Inlägg från: Monchichier |Visa alla inlägg
  • Monchichier

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Min första fråga blir automatiskt: Hur kan du vara så säker på att barnen du såg var mellan 4-6 år? Gick du runt och frågade alla?
    Då jag har två väldigt långa barn har jag alltid fått höra gliringar varför jag har barnvagn till ett så stort barn. För ja, när de varit två har båda varit lika långa som en kort fyraåring. Man kan inte alltid gå på storleken på barn.

Det är ju självklart att det är föräldrarna som är "lata", bekväma skulle jag vilja benämna det. Och det är inget fel med det, varför göra livet krångligare än vad det redan är??

Och så till sist då, varför man kör friska stora barn i vagn:

Att ha med sig en vagn till ett nöjesfält är bekvämt, man har en bekväm och lättillgänglig plats att förvara alla "nödvändiga" grejer i.
    För att man kan.
    Det ser bättre ut att ha en unge i vagn än att ha hen i koppel.
    För att det blir lite uttjatat i längden att stanna för att titta på precis alla "vackra" stenar och pinnar som finns på marken.
    Även stora barn behöver vila upp sig, speciellt med alla intryck ett nöjesfält ger med sig.
    Har man ett barn som trotsar är det ett utmärkt sätt att minimera trotsattackerna på.
    Av naturliga orsaker har vuxna längre ben och kan således hålla högre hastighet på sina apostlahästar. Vilket är smidigt när man ska ta sig igenom ointressanta områden.
    För att djurparker inte är så himla jätteroliga och fantastiska som folk påstår. Att dra ut på tortyren genom att hålla en 4-årings tempo precis hela dagen är ett självskadebeteende.
    Var skulle man annars gömma kylväskan med den kalla ölen? Orka bära liksom och i en ryggsäck skakas dem ju sönder.

Jag skulle kunna fortsätta länge, länge till. Men jag tror nog att du förstår poängen.
  • Monchichier
    Studentpappa skrev 2015-07-17 12:57:45 följande:
    Oj, ja det var överdrivet. Kommentarer/gliringar överlag känns väl som rätt osunda reaktioner.
    Och din kommentar (och faktiskt även gliring) i debatten i form av trådstart på FL är inte en osund reaktion för att?
  • Monchichier
    Studentpappa skrev 2015-07-17 12:29:59 följande:
    Nej det kan ju såklart även handlat om korta åttaåringar
    Den enda invändningen där. Jomensåatt...
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-17 16:20:03 följande:

Svenska barn i allmänhet är bortskämda, supercurlade latmaskar jämför med t ex schweiziska barn där en normal femåring kan promenera en mil i rask takt eftersom de tränas att gå från unga år. I Sverige låter vi ungarna åka vagn till dess de börjar skolan eftersom de blir så trötta av att gå. Och så undrar vi varför barnfetman ökar i Sverige? Till detta kommer att man åker gratis på bussen, i Stockholm iaf, när man har vagn med sig, vilket gör att både mammor och barn kan spara pengar och energi genom att låta stora barn åka vagn och ta upp en massa plats för vanliga människor på överfulla bussar. Min dotter som är åtta år gör stora ögon när hon ser stora barn åka buss och undrar om det är något fel på dem. Då brukar jag säga att det inte är fel på barnen utan på deras föräldrar!

Nu antar jag att du är en sådan där som aldrig ägt en barnvagn i hela ditt liv. Att du istället bar din dotter i sjal hela tiden. Att ditt barn aldrig använde varken blöja, napp, nappflaska, haklapp, barnstol, pipmugg, barnbestick och liknande saker som förenklar livet med småbarn. Eller att du hellre dör än använder elvisp, diskmaskin, dammsugare, bil och bara använder kontanter (för det är bara supercurlat att ha ett bankkonto) eftersom allt annat bara är lathet.
    Jag antar också att du aldrig handlar din mat i mataffären utan odlar och föder upp allt själv. För allt annat är ju bara bortskämt, jämfört med t ex nomaderna i Mongoliet där de faktiskt lever som de lär.
  • Monchichier
    gbgumman skrev 2015-07-17 18:09:15 följande:
    Så bara för att man klarar något så ska man göra det. Det är mycket jag klarar men inte gör.
    Men vad då? Så du menar alltså på fullt allvar att du har mage att vara så lat och bekväm att du struntar i att gå till jobbet till fots när det faktiskt är något som du skulle klara av.
    Vad har du att säga till ditt försvar?
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-17 18:38:32 följande:
    Hahahaha, du är ju riktigt kul! Nej, jag hade verkligen ingen sjal, använder aldrig kontanter, älskar att fräsa runt i min SUV, men då jag rest mycket med min dotter främst i Europa och Kina/Hong Kong kan jag konstatera att vagn för barn som kan gå själva är en väldigt svensk företeelse. Schweiziska treåringar förväntas kunna gå själva upp till 2,5 km till skolan varje morgon. De barnen är inte ett dugg annorlunda än våra. De är bara vana och tränade att gå. För det gör man där. Punkt. Och på helgen åker hela familjen upp i bergen och vandrar tillsammmans. En livsstilsfråga alltså snarare än faktisk fysisk kapabilitet
    Jag har faktiskt lite svårt att se vad din slutpoäng är. Är det att vi har olika kulturer? Alla är vi olika? Vi dricker ofantligt mycket mer mjölk här i norden än någon annanstans. I göteborg fiskar man sill och i stockholm strömming.
    Vem/vad är det som säger att det ena är mer rätt en det andra?

Eller känner du ett stort behov av bekräftelse på att du är så otroligt mer världsvan än alla andra tråkiga svenssons som knappt tar en charter till kreta på somrarna? Och du som minsann vet hur riktiga barn ska uppföra sig och hur man uppfostrar barn på schweiziskt sätt vill se att svenska barn ska kunna skillnaden på chablis och chardonnay?
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-17 20:02:57 följande:
    Förvisso är jag mer världsvan än merparten av svenska folket men det är inte det som är min poäng. Poängen är att svenska barn har napp, blöjor och åker vagn upp i förskoleåldern därför att svenska föräldrar och det svenska samhället i allmänhet uppenbarligen tycker att det är fullt acceptabelt till skillnad från föräldrar i de flesta andra europeiska länder.
    Förlåt, men upp i förskoleåldern?
    Är det inte fullt normalt ändå att en ettåring har både blöja, napp och åker vagn?

I ett annat europeiskt land, Frankrike, tycker föräldrar är det fullt acceptabelt att använda sig av aga som uppfostringsmetod.
    Sorry, men argumentet "men de andra gör så" och "alla andra får" har aldrig funkat. Och vad som är kutym i andra länder är ganska irrelevant i frågan faktiskt.
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-17 20:12:44 följande:

Kollade just med min kollega som bor i Italien. Inga nappar, vagn till dess att man själv kan gå och blöjor fram till dess att man själv kan sitta på potta/toalett. Så Sverige är nog minst sagt unikt med att föräldrar accepterar och uppmuntrar vagnåkande ända upp i förskoleåldern!

Det må så vara. Och Sverige är relativt unikt med lång föräldraledighet och hög föräldrapenning också.
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-17 20:26:37 följande:
    Och det är ju någonting att vara stolt över. Men du kan väl inte på fullt allvar mena att det ligger någonting positivt i att svenska barn i förskoleåldern åker vagn och har napp och blöja som småbarn?!
    Jag känner ett behov av att specificera definitionen av "barn i förskoleålder" . Det är en ganska stor skillnad på en ettåring och en femåring.
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-17 20:26:37 följande:
    Och det är ju någonting att vara stolt över. Men du kan väl inte på fullt allvar mena att det ligger någonting positivt i att svenska barn i förskoleåldern åker vagn och har napp och blöja som småbarn?!
    Du tror inte att det är på grund av att vi har möjligheten att vara hemma med våra barn så länge som vi behandlar våra barn som just barn och inte som små vuxna som de gör i större utsträckning söder om Sverige?
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-17 21:05:56 följande:
    Var och en blir salig på sin fason. Jag har fostrat en självständig, begåvad, försigkommen ung dam med mycket skinn på näsan genom att respektera och uppmuntra hennes intellekt och utmana henne att tänj sina gränser för vad hon klarar. Och det åstadkommer man knappast genom att behandla sin femåring som en två, treåring med blöjor napp och vagn.

Men jag tror att det är bäst att vi sättet streck i debatten här eftersom vi har så fundamentalt olika syn på barnuppfostran.
    Men vem tycker att det är normalt att en frisk femåring springer omkring med napp och blöja???
    Hur många sådana barn har du helt ärligt stött på?

Jag tycker allt att du förstorar och överdriver ganska grovt nu.
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-18 10:31:26 följande:

Så jag hävdar nog att vi är ganska unika i Sverige. Franska barn i femårsåldern springer inte och gapar och skriker inte så som svenska barn gör. De kan sitta stilla som tända ljus vid ett matbord under en lång middag.

När barnaga var en självklar uppfostringsmetod här i Sverige satt även de som tända ljus hela tiden.
    Som tur är förändras saker med tiden och det kommer det göra även i Frankrike och resten av de "sofistikerade" länderna.

Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)