Inlägg från: theemi |Visa alla inlägg
  • theemi

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Nincompoop skrev 2015-12-03 20:04:41 följande:
    Vi är ju bara i spekulerarstadiet men vi tänkte nog ha skåp med dubbeldörrar, så 160 cm lång. Men frågan är, hur bred?

Hur resonerar ni?

Vår är inte helt spikad än heller (eftersom köket inte är spikat heller)

Men som den ser ut på nuvarande ritning är den 300x85cm.
    Har börjat kika lite på andra kökslösningar också, så får se vad vi bestämmer oss för, tänkte att vi ska planera lite i helgen.. =)

På tidigare planering var den 220x135cm..

• theemi

Såhär lutar det åt att köket ska se ut nu, får se om vi har en "vanlig" fläkt över hällen, eller om vi tar en som är infälld i taket eller i själva hällen.. =)

Vad tycker ni om detta förslag? Inte just luckorna, för de är inte spikade, men själva planlösningen.. (väggskåpen över diskbänken ska självklart vara centrerade, jag är bara inte vän med ikeas planeringsverktyg..) Till vänster så är det hel kyl och frys, till höger så är det skafferi längst in bredvid micro/ugn..

Vi har inte planerat elen så detaljerat än, men gissar att vi kommer ha spottar..

• theemi

Köksön är är 260x125, lika bred som diskbänken mellan högskåpen..

• theemi
    Nincompoop skrev 2015-12-07 16:04:07 följande:
    Jag antar att den ska stå precis framför också. Jag symmetrin med det. 
    När frågan dök upp här så började jag fundera mer på storleken, just nu lutar det åt 160x90 cm, ( 60 cm djupa skåp + 30 cm överhäng ). Fråga mig igen imorgon så har jag kanske ändrat mig. 

Precis, det ska vara symmetriskt! Det är det jag gillar med det köket, så just nu lutar det åt att det blir så.. Men jag är riktigt velig, så ska klura på andra alternativ också, haha!

Haha, känner igen det där! :O

• theemi
    Nincompoop skrev 2015-12-07 20:57:40 följande:
    Det fattades ett ord, ska då: jag GILLAR symmetrin med det. 

Det är alltid bra att ha alternativ :)

Haha, jag gissade att det skulle stå med iaf! :D

Så är det! Vi har nog bestämt oss för att flytta på kaminen också,
    här är en ny bild från sketchup, med lite möbler inmålade =)

(vi har dock inte ritat in det nya köket, så den delen stämmer inte riktigt..)

Sen kommer kaminen förmodligen inte ta så stor plats som den gör här heller..

• theemi
    tystlängtan skrev 2015-12-15 15:19:49 följande:

Nu börjar tiden äntligen gå fort. Idag var vi på tekniskt samråd och kommer att få startbesked i veckan. Sedan börjar markarbetet i v.1-2 och sedan säger det bara swish så är det slutsamråd och förhoppningsvis inflytt 25 feb. Mycket tidigare än vi räknat med, så hög tid att försöka få sålt lägenheten. Kommer lägga ut den strax efter årsskiftet. Åh, vad jag längtar efter att få flytta in i vårt hus! Kan knappt fatta att det (om allt går som tänkt) bara är drygt 2 månader kvar!

Men åååh så avundsjuk jag är!! :D Men så kul att det snart är här! 

Hur känns det, overkligt?

Hur lyckas de få färdigt allt så snabbt, behöver inte grunden torka mer än så?
    Fast kanske beror på typ av grund?

• theemi
    tystlängtan skrev 2015-12-15 15:19:49 följande:

Nu börjar tiden äntligen gå fort. Idag var vi på tekniskt samråd och kommer att få startbesked i veckan. Sedan börjar markarbetet i v.1-2 och sedan säger det bara swish så är det slutsamråd och förhoppningsvis inflytt 25 feb. Mycket tidigare än vi räknat med, så hög tid att försöka få sålt lägenheten. Kommer lägga ut den strax efter årsskiftet. Åh, vad jag längtar efter att få flytta in i vårt hus! Kan knappt fatta att det (om allt går som tänkt) bara är drygt 2 månader kvar!

Men åååh så avundsjuk jag är!! :D Men så kul att det snart är här! 

Hur känns det, overkligt?

Hur lyckas de få färdigt allt så snabbt, behöver inte grunden torka mer än så?
    Fast kanske beror på typ av grund?

• theemi

Vår tomt kostar 650 000, va kostar 135 000, vet inte riktigt än vad markarbetet kommer gå på, men inte så farligt mkt tror jag.. (Fiber och el-anslutning kostar väl ungefär samma överallt om det redan är framdraget till tomten?)

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.