Inlägg från: theemi |Visa alla inlägg
  • theemi

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Nincompoop skrev 2015-11-28 12:33:38 följande:

Vårt byggnadskreditiv är större än vad huset kommer att vara värt, så vi kommer ta en del i blankolån. Men vi ska försöka hålla nere kostnaderna så gott vi kan. 

Så tråkigt när det är åt det hållet :/ ska man bo i huset så spelar det väl inte lika stor roll, men är ju inte kul med de högre räntorna.. Men banken gick med på det iaf?

Var bor ni i landet, ett sätt att spara in pengar på är att åka och handla i Polen, tex på Ikea, men de har även byggvaruhus med bra priser.. Vi ska nog ta en tur dit, vårt kök blir Ikea, så om vi köper det i Polen istället så blev det ca 10 000 billigare, men garanti och byta fungerar ändå i Sverige.. Så passar man på att köpa lite annat också så kan man säkert spara 20 000 iaf, måste kolla upp vad själva resan kostar bara, men blir nog inte så farligt mycket.. Ett tips bara! :)
  • theemi
    gbgumman skrev 2015-11-29 10:37:58 följande:
    Nä ska man bo där länge spelar det inte så stor roll. Det huset jag pratar om är byggt för att sälja. Vi var med och buda på tomten före vi köpte vår. Inte för att har någon betydelse men jag tycker det är lite fult. Vi behövde verkligen detta hus eftersom vi bygger generationsboende (mina föräldrar behöver hjälp och vi behöver deras hjälp) och då känns det surt att någon köper på spekulation. Vårt projekt kommer bli dyrt. 7,5 miljon. Och det är nog max med tanke på insats och inkomster. Detta hus säljs nu för 8,8 miljoner. Det hade vi INTE haft råd med. Vet inte varför det grämer mig men jag har svårt för giriga människor.

Jag tycker också att det är lite tråkigt när folk bygger för att sälja, det är 5-6 hus på vår gata som också har byggts och sen sålts direkt.. Tycker det är lite tråkigt, även om det är bra för vår del, eftersom man då får en bättre koll på vad vårt hus kommer vara värt när det är färdigt (tror det kommer vara värt mer än förhandsvärderingen). Men då är det som tur var ingen av de tomterna som vi var intresserade av.. (var egentligen bara två andra vi hade kunnat tänka oss, men där har/ska de bygga för att bo..)

Det är ju onekligen dyrt, men det är ju så i gbg (som jag antar att du bygger i med tanke på ditt nick) Vi bygger ju 3,5 mil från gbg (korsvägen) här är ju priserna mer humana.. Men ja, tråkigt med giriga människor =/

Kul med generationsboende, det känns inte så vanligt nu för tiden?
    Vi bor ju i ett litet hus på svärföräldrarnas gård nu, och det är ju onekligen skönt att ha dem så nära.. Men alldeles för litet för oss nu, därav att vi bygger..

• theemi
    gbgumman skrev 2015-11-29 12:00:57 följande:

Hehe nä mitt nick har helt annan anledning. Vi bygger i Stockholms län.

Hahaha, har hela tiden läst Gbg, men nu inser jag att det ju är gb-gumman så klart, som du har på din bild! :'D

Men då förstår jag verkligen att priserna är så höga..
  • theemi

Vi ska ha köksö.. Funderar bara på om vi ska ha hällen på ön eller inte.. :)

• theemi
    Nincompoop skrev 2015-12-01 19:51:28 följande:

Vi ska också ha köksö, men det ska vara en ren köksö, utan häll eller ho. 

Jag är kluven och velar fram och tillbaks angående om vi ska ha häll på eller inte, men men, vi har väl lite tid att bestämma oss, gissar att köket inte kommer byggas förrän tidigast augusti eller ngt..

Frågade förresten svärfar angående eldragning, som du frågade om eftersom vårt ska vara isolerat, man gör det innanför gipsväggarna, vi kommer ju få sätta in innerväggarna själv..

• theemi
    gbgumman skrev 2015-12-01 21:52:02 följande:

Vi ska ha en med häll. Blir bäst i huset. Funderar mest på sittdelen. Ska vi ha en sittdelen vill jag den ska vara bekväm. Såg en tråd om överhänget. Hur tänker ni kring det?

Vi ska ha en sittdel, tror det ska vara 25-30 cm överhäng på den.

Vi kommer dock inte ha en helt fri köksö, först var tanken att vi skulle ha det, men sen flyttade vi på kaminen, så nu kommer ena kortsidan ha en vägg som kaminen ska stå mot..

Just nu är planen att köket ska se ut ungefär såhär, dock ingen vägg till höger, ville bara ha koll på hur själva köksdelen såg ut..

Till vänster på köksön så är just nu planen att en sån här vägg ska sitta:
    cdn2.cdnme.se/25594/8-3/kamin_inspiration__549347db2a6b2282d234aee0.jpg

Har inte hört med svärfar om det funkar med sån kamin dock, annars blir det en vägg med inbyggt vedfack, samt en vanlig kamin framför..

• theemi

Verkar inte gå att ladda upp via mobilen, men ja, det ska vara vardagsrum på den sidan.. :)

Nu när jag ser bilden så klurar jag lite på om köksön blir för stor, kanske ska korta av den och ha så att det blir en ö istället.. Haha, är allmänt kluven när det gäller köket som ni märker.. Får ta och planera det med mannen i helgen..

Tycker ert kök ser bra ut! Är det en dörr där bredvid ugn/microskåpet?

Sant, sånt kan ju vara bra att tänka på också, så vi behöver nog spika köket innan augusti iaf, haha..

• theemi

Här ser man vår planlösning nere (inte den riktiga planritningen, tog bara bild från sketchup)
    Köket kommer inte vara riktigt som där dock, det där är bara den första "kladden" vi gjorde.. Det kommer vara normal takhöjd i köksdelen (fram till slutet av köksskåpen) sen kommer det vara öppet upp till nock i vardagsrumsdelen.. 

• theemi
    gbgumman skrev 2015-12-02 18:54:50 följande:

Det ser bra ut, förstår att hällen passar bäst in på ön..

Jag tror inte det är en lag om ho om man har häll på ön, bara en rekommendation. Men oavsett så är det ju bra att ha! Vi kommer nog ha ho på hällen oavsett om det blir häll där eller inte..

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.