Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Josefine 039 skrev 2016-07-01 19:04:01 följande:

Hej,

Vilken trevlig "tråd"! 

Vi ska bygga med LB-hus och funderar på följande planlösningar. 
    Vilken planlösning föredrar du och varför? Jag har börjat vela, vi hade bestämt optimal 134, men nu tittar jag på 133...

Optimal 133
    Fördelar: matbord i kök, möjlighet till ett fjärde sovrum. 
    Nackdelar: ingen vinkel på baksidan, väldigt öppet mellan kök och vardagsrum.
    Optimal 134
    Fördelar: vinkel på baksidan ,stort kök (ska välja till köksö) stor klädkammare, 
    Nackdelar: inget köksbord får plats, köksbord får stå i vardagsrummet

Får man fråga varför just lb hus?
  • gbgumman
    Josefine 039 skrev 2016-07-02 21:05:16 följande:
    Efter mycket jämförande av "vad får vi för pengarna" hos olika hustillverkare så föll valet på LB-hus. Hög grundstandard till bra pris vilket passade oss.

Götenehus var oxå ett av våra "slutval". 

Nyfiken, varför undrar du?
    När vi valde hus valde vi vilket hus vi ville ha inte tillverkare. (Visst några valde vi bort) ni verkade ha valt tillverkare och inte modell därför blev jag nyfiken.
    Götenehus har som du skriver höga lägstastandard. Vi valde mellan den och a-hus som också hade ett hus vi gilla med hög lägsta standard men vi gillade aldrig stilen på huset och att vi var tvungen att rita om så mycket.
  • gbgumman
    theemi skrev 2016-07-15 22:21:36 följande:

Vad har ni fått för byggkreditiv? Avgifter/räntor?

När jag kikat runt verkar vi ha fått väldigt bra, men kanske bara är som jag tror, haha..

Vi har 2000kr i avgift och 1.97 i ränta, verkar inte vara krav på att vi ska teckna lånet med dem heller, även om vi inte har tänkt byta bank ändå..

Nu är plattan klar för gjutning nästa vecka, känns bra! Vi ska dock ringa om att få byta bygglovsinspektör, vi hade en bra, men fick byta till en sämre.. :/

Minns inte exakt vad vi fick men tror det var bra eftersom vi kunde stoppa in så mycket pengar. Vi har ca en miljon kvar på banken så kommer använda den först innan vi tar lånet. Kanske villkoren kan ändras fram till dec då jag tror första räkningen kommer.
  • gbgumman

Frågade mannen och tydligen var det 1.97 även för oss. Men det bror på hur den rörliga räntan är också. Det dröjer ju innan vi börjar låna så det kan ju ändras.

• gbgumman
    theemi skrev 2016-08-22 21:05:38 följande:

Jag tycker lite synd om våra snickare, augusti har verkligen varit värdelöst i år!

Idag kom takstolarna iaf upp, så ska bli kul att åka och kika hur det ser ut imorgon! :D

Hur går det för er andra? :)

Varför har aug varit värdelöst?

Vi kommer sakta sakta närmare målet. Första mötena av flera nästa vecka. Alltid Något. Vi längtar ihjäl oss. Men men. Pel. Inflyttningsdatum 1 maj
  • gbgumman
    Seven Costanza skrev 2016-08-23 20:56:27 följande:

Hejsan alla nybyggare! Vi velar mellan nybyggt och befintligt och skulle jättegärna få input från så många som möjligt just i grundfrågan: Hur bestämde ni er för att nybyggt var rätt för er istället för ett befintligt hus? Följdfrågor: Hade ni bott i hus tidigare och i så fall vilken typ av hus och hur länge? Om ni har barn, hur gamla kommer de vara när ni flyttar in i nya huset och om ni bott i hus tidigare, hur gamla var de när ni flyttade till första huset? Från vilken ålder upplevde ni att barnen "behövde" en tomt och hade riktig glädje av att bo i hus? Och slutligen: Vill ni berätta vad ni har för budget och/eller om budgeten för nybyggt blev högre än ni annars hade tänkt lägga på ett befintligt hus? Verkar budgeten hålla?

Vi har kollat Hemnet i flera år och det är sällan det dyker upp något vi vill bo i för det pris vi är beredda att ge (3,5-5 miljoner beroende på ort, storlek och standard). Om vi hittar en bra tomt för runt 1-1,5 miljon och en prisvärd hustillverkare skulle vi nog kunna få mer för pengarna med nybyggt än med ett befintligt hus.

Vi drar oss dock för att bygga eftersom det verkar ta så himla lång tid från att hitta en tomt till att kunna flytta in. Vår son kommer vara 2 år när vi som tidigast skulle kunna flytta in i ett befintligt hus om vi hittar något snabbt efter att ha fått lånelöfte. Ska vi bygga lär han väl vara minst 3-4 år när vi kan flytta in, och vi velar kring hur viktigt det är för barnet att ha en egen tomt att leka på så snabbt som möjligt (vi bor i en billig hyrestvåa med balkong nu och går ut med honom på olika ställen varje dag utan problem). Vill också ha hus för att ha mer plats, lättare att bjuda in vänner och familj samt kunna grilla och äta i trädgården. Min man tycker att vi i så fall kan leta efter ett litet billigt hus med tomt som vi kan hyra medan vi bygger, så får vi och barnet en tomt snabbt ändå, men vi har inte kollat upp detta ännu så vi vet inte hur hyresläget ser ut i vårt närområde. Ska beställa huskataloger nu under hösten och kolla läget i alla fall, så det vore jättekul att få bolla lite tankar med er som tagit steget att bygga!

Många frågor

Vi var tvungna att få större än vårt radhus av olika anledningar. Vi ville att barnen skulle gå kvar i skolan och ha nära sina vänner. Vi bestämde i vilket område vi ville bo och få hus säjs där. Men så blev en tomt till salu och därför blev det nybygge för oss.

Våra barn kommer vara 9 och 11/12 när vi flyttar in.

Jag har aldrig resonerat att barn behöver tomt. En trygg familj räcker långt. Är själv uppvuxen i lägenhet och trivdes fantastiskt i stan.

Vi vet inte om budgeten håller. Men hela projektet verkar gå loss på ca 7,5 -8 miljoner.

Var det allt?
  • gbgumman
    Seven Costanza skrev 2016-08-23 21:47:58 följande:
    Tack för svar! Förstår resonemanget om att vilja bo kvar i samma område, vilket flyt att ni hittade en tomt där! Så kommer det ju inte bli för oss om vi väljer att bygga men vi har förhoppningar om att få plats på fristående förskola med tillhörande F-9-skola så då kan sonen gå kvar där oavsett var vi bor.

Hur gamla var barnen ungefär när ni flyttade till radhus? Tyckte du alltså inte att det gjorde nån skillnad för barnen att de fick en egen liten tomt att gå ut på? Många har ju det som ett huvudargument för hus så det hör man ju hela tiden att barn ska ha en toopomt helst redan när de lär sig krypa. Håller dock med om att en trygg familj är viktigaste och jag tror också att det spelar in hur man som föräldrar känner inför att bo i lägenhet - vi tycker att det är helt ok än så länge och särskilt eftersom det är självvalt för att kunna bo centralt samtidigt som vi sparar mer pengar. Så det är ju inte så att vare sig vi eller barnet "lider" av att bo i lägenhet så länge.
    Flyttade till radhuset när den äldsta var ca 1,5 år. Inte för att få tomt utan för vantrivdes just i den lägenheten vi hade. Den var inte bra. Där vi bor var det inte många lägenheter utan mest radhus och hus. Nu är det många fina lägenheter. Vi trivdes bra i radhuset men dels blev det för litet och dels så kände vi att vi tyckte "småbarnsfamiljekänslan" var lite fel för oss. Vi ville inte bli gamla där.
  • gbgumman
    Seven Costanza skrev 2016-08-23 22:04:01 följande:

Glömde några viktiga frågor som vi funderar mkt på: Hur lång tid räknar ni alla att det kommer ha tagit från att ni började leta efter tomt tills att ni kan flytta in? Håller den tidsplan som sattes upp från början eller hur mycket skiljer den sig?

Är det vanligast att leta och köpa tomt först och sedan välja hustyp efter vad man kan/får bygga på tomten? Eller tvärtom (vilket vi tänkt) att välja några hustyper först som nan gärna skulle bo i, och sedan leta efter en tomt där man får bygga något av de husen och där det passar in bra på tomten? Vi vet ungefär vilken typ av hus vi vill ha men måste ju kolla vad vi har råd med först, och vill sedan leta en tomt som passar till ett sånt hus. Såhär spontant innan vi har börjat känns typen av hus viktigare än exakt var tomten ligger, även om bostadsort och t ex solläge också är viktigt.

Det beror väl på som du skriver. För oss var läget viktigast. Vi valde ett hus som passade oss och som följde detaljplanen. (Villigt att kolla detaljplanen) följer man den är det lättare att få bygglov.
  • gbgumman
    Seven Costanza skrev 2016-08-23 22:33:31 följande:
    Jo såklart det beror på. Ok, kolla detaljplan, bra att veta.

Och det där med hur lång tid man ska räkna från att börja leta tomt till att kunna flytta in? Eller från att man köpt tomt till att kunna flytta in? Det är ju ca ett år sedan du startade tråden, hur länge hade ni letat tomt då och när tror ni att ni kan flytta in? Jag drar mig som sagt lite för att bygga eftersom det verkar ta så lång tid.
    Du ska inte se oss som någon norm. Vi köpte en tomt som skulle styckas så vi fick inte börja göra mycket innan det var klart och det tog nästan 11 månader. Tiden som gick använde vi till att hitta huset vi ville ha och söka bygglov. Ni vet ju ungefär vad för hus ni ville ha det visste inte vi. Bygglov kan man söka på tomter man inte äger. Bygglovet och styckningen blev klart ungefär samtidigt. Vi lämnade i bygglovet strax innan julsemestrarna och det blev klart till påsk. Ska man räkna tid så kan man säga att man räknat från jul för oss då.
  • gbgumman

Läste just svaret ovan. Jag tror ingången till nybygge är lika varierande som byggen. Jag tror dock att det är få som bygger nytt enbart för att de vill bygga bytt. Oftast blir det nog bara så på vägen mot ett nytt hem. Fördelar man får som man vill ha det och det är nytt och fräscht. Nackdelar ingen färdig tomt, tar lång tid. Massa annat också antar jag. Tror inte finns någon mall så lång tid tar det och så dyrt blir det. Varje situation är unikt.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.