tobbe01 skrev 2015-07-18 15:15:36 följande:
Nja jag håller inte med. Att skjutsa sitt barn i vagn är väl MER ansträngande än att barnet går? Vi hade som sagt med oss vagnen tills barnen blev i sexårsåldern som en backup och ngt att packa fika och kläder på. När man varit på tivoli länge och åkt en massa karuseller och ätit sockervadd och allt äckligt som finns
så kan det vara skönt att få lägga sig en stund i en vagn och bara koppla bort allt och vila. I vår familj är vi idoga motionärer allihop så det har inte med lathet att göra utan mer insikten om behovet av psykisk återhämtning.
Jag syftar väl i allmänhet till vardagen här. Vid speciella saker är det såklart annorlunda. Även om inte just vi haft vagn med oss. Men är man på liseberg eller annat ställe med ett par barn är det smidigt av de skäl du nämner. Vår tjej sov aldrig på dagen efter hon fyllt 2. Så vi behövde den inte av den anledningen heller. Annars hade vi säkert också haft med den som en viloplats när vi var iväg hela dagarna.
Men att trycka ner en 3-5 åringen i vagnen när man ska gå en liten runda i ett shoppingcentra, en tur till affären, förskolan eller vad man nu gör är för mig ett tecken på lata föräldrar. För visst hade det gått snabbare många ggr med en 3 åring och sätta ner henne i vagnen och ta sig till affären för att handla lite snabbt. För det tar tid att upptäcka saker längs vägen ibland också.
Många föräldrar tror nog att deras barn är små bebisar långt upp i förskoleåldern. Dottern kan ha kompisar hemma som leker, springer cyklar osv. Sedan kommer mamma eller pappa och hämtar med vagnen, barnen blir direkt som små bebisar och pratar gnälligt och mamma/pappa behandlar dom precis så. Dom blir påklädda, fast dom 30 minuter tidigare gjorde allt själva.
Tror ofta att föräldrar underskattar eller helt enkelt skiter i hur barnen är faktiskt. Dom ser dom som små fast dom är så mycket större. Ja, även tvärtom också såklart. Men det är en annan diskussion.