:
    Men vad då? Så du menar alltså på fullt allvar att du har mage att vara så lat och bekväm att du struntar i att gå till jobbet till fots när det faktiskt är något som du skulle klara av.
    Vad har du att säga till ditt försvar?
    Erkänner. Tar bussen på morgonen. Ja vet det är illa. Hade jag haft körkort hade jag nog tagit bilen. Hade nog även kört mina barn till vissa platser. För kör barn till ställen är det väl ingen som gör. Absolut inte de utan vagn. De vandrar till fots. Kanske campar man på vägen.
  • gbgumman
    elvira78 skrev 2015-07-17 21:30:18 följande:

Vår dotter 4,5 år är väldigt lat och går i slow motion om hon måste gå - därför blir det ofta vagn - vi har helt enkelt inte tiden....

Sådan var vår dotter också. Men inte gjorde det något. Hon är nu 8 år och kan gå långt och har utmärkt fysik. Tränar truppgymnastik och är mer underviktig än överviktig så jag förstår inte varför vi gjorde fel. Ingen har berättat vad det är de tycker är så farligt.
  • gbgumman
    Studentpappa skrev 2015-07-17 22:08:17 följande:
    Men ska man se till gruppen barn så är den för inaktiv idag, på individnivå finns givetvis massor med undantag. Det blir ungefär som att jag drar upp sambons farfars livsstil som ett bevis på att få ett långt liv, han var alkis men blev 96 år.

Nu tror inte jag att vagn på nöjesparken är likställt med ett stillasittande liv men retoriken är densamma. Många barn behöver helt enkelt uppmanas till rörelse.
    Men du kan fortfarande se mig dra min dotter i vagn och dra massa felaktiga slutsatser och förfasa dig utan att veta något om mig och mina barn som individer och det stör mig.
  • gbgumman
    Broom skrev 2015-07-17 22:44:32 följande:
    Men nu vet vi ju att du är lat. Och säkert dina ungar också. 
    Jag är lat när det kommer till tjat. Men jag gymmar två gånger i veckan och löptränar (mellan 7-10 km) på helgen.
  • gbgumman
    Studentpappa skrev 2015-07-17 22:54:21 följande:
    Vilka slutsatser var felaktiga? Du sa ju själv att hon var lat och du bekväm? Det var väl vad jag undrade i ts.

Om man ser ett "fenomen" som avviker från sin egen verklighet är det väl rätt naturligt att undra över det? Skulle jag åka till Skövde och helt plötsligt åkte alla ungdomar moped utan hjälm skulle jag bli lika förvånad över det då det är ovanligt.
    Ja jag är lat. Orkar inte med tjat. Men har uppfostrat två barn idag 8 och 11 år utan att på något sett misslyckas. De två vältränade snälla och omtänksamma individer som klarar sig utmärkt i skolan och är populära bland kompisar. Klassens snällaste kille kallar hans kompisars föräldrar honom. Både grov och finmotoriken sitter. Båda har fått sluta med vagn när de velat och samma med blöja. Vagn sluta de med vid 5 (dottern sluta först vid 1,5 men börja sedan igen) blöja sluta de med vid 3 och 3 månader samt vid 2,5.
  • gbgumman
    Vestra skrev 2015-07-18 15:07:32 följande:

Har inte läst tråden. Men gissar att svaren är liknande som dom brukar. Vår numera 4 åriga tjej slutade med vagn vid 2½ års ålder. Hon har alltid vägrat vagn i princip. Men vid 2½ satt hon inte i vagnen mer. Och sedan dess har hon gått, gått och åter gått. Hon gick 5-6 kilometer/dagen utan problem redan då. Och det är inte mindre nu. Går, cyklar, springer, sparkcyklar.

Men jag tror många ggr att föräldrarna är lata. Det är ursäkter som att det inte hinns att barnen ska gå osv. Men min 4 åring går i vuxet normaltempo, så för mig är det främmande att tiden inte finns.

Det finns 5 åringar på hennes förskola som åker vagn. Lata föräldrar!

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
    Jag har hört att det finns de som kör sina barn i bil till förskolan
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2015-07-18 17:59:14 följande:
    Än värre, vilket jag ser dagligen, föräldrar som har sina barn i cykelvagnar och tala inte om när de dessutom har en elcykel.
    Lata människor . De borde krypa hela vägen. Cykel vilken genväg.
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2015-07-18 18:02:20 följande:
    Jag är inte sen att hålla med. Min erfarenhet är samma som din. Det var helt ok att gå vagn länge förut
    Samma här. Jag tycker det är hemskt hur snabbt barn måste växa upp. Lider med min dotter som inte längre vill byta om utan handduk runt sig på stranden. Bara 8 år och redan tonåring. nä jag gör allt för att barnet i dem ska få leva i dem så länge som möjligt. Man är barn så kort tid och vuxen så länge. Jag har alltid sett till att barnen rört på sig mycket. Har aldrig förstått varför motionen måste ske 6:30 på morgonen.
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2015-07-18 18:15:48 följande:
    Fast det där med bad har jag inte sett som något fprcerad uppväxt. Min grabb har aldrig gillat att vara naken bland främmande personer så han har redan som 2-3-åring velat byta om för sig själv

Jag var likadan, mina syskon inte alls
    Just här är det inte så. Tyvärr. Och detta är bara ett exempel.
  • gbgumman
    Vestra skrev 2015-07-18 22:56:25 följande:
    Jo visst, men har man tiden att ta vagnen och GÅ så kan man låta sin 5 åring gå själv, eller cykla.

Är inte samma jämförelse med en förälder som ska vara på jobbet 30 minuter senare och har 2 mil till jobbet.

Eller vad anser du?
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
    Anser inget då jag inte har körkort.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)