Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Studentpappa skrev 2015-07-15 22:29:27 följande:

Ska man gå 4km till förskolan är det en helt annan sak, men inne på en inte gigantisk nöjespark måste ett friskt barn orka gå själv. Vår treåring (snart fyra) gick då själv hela dagen utan problem och hon är inget motoriskt freak direkt. 

Jag tror dock inte på att barnen inte klarar det, utan att det mer är päronen som är de bekväma. 

Och vår helt friska treåring vaknade alltid mellan fem och halvsex varje morgon och behövde en tupplur senare på dagen.

Men jag kan tänka mig tretusen olika orsaker till. Men just när det gäller nöjesparker så kan jag tänka mig ett huvudsyfte. Man vill ha en dag med så lite onödiga konflikter som det går, att ha en vagn med så även en fyraåring kan få sitta en stund samtidigt som man passar på att förflytta sig en bit kan vara en väldigt bra orsak till att ha en vagn (och när den inte är upptagen av barnet så kan man lägga saker i vagnen) och man får som förälder både vara bekväm och lat ibland.
  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2015-07-16 08:23:43 följande:

Så kan det säkert vara, jag undrar mest varför och då är det ju alltid bra att få höra anledningarna. Jag kan ju inte fråga som direkt då kan det bli dålig stämning

Det är väl för att man sett liknande trådar och alltid med kommentaren att mitt barn går gärna fem km sedan kommer det klassiska tillägget. Lat och bekväm. Det är tydligen det sämsta man kan vara som förälder, bekväm
  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2015-07-16 08:55:54 följande:

Haha ja, det är lite lustigt. Jag är nog en av de som gärna anser det emellanåt, samtidigt som jag har en robotgräsklippare och anlitar städhjälp..

Jag anser att man borde vara mer lat och bekväm. Jag tror det är bra för folkhälsan
  • sextiotalist
    Miafiastina skrev 2015-07-17 21:05:56 följande:

Var och en blir salig på sin fason. Jag har fostrat en självständig, begåvad, försigkommen ung dam med mycket skinn på näsan genom att respektera och uppmuntra hennes intellekt och utmana henne att tänj sina gränser för vad hon klarar. Och det åstadkommer man knappast genom att behandla sin femåring som en två, treåring med blöjor napp och vagn.

Men jag tror att det är bäst att vi sättet streck i debatten här eftersom vi har så fundamentalt olika syn på barnuppfostran.

Jag är mor till en snart myndig son, som är självständig, skinn på näsan (lite för mycket ibland) trots att ni använde vagn länge, hade blöjor länge, drack välling länge, hade napp länge.

Han var mer självständig än många jämnåriga redan i lågstadiet.
  • sextiotalist
    Broom skrev 2015-07-17 22:44:32 följande:

Men nu vet vi ju att du är lat. Och säkert dina ungar också. 

Om jag har förstått gbgmamms (efter att läst flera av hennes svar i många trådar) så må hon välja i andras ögon "lata" lösningar, men jag skulle säga smara lösningar, inte alltid de valen jag själv skulle göra, men med all säkerhet den lösningen som passar deras familj.

Själv så valde vi bil i sista hand, och jag blev ofta full i skratt när någon ondgjorde sig över den lata föräldern med vagn.

Den lata föräldern hade åkt kollektiv med tre byten, den som gnällde över den lata föräldern hade tagit bilen
  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2015-07-18 07:19:42 följande:

Jag dömer ingen utan undrar vilka anledningar det finns över de som kör friska stora barn i vagn. Sjuka barn är ju en självklarhet, orsakerna är givetvis många och det var det jag var intresserad av att höra några av dem. 

Men i din trådstart förutsatte du en massa som visade att du hade redan en bestämd uppfattning varför eller hur?

Sedan refererade du till ett tillfälle (nöjespark) då fler än vanligt tog vagnen
  • sextiotalist
    Vestra skrev 2015-07-18 15:07:32 följande:

Har inte läst tråden. Men gissar att svaren är liknande som dom brukar. Vår numera 4 åriga tjej slutade med vagn vid 2½ års ålder. Hon har alltid vägrat vagn i princip. Men vid 2½ satt hon inte i vagnen mer. Och sedan dess har hon gått, gått och åter gått. Hon gick 5-6 kilometer/dagen utan problem redan då. Och det är inte mindre nu. Går, cyklar, springer, sparkcyklar.

Men jag tror många ggr att föräldrarna är lata. Det är ursäkter som att det inte hinns att barnen ska gå osv. Men min 4 åring går i vuxet normaltempo, så för mig är det främmande att tiden inte finns.

Det finns 5 åringar på hennes förskola som åker vagn. Lata föräldrar!

Och lata föräldrar (= de gör inte som jag gör) är absolut de värsta föräldrar.

Ja, jag erkänner jag är lat ibland och har även varit det när grabben var liten.

Men det kommer jag fortfarande vara ibland.

Mer lättja åt folket
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2015-07-18 16:21:21 följande:

....men på vilket sätt är föräldrar lata när de skjutsar sina större barn i vagn? Det är väl jobbigare än att de går själv? Den lataste föräldern i min värld är den som tvingar sin tvååring att stappla i snömodd för att det är så bökigt att ta med vagnen.

Jag skulle lagt till en smiley. Jag tycker det är helt ok med vagn även till en fyraåring. Och jag ogillar när man använder latkortet.

Jag håller med, det som många kallar för lättja (vagn, blöjor länge etc) är ofta något som inte alltid är den genaste vägen, men ofta mindre konflikter. Med envisa och viljestarka barn så väljer man konflikterna.
  • sextiotalist
    gbgumman skrev 2015-07-18 17:53:22 följande:

Jag har hört att det finns de som kör sina barn i bil till förskolan

Än värre, vilket jag ser dagligen, föräldrar som har sina barn i cykelvagnar och tala inte om när de dessutom har en elcykel.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2015-07-18 17:56:34 följande:

.....fast i min värld så är de lataste föräldrarna de som "avblöjar" snabbt och säljer sittvagnen när bebbe är två. Vi njöt av våra småttingar och lät dem vara bebisar och småbarn och vi hade ingen brådska öht. 

Jag är inte sen att hålla med. Min erfarenhet är samma som din. Det var helt ok att gå vagn länge förut
  • sextiotalist
    gbgumman skrev 2015-07-18 18:09:44 följande:

Samma här. Jag tycker det är hemskt hur snabbt barn måste växa upp. Lider med min dotter som inte längre vill byta om utan handduk runt sig på stranden. Bara 8 år och redan tonåring. nä jag gör allt för att barnet i dem ska få leva i dem så länge som möjligt. Man är barn så kort tid och vuxen så länge. Jag har alltid sett till att barnen rört på sig mycket. Har aldrig förstått varför motionen måste ske 6:30 på morgonen.

Fast det där med bad har jag inte sett som något fprcerad uppväxt. Min grabb har aldrig gillat att vara naken bland främmande personer så han har redan som 2-3-åring velat byta om för sig själv

Jag var likadan, mina syskon inte alls
  • sextiotalist
    Vestra skrev 2015-07-18 22:56:25 följande:

Jo visst, men har man tiden att ta vagnen och GÅ så kan man låta sin 5 åring gå själv, eller cykla.

Är inte samma jämförelse med en förälder som ska vara på jobbet 30 minuter senare och har 2 mil till jobbet.

Eller vad anser du?

Jag anser att man ska strunta i hur folk transporterar sina barn så länge man själv inte påverkas.

Om du läser svaren så är det ofta pga praktiska skäl vagnen används
  • sextiotalist
    Vestra skrev 2015-07-19 14:54:38 följande:

Tycker att man har rätt att ha åsikter och tankar om det mesta. Och liksom du har jag en åsikt angående stora barn i barnvagn. Det är bara det att våra åsikter går i sär, vilket är hela grejen med ett debattforum. Att olika åsikter möts och en debatt i ämnet uppstår.

Jag har även skrivit att jag köper anledningar som att vara på nöjespark hela dagen med ett barn som behöver vila sig i vagnen osv. Men i verkligheten så är det ju flera barn 4+ som sitter i vagnen istället för att gå i helt vanliga situationer.

Och ska jag vara ärlig så vet jag inte något barn 4+ som faktiskt vilar på dagen. Men det finns ju såklart, även om jag inte känner till något.

Kanske är det fel benämning att benämna föräldrarna som lata, men något är det ju som gör att dom inte fattar att deras barn faktiskt klarar av att gå till affären, lekplatsen what ever. Och för förtydligandet syftar jag såklart på friska barn.

När det gäller barn som kan sova middag. Med ett väldigt morgonpiggt barn så är det inte ovanligt.

Även en vuxen kan känna sig småseg om man är uppe sedan fem.

Ja, vårt barn sov middag även efter fyra, speciellt vid dagsäventyr. Eftersom vi ofta åkte kollektivt så somnade han till i vagnen istället för bilen
  • sextiotalist
    Broom skrev 2015-07-22 20:15:03 följande:

Då har ni vagn åt dig också?

Nä, men ibland önskar man att man hade när den tiden begav sig.

Nu är grabben snart myndig.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)