Inlägg från: Vestra |Visa alla inlägg
  • Vestra

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Har inte läst tråden. Men gissar att svaren är liknande som dom brukar. Vår numera 4 åriga tjej slutade med vagn vid 2½ års ålder. Hon har alltid vägrat vagn i princip. Men vid 2½ satt hon inte i vagnen mer. Och sedan dess har hon gått, gått och åter gått. Hon gick 5-6 kilometer/dagen utan problem redan då. Och det är inte mindre nu. Går, cyklar, springer, sparkcyklar.

Men jag tror många ggr att föräldrarna är lata. Det är ursäkter som att det inte hinns att barnen ska gå osv. Men min 4 åring går i vuxet normaltempo, så för mig är det främmande att tiden inte finns.

Det finns 5 åringar på hennes förskola som åker vagn. Lata föräldrar!

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    tobbe01 skrev 2015-07-18 15:15:36 följande:
    Nja jag håller inte med. Att skjutsa sitt barn i vagn är väl MER ansträngande än att barnet går? Vi hade som sagt med oss vagnen tills barnen blev i sexårsåldern som en backup och ngt att packa fika och kläder på. När man varit på tivoli länge och åkt en massa karuseller och ätit sockervadd och allt äckligt som finns så kan det vara skönt att få lägga sig en stund i en vagn och bara koppla bort allt och vila. I vår familj är vi idoga motionärer allihop så det har inte med lathet att göra utan mer insikten om behovet av psykisk återhämtning.
    Jag syftar väl i allmänhet till vardagen här. Vid speciella saker är det såklart annorlunda. Även om inte just vi haft vagn med oss. Men är man på liseberg eller annat ställe med ett par barn är det smidigt av de skäl du nämner. Vår tjej sov aldrig på dagen efter hon fyllt 2. Så vi behövde den inte av den anledningen heller. Annars hade vi säkert också haft med den som en viloplats när vi var iväg hela dagarna.

Men att trycka ner en 3-5 åringen i vagnen när man ska gå en liten runda i ett shoppingcentra, en tur till affären, förskolan eller vad man nu gör är för mig ett tecken på lata föräldrar. För visst hade det gått snabbare många ggr med en 3 åring och sätta ner henne i vagnen och ta sig till affären för att handla lite snabbt.  För det tar tid att upptäcka saker längs vägen ibland också.

Många föräldrar tror nog att deras barn är små bebisar långt upp i förskoleåldern. Dottern kan ha kompisar hemma som leker, springer cyklar osv. Sedan kommer mamma eller pappa och hämtar med vagnen, barnen blir direkt som små bebisar och pratar gnälligt och mamma/pappa behandlar dom precis så. Dom blir påklädda, fast dom 30 minuter tidigare gjorde allt själva.

Tror ofta att föräldrar underskattar eller helt enkelt skiter i hur barnen är faktiskt. Dom ser dom som små fast dom är så mycket större. Ja, även tvärtom också såklart. Men det är en annan diskussion.
  • Vestra
    sextiotalist skrev 2015-07-18 15:56:50 följande:
    Och lata föräldrar (= de gör inte som jag gör) är absolut de värsta föräldrar.

Ja, jag erkänner jag är lat ibland och har även varit det när grabben var liten.

Men det kommer jag fortfarande vara ibland.

Mer lättja åt folket
    Finns många bra föräldrar som inte gör som jag gör. Tror även att alla föräldrar tar genvägar och underlättar i vissa lägen.
    Men nu handlade det om barn över 4 år som åker barnvagn.
  • Vestra
    tobbe01 skrev 2015-07-18 15:35:28 följande:
    Okej! Ja jag skulle nog vilja påstå att det är vanligare att föräldrar överskattar sina barn och vill göra dem äldre? Ettåringar i skinnpaj och 11-åriga tjejer med smink etc etc etc
    Tror att det går ganska jämnt upp där faktiskt.
  • Vestra
    gbgumman skrev 2015-07-18 17:53:22 följande:
    Jag har hört att det finns de som kör sina barn i bil till förskolan
    Jo visst, men har man tiden att ta vagnen och GÅ så kan man låta sin 5 åring gå själv, eller cykla.

Är inte samma jämförelse med en förälder som ska vara på jobbet 30 minuter senare och har 2 mil till jobbet.

Eller vad anser du?
  • Vestra
    sextiotalist skrev 2015-07-19 07:50:28 följande:
    Jag anser att man ska strunta i hur folk transporterar sina barn så länge man själv inte påverkas.

Om du läser svaren så är det ofta pga praktiska skäl vagnen används
    Tycker att man har rätt att ha åsikter och tankar om det mesta. Och liksom du har jag en åsikt angående stora barn i barnvagn. Det är bara det att våra åsikter går i sär, vilket är hela grejen med ett debattforum. Att olika åsikter möts och en debatt i ämnet uppstår.

Jag har även skrivit att jag köper anledningar som att vara på nöjespark hela dagen med ett barn som behöver vila sig i vagnen osv. Men i verkligheten så är det ju flera barn 4+ som sitter i vagnen istället för att gå i helt vanliga situationer.
    Och ska jag vara ärlig så vet jag inte något barn 4+ som faktiskt vilar på dagen. Men det finns ju såklart, även om jag inte känner till något.

Kanske är det fel benämning att benämna föräldrarna som lata, men något är det ju som gör att dom inte fattar att deras barn faktiskt klarar av att gå till affären, lekplatsen what ever. Och för förtydligandet syftar jag såklart på friska barn.
  • Vestra
    sextiotalist skrev 2015-07-19 14:59:41 följande:
    När det gäller barn som kan sova middag. Med ett väldigt morgonpiggt barn så är det inte ovanligt.

Även en vuxen kan känna sig småseg om man är uppe sedan fem.

Ja, vårt barn sov middag även efter fyra, speciellt vid dagsäventyr. Eftersom vi ofta åkte kollektivt så somnade han till i vagnen istället för bilen
    Ja, men då är det väl perfekt med vagn. Men det var ju inte detta jag pratade om.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)