Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Nincompoop skrev 2015-12-05 19:58:21 följande:

Sitter och funderar på belysning och eldragning. Hur tänker ni kring fönsterbelysning? Först tänkte jag att det skulle bli vanliga lamputtag i fönsterna men tvekar lite och funderar på att sätta in led-spottar istället. Hur ska ni ha i era fönster?

Har bestämt mig för spottar i kök och bad/dusch rum. Sedan fönsterbelysning i det fantastiska köksfönstret. Kanske kommer något mer. Vi ska ha ett möte med elektriker när ungefär halva huset är klart.
  • gbgumman

Bank besöket fick fint. Vi hade en strålande kalkyl. Den bästa hon sett faktiskt.

• gbgumman

Gud så nervöst. Vi kommer i slutet av veckan lägga upp vår bostad till försäljning. Hjälp vad jobbigt. Jobbigast är att vi älskar vårt hus men vi passar inte längre in i området. Dessutom så vill vi ju ha vårt nya. 6 jan ska vi ha visning nu är bollen i rullning.

• gbgumman
    Funkade inte skrev 2015-12-15 16:02:52 följande:

Jag och min sambo ska flytta om ca 1 år (pga mitt jobb). Vi är 2 vuxna utan barn (ska inte skaffa heller). Jag har inte hittat så många hus som är lämpliga för oss på den nya orten och funderar på hur dyrt det blir att bygga. Om det är rimligt för oss. Jag har hittat en tomt för 400 000 + el och vatten ca 150 000. Hus där det står att allt ska ingå för säg 1,8 milj och sedan garage för 200 000. Blir 2,55 milj. Tomten är en platt tomt med skog på av normal storlek. Jag vill inte ha så mycket till trädgård eller göra så mycket själv. Vi är inte heller ute efter jättemycket lyx med tillval.
    Hur dyrt ungefär skulle det bli? 3 milj 3,5? Antar att det inte blir 2,55...

Var ifrån får du siffran 1,8?
    Det finns hus i nästan alla prisklasser. Våran slutnota tror vi kommer bli på 4,5 miljon för bara huset men det finns både mycket dyrare och billigare.
  • gbgumman
    Funkade inte skrev 2015-12-16 08:49:05 följande:
    gbgumman skrev 2015-12-15 17:58:40 följande:Var ifrån får du siffran 1,8?
    Det finns hus i nästan alla prisklasser. Våran slutnota tror vi kommer bli på 4,5 miljon för bara huset men det finns både mycket dyrare och billigare.

www.lbhus.se/husen/lb-optimal-108

Jag bara drog till med något som skulle kunna passa. Har även hittat liknande från andra tillverkare (men billigare). Sedan blir det säker till tillval och ev enklare saker som flytt av väggar. På tomtens detaljplan tillåter de max 120 kvadrat i byggyta (kan ju få mer med 2 plan), detta är ju 124,6, men det borde man kunna få ja på, eftersom vi är 2 och inte planerar att bli fler så räcker ju det bra. 
    Vi behöver något färdigt, min sambo jobbar gärna, men det går långsamt och blir inte fint. Dessutom har vi andra intressen som vi mycket hellre lägger tid på.
    Råder er att inte bara kolla prislappen utan också vad man får för det. Bygger man nytt vill man också gärna bygga modernt och hållbart. Vi var på en husvisning av ett sprillans nytt hus. Modernt på ytan men där kvalitén på huset gick att ifrågasätta hårt. Tex. Så hade de plastmatta i övrebadrummet som verkar blivit dit satt på fabriken och en grund ingen annan tillverkare verkar vilja jobba med. Golvet svaja en aning och inga parkett utan bara laminatgolv. Huset hade resta på två veckor sedan flytta familjen in. Vårar kommer de bygga på närmare ett halvår. Mycket blir platsbyggd och därmed snyggare och gedignare. Men det går att hitta billigare leverantörer som också gör kvalitén bra. Jag tror movehome och Myresjös levelone serie är rätt bra.
  • gbgumman

Nedre badrummet menade jag ej övre.

• gbgumman

Känner att jag börjar ligga efter i denna tråd. Vi äger inte ens tomten än. Dock har vi lämnat in bygglovet och lägger om några dar ut vår bostad till försäljning. Vi har även varit och kollat på den lilla stuga vi ska bo i maj till okt. Så vi jobbar lite parallellt. Stugan ligger så man nästan kan se vår tomt från altanen vilket känns bra. Sedan vet vi inte vart vart vi ska bo. Mitt i allt ihopa så sa mannen upp sig från sitt jobb. Det var lite nödvändigt. Men han hade fyra andra företag som stod på kö för att få anställ honom så banken borde inte bry sig. Idag ska jag på spa och mannen ska måla tak

• gbgumman

Tomten kostade 3 225 000kr. De kostnader som tillkommer är väll vatten. Kostar 200 000kr men det var redan framdraget och betalt hoa oss.

• gbgumman
    Blackie skrev 2016-01-01 21:37:07 följande:
    OJ! Det var en dyr tomt, ligger den väldigt bra till? Har sett tomtar under miljonen i området vi kollar på därför jag frågar :)
    Ja den var löjligt dyr. Råkade rota mig på fel plats.
  • gbgumman

Det verkar för övrigt som vi lyckats sälja vårt radhus. Skriver kontrakt på måndag om allt går som det ska. Nu har vi alla siffror. I maj flyttar vi till en sommarstuga. Skönt att vara skuldfri när bygget kommer igång.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.