Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • Studentpappa
    puss skrev 2015-07-15 20:27:07 följande:

På vilket vis är det lättare stt dra ett stort barn i vagn än att inte dra ett stort barn i vagn?

Det kan krävas en större del tålamod (antar) jag att lämna vagnen hemma. Därav min undran vem som var lat. 
  • Studentpappa

Ska man gå 4km till förskolan är det en helt annan sak, men inne på en inte gigantisk nöjespark måste ett friskt barn orka gå själv. Vår treåring (snart fyra) gick då själv hela dagen utan problem och hon är inget motoriskt freak direkt. 

Jag tror dock inte på att barnen inte klarar det, utan att det mer är päronen som är de bekväma. 

• Studentpappa
    LaFontaine skrev 2015-07-15 23:11:24 följande:

Och som vanligt i den här typen av trådar -  hur i hela friden vet TS vilka barn som är friska och inte? Hur vet man vilka man ska förfasa sig över och inte? Och framförallt, har man inget viktigare för sig än att förfasa sig över andra?

Några är säkert inte friska, men man kan ju utan problem utgå ifrån att
    gabardin skrev 2015-07-16 02:18:12 följande:

Öh för att slippa avbryta dagen när fyraåring efter några timmar inte kan skärpa sig när fötterna är trötta och huvudet fullt av intryck. Vet inte exakt hur stort just Furuvik är men här används vagn på heldagsutflykter som innebär mycket promenerande. Blir 1-2 gånger per år kanske.

I vagnen kan man ta en paus, käka ett äpple och ladda batterierna utan att hela vuxensällskapet måste stanna upp och titta på. Tycker nog att TS kunde fokusera mer på Furuvik och mindre på att glo i andras barnvagnar.

Krävs inga stora ansträngningar för att notera människorna jag möter under tiden jag går runt eller köar till en karusell. Det är ingenting någon annan märker av.
  • Studentpappa
    sextiotalist skrev 2015-07-16 08:05:30 följande:

Och vår helt friska treåring vaknade alltid mellan fem och halvsex varje morgon och behövde en tupplur senare på dagen.

Men jag kan tänka mig tretusen olika orsaker till. Men just när det gäller nöjesparker så kan jag tänka mig ett huvudsyfte. Man vill ha en dag med så lite onödiga konflikter som det går, att ha en vagn med så även en fyraåring kan få sitta en stund samtidigt som man passar på att förflytta sig en bit kan vara en väldigt bra orsak till att ha en vagn (och när den inte är upptagen av barnet så kan man lägga saker i vagnen) och man får som förälder både vara bekväm och lat ibland.

Så kan det säkert vara, jag undrar mest varför och då är det ju alltid bra att få höra anledningarna. Jag kan ju inte fråga som direkt då kan det bli dålig stämning
  • Studentpappa
    LaFontaine skrev 2015-07-15 23:11:24 följande:

Och som vanligt i den här typen av trådar -  hur i hela friden vet TS vilka barn som är friska och inte? Hur vet man vilka man ska förfasa sig över och inte? Och framförallt, har man inget viktigare för sig än att förfasa sig över andra?

Förfasas gör jag inte men jag undrar och då frågar jag, inte rör allting världsproblem heller. Jag funderade även över varför män tycker det är ok med bar överkropp på ett sådant ställe, det var inte väldigt stor andel men ändå förvånansvärt många. Men det utgår jag från att det är de som är taskigt vaggade.

Sen noterade jag att väldigt liten del besökare var invandrare, men det är rätt dyrt att vara där vilket säkert bidrar.
  • Studentpappa
    sextiotalist skrev 2015-07-16 08:28:48 följande:

Det är väl för att man sett liknande trådar och alltid med kommentaren att mitt barn går gärna fem km sedan kommer det klassiska tillägget. Lat och bekväm. Det är tydligen det sämsta man kan vara som förälder, bekväm

Haha ja, det är lite lustigt. Jag är nog en av de som gärna anser det emellanåt, samtidigt som jag har en robotgräsklippare och anlitar städhjälp..
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-16 09:57:56 följande:

Skulle lätt köpa en sådan gräsklippare. Ska bygga hus nu sö kanske blir det en om några år. Städa tycker jag än är rätt kul och avkopplande.

Jag köpte den främst för att minska irritationen över att sambon aldrig hjälpte till att klippa gräset, sen är det skönt att alltid ha en golfgreen - snygg gräsmatta.

Det är fönsterputs vi köper, städa gör vi själva. Har svårt för att ha okända som rotar i huset, skulle inte kännas bekvämt.
  • Studentpappa
    Klexane skrev 2015-07-17 06:21:28 följande:

Så invandrare är fattiga och svenskar rika?

Min dotter är förvissa vara 1.5 år men åker vagn ibland. Vagn är ett måste att ha med om man överhuvudtaget ska få en trevlig dag på stan eller vart man nu väljer att åka. Dessutom kan hon springa iväg på ett ögonblick och hålla handen är kul i några minuter.

Det finns gott om statistik som stödjer att invandrare har svårt att få jobb och är sämre betalda. Missat den debatten? Det gäller givet inte arbetskraftsinvandring från Europa. Jag kan inte tänka mig att det enbart är så att om du kommer från Mellanöstern så gillar du inte karuseller per automatik.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)