• Trollibollan

Jobba tidiga morgnar och delamma?

Som rubriken beskriver så undrar jag över vad ni har för erfarenheter av at fasa ut amningen inför jobbstart.

Jag har en 6 1/2 mån här hemma som ammas till ca 80 %, får lite puréer och liknande utöver mjölken. Om drygt en och en halv månad ska jag gå tillbaka till jobbet som innebär tidiga morgnar. Åker hemifrån ca 05.15.

För tillfället så brukar lillen vakna mellan 5 och 6 för att vilja ha lite frukost och ibland somnar han om igen en stund.

Jag kommer alltså inte att kunna ge honom mat innan jag åker till jobbet. (känns inte bra att väcka honom halv fem för att ge honom mat)

Hur kommer mina bröst att hantera detta? Ingen amning på hela natten och hela dagen fören jag då isåfall kommer hem från jobbet? Jag har haft svårt att pumpa ur, så detta känns inte som ett alternativ.
    Men jag vill verkligen fortsätt amma lite. Går det med ett sådant stort glapp i tiden?

Bör jag "ta bort" morgonamningen ganska snart för att vänja brösten lite i taget? 

Jag är tacksam för alla råd och synpunkter.

• Svar på tråden Jobba tidiga morgnar och delamma?
  • Sisisisi

Jag delammade i ett halvår (6-12 mån)och jobbade nätter ibland, var då borta kl 16.30-08.30, och långa dagar 7-18 och det funkade bra. Pumpade visserligen ur lite på jobbet när trycket blev för hårt lixom. Har du testat att pumpa när brösten är så överfyllda att de redan läcker? Då brukar det gå väldigt enkelt :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • SSL

Mjölken hade sinat för mig direkt. Men jag märker stor skillnad även när jag inte ammar 1-2 gånger på natten. Har du möjlighet att sova tillsammans med bebis och amma honom medan han halvsover? Föreslår att du försöker lära dig handpumpar regelbundet på jobbet. Man får ju knappt ut något om det inte rinner till så tänk harmoniska tankar och på sånt som gör dig lycklig. Har ni tänkt ge ersättning när du jobbar? Bröstmjölk/ersättning ska ju vara den huvudsakliga födan och fast föda endast ett kompliment än så länge.

Svar på tråden Jobba tidiga morgnar och delamma?