• Anonym (G.)

Min 5-åring får inte bo hos oss halvtid för mamman

Kriya och bangana svamlar tyvärr. Det är relativt lätt att få 50/50 om inte det föreligger något allvarligare problem. Att mamman är dum i huvudet är inte ett hinder t ex. Stäm helt enkelt. Jag kan sätta en tusenlapp på att barnets mor kommer ge med sig dagarna innan förhandling.
    Se till att få med allt; jul, påsk, sommarlov. Allt som kan stridas om så har ni det på papper och kan minimera alla konflikter.
    Om du inte stämmer för 50/50 utan för längre helger ska du vara medveten om att du inte kan få helgen som det passar dig bara för att du har barnet mindre. Rätten kommer ta hänsyn även till modern, så det är inte alls säkert att du tillerkänns just fredagar.

• Anonym (G.)
    Kriya skrev 2015-07-11 09:40:28 följande:
    Självklart är det lätt att få vv om det inte föreligger allvarligare problem. Det är dock vanligt att motparter som inte vill ha vv hävdar att det föreligger allvarliga problem. Slutade arbeta med barnmål för några år sedan, men åren innan dess har jag varit ombud i ca 200 rättegångar om vårdnad, boende o umgänge, så helt och hållet svamlar jag inte. Verkligheten i domstolen är helt annorlunda än man kan läsa sig till på nätet.
    "Om mamman hävdar att ni har stora samarbetsproblem och inte godtar växelvis boende, dvs varannan vecka är det ganska svårt att få igenom den saken i domstolen."
    Nej jag tror dig inte när du säger att du arbetat med barnmål. Citerade ovan är så dumt så det kan inte komma från nån som har koll på läget.
  • Anonym (G.)
    sextiotalist skrev 2015-07-11 09:55:47 följande:
    Jag har hört exakt samma sak från de som arbetar med sådana frågor
    Jag gissar att du rör ihop Vårdnad med boende. Det är hart när omöjligt att enas i beslut om skolval, vaccinationer, BUP (innan lagen ändrades) när man har stora konflikter. Därför tilldöms en person beslutsmakten i dessa frågor. Men boendet påverkas bara marginellt om man går från 4 dagar till 7. MAn ska fortfarande ha överlämningar, packa väskor, se till att barnen kommer till träning, oavsett om man har 4 dar eller 7. Därför är det inte svårare att utöka till varannan.
    Kriya skrev 2015-07-11 10:11:57 följande:
    Genomgående i mål om växelvis boende finns två huvudsakliga svårigheter
    1. Stora konflikter mellan föräldrarna talar emot växelvis boende
    2. Stora geografiska avstånd minskar barnets möjligheter kamratkontakter, aktiviteter m m

... och så är det, hur dumt du än tycker att det låter.
    Se ovan. För övrigt har jag inte uttalat mig om avstånd, så jag vet inte varför du drar in det.
    Kriya skrev 2015-07-11 10:16:14 följande:
    Nja, om barnen är folkbokförda hos mamman har hon i praktiken 100 % av boende och umgänge, tills dom eller avtal ändrar på den saken.
    Men jösses, sluta svara, du har ju ingen som helst koll!! Alla barn är folkbokförda nånstans, det påverkar inte öht boendet, 100%?? Nej, även barn som bor 50/50 är folkbokförda hos den ena föräldern!

• Anonym (G.)
    Anonym (Dd) skrev 2015-07-11 10:25:40 följande:
    Så en mamma som vägrar samarbeta får rätt till sitt barn heltid? Sjukt! Stackars barn med dessa morsor som förövar deras rätt att vara lika mkt hos sin pappa!
    Nej, så är det inte. I extrema fall så kan en förälders krångel innebära att den andra föräldern utesluts men det är extremfall. Barnets rätt till en nära kontakt med bägge föräldrarna är ledstjärnan och det ska mycket till för att en förälder ska lyckas sätta det ur spel.
  • Anonym (G.)
    sextiotalist skrev 2015-07-11 11:07:37 följande:
    Jag blandar inte ihop vårdnad och boende. Jodå detta försökte min sambo förklara för sitt ex också. Han försökte få igenom växelvist boende och hade gemensam vårdnad (tillägga att de är vuxna nu). Men det finns en stor skillnad. Underhåll:
    Kanske finns en annan stor skillnad också: Tiden. Det som var sant för 15 år sen är nödvändigtvis inte sant idag.
    Stämde din sambo och misslyckades få fler dagar  pga att rätten hänvisade till oenighet som då skulle eskalera då boendeperioderna blev längre?
Svar på tråden Min 5-åring får inte bo hos oss halvtid för mamman